4 931 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Överslag i matarkabel förstörde husets huvudsäkringar
Hmm,ser ut som du jobbar på ett sågverk. Råsort eller justerv. sett många sådana skåp.snaggletooth skrev:
I mitt fall kortslöts en 16 A säkring. Den joniserade luften under kåpan fick en ljusbåge att "vandra" mellan dom flesta andra säkringarna som under en bråkdel av en sekund löstes ut, det som fick det hela att sluta var att två huvudsäkringar i en annan central "löste" ut. Det var ingen vacker syn jag fick se när jag med darrande händer lyfte på kåpan
Intressant fenomen, den enda förklaringen till att ljusbågen vandrar över till andra faser måste ju vara ett resonansfenomen.
Den redan tända ljusbågen orsakar en oscillering med både hög frekvens och spänning, misstänker att den spänningen ligger på ett antal tusen Volt, den "hoppar" sedan runt i alla 3 faser och orsakar dessa skador.
Den redan tända ljusbågen orsakar en oscillering med både hög frekvens och spänning, misstänker att den spänningen ligger på ett antal tusen Volt, den "hoppar" sedan runt i alla 3 faser och orsakar dessa skador.
En ljusbåge är ju het joniserad gas, så den kan nog driva runt lite hej vilt. Det blir nog ganska häftig termik i luften när man bränner på med 10-15 kW inne i ett säkringsskåp.
Antagligen hjälper det intensiva ljuset även till att jonisera luften i närheten och stimulerar sekundära coronaurladdningar som sedan växer till ljusbågar. (Min spekulation.)
Antagligen hjälper det intensiva ljuset även till att jonisera luften i närheten och stimulerar sekundära coronaurladdningar som sedan växer till ljusbågar. (Min spekulation.)
Redigerat:
Klicka här för att svara