Hej,
Är ute efter en mätare som kan mäta strömmen separat i varje fas. Flera jag hittat, tex Qubino Smart Meter, verkar lägga ihop totalförbrukningen och inte per fas.
Ngn som har tips?
Gärna z-wave eller annat system som gör att man kan logga över en tid.

//WSP

Peter2400 Peter2400 skrev:
Varför inte en 3EM?
Känns enklare.
[länk]
Kanske, jag har ingen själv så jag vet inte om den kan användas på separata förbrukar på samma sätt som en EM. 3EM är ju tänkt för just 3-fas.

Ok, kikade på Shelly EM, och det skulle ju kanske funka.
Hur gör man enklast för att läsa den från tex mobilen?
//A

W wsp skrev:
Ok, kikade på Shelly EM, och det skulle ju kanske funka.
Hur gör man enklast för att läsa den från tex mobilen?
//A
Det är bara att använda deras app så ser du allt där-
Men ska du mäta faserna separat eller är det olika förbrukare du ska mäta?

Jag vill kunna mäta faserna separat

Shelly 3em fungerar utmärkt. Mäter spänning och ström separat gör varje fas. Har för mig den hade exempel för olika kastrull också om man ville det.

Jag kör Aeotec Z-wave Home energy meter, funkar klockrent för att mäta allt.. Volt, Ampere, Kwh mm per fas och total.

Såklart behöver du något som tar emot z-wave då. Jag själv har Home Assistant.

Vad är anledningen att mäta av det? Anledningen att jag frågar är att jag köpte mätaren för att laddstolpe skulle in i huset. Efteråt ångrar jag att jag inte köpte ex tibbers Watty.

Efergy Engage mäter faser separat om du sätter tre strömtrafos och säger att de är separata ooch inte en trefasmätning. Det presenteras som effekt i appen, men det är ju strömmen som mäts.

/Höghus

N NomNom skrev:
Jag kör Aeotec Z-wave Home energy meter, funkar klockrent för att mäta allt.. Volt, Ampere, Kwh mm per fas och total.

Såklart behöver du något som tar emot z-wave då. Jag själv har Home Assistant.

Vad är anledningen att mäta av det? Anledningen att jag frågar är att jag köpte mätaren för att laddstolpe skulle in i huset. Efteråt ångrar jag att jag inte köpte ex tibbers Watty.
Varför hade du valt watty framför Aeotec? jag tänkte snart installera en Aeotec men vad är fördelen med Watty istället?

K Kacper skrev:
Varför hade du valt watty framför Aeotec? jag tänkte snart installera en Aeotec men vad är fördelen med Watty istället?
Jag ansåg att Aeotec va smidigt o uppfyllde allt jag ville ha men när jag sedan såg Watty så fungerar det bättre tillsammans med min laddare för bilen.
Då hade jag kunnat belasta faserna annorlunda på ett smidigare sätt om jag ändå ska ha en mätare.
Båda är kompatibla med Home Assistant så därav spelar det inte jättestor roll. Det handlade helt o hållet om att kunna lastbalansera smidigt via Watty / Easee tsm med Tibber.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.