F Fnularen skrev:
Är inte govoskatten slopad, iaf t.o.m. nästa höst om vänstersocialisterna får makten?
arvs- och gåvoskatten helt korrekt avskaffades 2004 av Göran Persson
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man brukar säga att man inte kan gifta sig till förmögenhet, men skiljas till den.

Skiljer man sig gör man en bodelning, och då spelar det ingen roll vem huset står på, eller vem lånen står på....

Jag har gjort samma resa, och i vårt fall står huset kvar på mig, och lånen med (eftersom jag är 10 år äldre än min fru och Handelsbanken har en obligatorisk försäkring som löser lånet om jag dör, delar vi på lånen ersätts bara 50% såklart).
Ja, jo.
Men TS uttrycker en önskan om att dela hus och lån med sin sambo. Att endast gifta sig uppfyller inte TS önskan så som jag ser det.
 
G Gabbe1 skrev:
Men även om TS gifter sig med sin sambo så kommer väl inte ägarförhållandet för huset eller lånen att förändras? TS kommer fortfarande stå för 100% av lagfarten och 100% av lånen.
Helt rätt! För att det ska bli någon ändring i ägarförhållandena efter ett eventuellt giftermål, får paret göra en bodelning inom äktenskapet, där båda får 50% av fastigheten (och lånen). Då blir det ingen stämpelskatt, bara en liten administrativ avgift, så det är fördelaktigt så sett.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ja, jo.
Men TS uttrycker en önskan om att dela hus och lån med sin sambo. Att endast gifta sig uppfyller inte TS önskan så som jag ser det.
Tja, att gifta sig betyder ju att man delar på allt, så länge man inte skriver ett äktenskapsförord, så det uppfyller TS önskan (och lite mer).

Sen är det ju inte exakt samma sak, nej, men jag anade ju att undvika eventuell kostnader för ägandeskapet, och då tror jag "det billigaste" är att gifta sig...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, att gifta sig betyder ju att man delar på allt, så länge man inte skriver ett äktenskapsförord, så det uppfyller TS önskan (och lite mer).

Sen är det ju inte exakt samma sak, nej, men jag anade ju att undvika eventuell kostnader för ägandeskapet, och då tror jag "det billigaste" är att gifta sig...
Nej, att gifta sig betyder inte att man delar på allt, inte juridiskt i alla fall. Som gifta äger en fortfarande sina respektive tillgångar och ansvarar för sina skulder men vid en bodelning på grund av äktenskapsskillnad eller dödsfall har man giftorätt i varandras tillgångar.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Nej, att gifta sig betyder inte att man delar på allt, inte juridiskt i alla fall. Som gifta äger en fortfarande sina respektive tillgångar och ansvarar för sina skulder men vid en bodelning på grund av äktenskapsskillnad eller dödsfall har man giftorätt i varandras tillgångar.
Ok, så huvudregeln är inte att all egendom är giftorättsgods? Intressant, berätta mer!

Edit; föv är ju bostaden det enda man inte har fri dispositionsrätt över, så det talar ju ännu mer för att det motsvarar TS önskan.. 😉
 
A
Hustrust?
Ej insatt man rika för över tillgångar
i trusts för slippa beskattning vet ej om
det funkar.

Min brors tjej var ute efter hans bostad 50 proc. de separerade, var försiktig om ni går skilda vägar sedan. Han ångrade sig
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, så huvudregeln är inte att all egendom är giftorättsgods? Intressant, berätta mer!

Edit; föv är ju bostaden det enda man inte har fri dispositionsrätt över, så det talar ju ännu mer för att det motsvarar TS önskan.. 😉
Giftorättsgods byter inte ägare när två parter ingår äktenskap.
Jag tolkar frågeställningen på så vis att TS vill förändra ägandet till hus och lån, och jag hävdar vidare att TS fortfarande kommer vara 100% ägare av både hus och lån även om äktenskap ingås.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, så huvudregeln är inte att all egendom är giftorättsgods? Intressant, berätta mer!
Jo huvudreglen är att allt är giftorättsgods, men först i samband med bodelning, efter skillsmässa eller dödsfall osv.

Så länge ni lever ihop som gifta så äger resp. part "sina" saker och tillgångar. Sedan är det en annan femma att avgöra vem som äger ex. frun's nya cykel, frun som använder den, eller maken som råkade vara lite snabbare med sitt kredikort i kassan på cykelaffären. Men frun kan inte lägga ut dina golfklubbor på blocket med motiveringen att de är gitorättsgods.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Nej, att gifta sig betyder inte att man delar på allt, inte juridiskt i alla fall.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, så huvudregeln är inte att all egendom är giftorättsgods? Intressant, berätta mer!
Ni pratar om olika saker.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, så huvudregeln är inte att all egendom är giftorättsgods? Intressant, berätta mer!

Edit; föv är ju bostaden det enda man inte har fri dispositionsrätt över, så det talar ju ännu mer för att det motsvarar TS önskan.. 😉
1. Gabbe1 pratar om juridisk äganderätt INOM ett äktenskap. Vid skilsmässa så händer en del andra saker.
2. Även i o m skillsmässa är Enskild egendom undantagen från Giftorättsgods och Bodelning. Vad som görs till Enskild egendom avgörs i t ex Testamenten och Gåvobrev. Även försäkringar och pensioner kan ha sådana villkor.
 
Jo, jag vet. Frågan är väl vad som är viktigt för TS...

Juridisk äganderätt eller den lite djupare andliga dimensionen av att gifta sig...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
F ö så i det verkliga livet behöver man ta höjd för skilsmässa och död. En del verkar betrakta sådant som icke existerande och blir senare överraskade.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B Brks skrev:
Jag äger idag ett hus till 100% och står även på lånen. Men har en önskan att dela detta med sambo. Då enklast genom en gåva 50% av fastigheten med villkor om övertagande av hälften av lånen.
Men vill undvika att Skatteverket bedömer det som en försäljning.
Marknadsvärdet är ca 2800000
Taxeringsvärde är 1980000
Lånen ligger på 2100000
Vad jag förstått kommer det då i Skatteverkets ögon ses som en försäljning då lånen är högre än taxeringsvärdet och ingen gåva föreligger. Finns det någon väg runt detta? Kanske avtala om lånen i separat dokument som ej tas med i det som skickas till Skatteverket?! Tacksam för råd.
Jag har lösning, TÄNK OM!!!! Vad är det med folk som är kära och ska ge bort sina tillgångar???
 
  • Haha
  • Gilla
freddan83 och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
arvs- och gåvoskatten helt korrekt avskaffades 2004 av Göran Persson
... japp, stämmer ... och som idag sitter i en 50miljonersfastighet - tänk om man hade det så bra på en arbetarlön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.