2 566 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Övervaka strömförbrukning
Hej,
Är ute efter en mätare som kan mäta strömmen separat i varje fas. Flera jag hittat, tex Qubino Smart Meter, verkar lägga ihop totalförbrukningen och inte per fas.
Ngn som har tips?
Gärna z-wave eller annat system som gör att man kan logga över en tid.
//WSP
Är ute efter en mätare som kan mäta strömmen separat i varje fas. Flera jag hittat, tex Qubino Smart Meter, verkar lägga ihop totalförbrukningen och inte per fas.
Ngn som har tips?
Gärna z-wave eller annat system som gör att man kan logga över en tid.
//WSP
Varför inte en 3EM?leby skrev:
Känns enklare.
https://shelly.cloud/products/shelly-3em-smart-home-automation-energy-meter/
Jag kör Aeotec Z-wave Home energy meter, funkar klockrent för att mäta allt.. Volt, Ampere, Kwh mm per fas och total.
Såklart behöver du något som tar emot z-wave då. Jag själv har Home Assistant.
Vad är anledningen att mäta av det? Anledningen att jag frågar är att jag köpte mätaren för att laddstolpe skulle in i huset. Efteråt ångrar jag att jag inte köpte ex tibbers Watty.
Vad är anledningen att mäta av det? Anledningen att jag frågar är att jag köpte mätaren för att laddstolpe skulle in i huset. Efteråt ångrar jag att jag inte köpte ex tibbers Watty.
Varför hade du valt watty framför Aeotec? jag tänkte snart installera en Aeotec men vad är fördelen med Watty istället?N NomNom skrev:Jag kör Aeotec Z-wave Home energy meter, funkar klockrent för att mäta allt.. Volt, Ampere, Kwh mm per fas och total.
Jag ansåg att Aeotec va smidigt o uppfyllde allt jag ville ha men när jag sedan såg Watty så fungerar det bättre tillsammans med min laddare för bilen.K Kacper skrev:
Då hade jag kunnat belasta faserna annorlunda på ett smidigare sätt om jag ändå ska ha en mätare.
Båda är kompatibla med Home Assistant så därav spelar det inte jättestor roll. Det handlade helt o hållet om att kunna lastbalansera smidigt via Watty / Easee tsm med Tibber.
Klicka här för att svara