Hej!

Sonen och hans flickvän har precis hyrt och flyttat in i ett äldre hus.
Huset är från 60-talet och alla uttag (utom i köket) är ojordade.
Nu har de fått problem med att chassit (skruvarna) och vissa saker som är inkopplade i USB-uttagen från datorn ger dem stötar och pirr i fingrarna.

Är detta farligt? För dem i första hand och elektroniken i andra hand?

Vad kan det bero på?

Finns det något man kan göra, förutom att dra om all el i huset?

O Onyxalis skrev:
Hej!

Nu har de fått problem med att chassit (skruvarna) och vissa saker som är inkopplade i USB-uttagen från datorn ger dem stötar och pirr i fingrarna.

Vad kan det bero på?

Det beror på att datorn har filter i nätaggregatet som ska filtrera bort störningar från datorn så dom inte sprids i elnätet.

Dessa störningar kopplas till skyddsjorden ( vilken inte finns i ojordade uttag).

Farligt är det inte, bara obehagligt.

Ibland blir det bättre om du vänder på stickproppen 180 grader.

Man kan dra en separat jordsladd från chassit på datorn till ett element eller så, men det är egentligen inte tillåtet, eftersom det ökar risken att man kan få strömgenomgång i kroppen om man tar i datorchassiet och en annan trasig apparat samtidigt.

Den risken kan minimeras genom att man har jordfelsbrytare .

En annan lösning är att skaffa en laptop med strömförsörjning som inte använder skyddsjord.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
O Onyxalis skrev:
Det är inte farligt för dem, och inte heller för elektroniken. Men som parentes kan nämnas att datorn säkerligen inte uppfyller EMC-direktivet utan ansluten skyddsjord. Det finns en liten risk att den kan störa annan utrustning.

O Onyxalis skrev:
Vad kan det bero på?
Det beror på att uttagen är ojordade och datorn föreskriver att jordat uttag skall användas.

O Onyxalis skrev:
Man behöver inte dra om allt. Man kan spara befintlig central om den är i bra skick och bara dra om trådarna i väggarna så att man får fram jord och byta uttagen. Man måste inte heller göra hela huset på en gång. Det går att göra ett rum i taget. En jordfelsbrytare är bra att installera. Den hjälper inte mot pirrandet. Men den ökar säkerheten och går snabbt att installera.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Det är inte elektricitet man känner av. Det är elektrostatik. Inget att bry sig om.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är inte elektricitet man känner av. Det är elektrostatik. Inget att bry sig om.

[media]
Nu är det ju en stationär dator med EMC nät filter vi diskuterar, inte en laptop med isolerat metalskal.
Men det är Y kondensatorn som är problemet i laptopen.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu är det ju en stationär dator med EMC när filter vi diskuterar, inte en laptop med isolerat metalskal.
Det står inget om det i TS:s inlägg, men principen blir densamma.

Ok, my bad, jag tolkade det som en stationär dator med metallchassi eftersom det var skruvarna som gav stötar.
Jag har aldrig sett en laptop med exponerade skruvar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
O Onyxalis skrev:
Hej!

Vad kan det bero på?
O Onyxalis skrev:
Hej!

Vad kan det bero på?

Jag hittar inte hur jag redigerar mitt inlägg, men det handlar om stationära datorer.
O Onyxalis skrev:

Jag hittar inte hur jag redigerar mitt inlägg, men det handlar om stationära datorer.
@Onyxalis
Under de 1:s 60 minuterna kan man redigera.

En skärmdump av ett forum där användaren Dilato reagerar på ett meddelande av Johan Gunverth, med en meny för redigering, radering och anmälan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dilato skrev:
@Onyxalis
Under de 1:s 60 minuterna kan man redigera.

[bild]
Tack, jag såg bara ”anmäl” som alternativ, men jag antar att det helt enkelt var för sent.

Det finns datorer som inte har jordat nätaggregat och inte heller ger stötar, min laptop är en sådan.
En Lenovo-laddare placerad på tangentbordet av en bärbar dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Det står säkerligen i bruksanvisningen till denna dators strömförsörjningsdel att den bara får anslutas till ett skyddsjordat vägguttag. Så den rätta lösningen är att installera ett sådant.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det står säkerligen i bruksanvisningen till denna dators strömförsörjningsdel att den bara får anslutas till ett skyddsjordat vägguttag. Så den rätta lösningen är att installera ett sådant.
Eller ignorera problemet, vet man om det går det att leva med.

Det är ju inte av säkerhetsskäl kravet finns utan EMC.

En kabel mellan chassiet och äkta jord med låt oss säga ( här gissar jag, kanske 10k eller 50k är bättre) 100 kOhm resistor i serie bör lösa problemet genom att avleda de mycket små strömmar som skapas samtidigt som det inte kan drivas någon farlig ström genom en människa den vägen även om man tar direkt i fas och datorns chassi.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Är prylen stickproppsansluten så ska inga EMC-filter kunna ge farliga strömmar i skyddsledaren. Kravet för hushållsapparater är max 750 µA. Det är mycket kännbart men ofarligt. En kraftig switchad nätdel till en stationär dator ligger nog och nosar på övre gränsen. Spänning och ström går att mäta...

Om inte EMC-filtret fungerar så finns risk för att datorn stör andra apparater. Så bäst är att plugga in datorn i ett jordat uttag.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.