Har ledsnat på att elda när jag måste och inte när jag vill. Har 3*500l och V33.

Undrar om jag kan koppla exp och ångrör på detta viset då jag har svårt att lägga exp ovanför tilloppet till tanken pga att jag har dörren in till pannrummet mellan panna och tank.

Tänkte använda en 3000l oljetank, TVA och strypning på returen ifrån radiatorerna.

Hoppas ni kan se på den mkt förminskade bilden...

Mvh
Jonas

Skulle du kunna lägga upp en något mindre komprimerad version??

Matss skrev:
Skulle du kunna lägga upp en något mindre komprimerad version??
om jag bara visste hur jag får ladda upp en störrebild....

Palte skrev:
om jag bara visste hur jag får ladda upp en störrebild....
Kanske göra om filen till pdf eller nått annat acceptabelt format....

så där, lite större iaf

• ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Är shunten i ditt system en "bivalent shunt" ?? (De med fyra anslutningar)
Vad är vitsen med dessa 4-vägs, är de bättre att ha en 3-vägs?
Ska själv fixa i ordning mitt system och jag ska bla bereda värme till garage och hus med en shunt, från en 4m3-acktank. Ska styra den med en acaso Automix 20, funkar den med bägge sortenas shuntar?

Vad har du för strypventil på returen??

Mvh //Ved3t

Du kan koppla sådär med den förändringen att du sätter en säkerhetsventil på eller pluggar blåsröret från pannan. Annars kommer du att få luft i den delen. Det måste vara tätt så att vattnet kan sugas tillbaka till tanken från expansion när volymen minskar.

Om man sätter säkerhetsventil på blåsröret kommer luften att komma ut via expansionskärlet? För det kan väl inte gå att ha någon avlufting på tanken?

Palte skrev:
Om man sätter säkerhetsventil på blåsröret kommer luften att komma ut via expansionskärlet? För det kan väl inte gå att ha någon avlufting på tanken?
Ja luften går ut via expansion. Nej det gör det inte.

Då gäller det bara att hitta en lämplig tank som går att "styra" in i pannrummet utan att riva väggar. Eller möjligtvis kompletera med 2*750l och bygga in alltihopa i isolering.

hej.

finns det några problem med att köra trycklöst tillsammans med golvvärme?

/
jonas

jungman skrev:
En deciliter parafin-olja på toppen skyddar vattnet från syresättning.
Det är flera som har skrivit om parafinolja i expansionskärlet. Hur får ni dit oljan?
Kanske en dum fråga men jag frågar ändå.
Martin

Jag har läst här och försökt att förstå. Om jag fattar det hela rätt så kan man ha ett sådant här system antingen med värmeväxlare till radiatorerna eller utan värmeväxlare. Stämmer det?
Om man kör utan värmeväxlare - blir det inte högre tyck i tanke, motsvarande så högt som översta radiatorn sitter?
Vad är fördelnara och nackdelarna med värmeväxlare kontra utan värmeväxlar i acktanken för vattnet till radiatorerna?
Mvh Martin

Palte skrev:
Då gäller det bara att hitta en lämplig tank som går att "styra" in i pannrummet utan att riva väggar. Eller möjligtvis kompletera med 2*750l och bygga in alltihopa i isolering.
Ett alternativ är ju att inte skrota oljetanken, utan bygga om den till ackumulatortank.

storahuset skrev:
Det är flera som har skrivit om parafinolja i expansionskärlet. Hur får ni dit oljan? Kanske en dum fråga men jag frågar ändå.
Martin
Om man har ett öppet expasionskärl, är det lätt att hälla i en eller ett par deciliter parafinolja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.