H
Hej!

Vi har nu fått monterat vår garageport men blev lite fundersam över hur man bäst skyddar gipset vid smygen/salningen?

Min tanke var att tejpa över kanten och en bit in på porten med åldersbeständig/ångspärrs tejp och sen lägga antingen en plåt eller foderbrädor.

Men håller det i längden eller kommer fukt/regn leta sig in i gipsen?

• Närbild på en oavslutad garageportinstallation med synligt regelverk och gipskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Gips är ett "dött" material, så sätter du en täckbräda som foder över det hela så är det inga problem. Den lilla fukt som letar sig in kommer att avdunsta utan problem :)

Hur löst du det med smygen? Blev det tejp + plåt/foderbrädor?

Jag brukar sätta plåtsalning innan portmontage 90 graders hörn in 40 mm bakom portskenan o utåt slutar den ca 5mm innanför panelen. Sist en hörnlist 30*30mm med annkantning mot salningen så blir salningen slät.
Hörn av byggnad med plåtsalning och hörnlist synliga nära garageport och snötäckt landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Intershade och 2 till
  • Laddar…
J Joak skrev:
Jag brukar sätta plåtsalning innan portmontage 90 graders hörn in 40 mm bakom portskenan o utåt slutar den ca 5mm innanför panelen. Sist en hörnlist 30*30mm med annkantning mot salningen så blir salningen slät.
[bild]
Snyggt!

Har du lust att förklara varför hörnlisten behövs? Går det inte att bara att låta plåten vinkla in bakom foderbrädan? Vad är det jag missar? :)

Det är om väggtjockleken varierar så blir det inga bulor på salningen. Sätt gärna några spikar i salningen innan du monterar hörnet så håller det sig på plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.