H hempularen skrev:
Är inte det ett missförstånd? I många kommuner fick man förr ansluta dagvatten till avloppet. Sedan har kommunerna anlagt dagvattennät. för att avlasta reningsverken. Då brukar man kräva att dagvattenanslutningen till avloppet ändras så det kopplas till dagvattenledningar.
Är det inte detta de kräver? Att man slutar leda det till avloppet?
Vårt dagvatten är inte kopplat till avloppet.
 
  • Gilla
JoMoller
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med vilken lagstöd menar kommunen att du måste ansluta rör? Normalt kan de inte kräva att du ansluter några rör till anslutningspunkten. De kan bara ställa den till förfogande för dig och ta ut en avgift för det.
Har du någon källa på det jag kan använda mig av?
Kommunens menar på att fastigheten ligger inom verksamhetsområde för dagvatten. Saxat från kommunen när jag ifrågasätte.

"Då kommunen inrättar ett verksamhetsområde för dagvatten, har man bedömt att det i området finns ett behov att ta hand om dagvatten, och upprättar då en förbindelsepunkt för dagvatten för varje fastighet. Om det är så att man själv bedömer att det inte finns någon nytta för enskilda fastigheter kan man bestrida detta efter byggnationen till Mark & Miljödomstolen."
 
Kvackatore materii skrev:
Har du någon källa på det jag kan använda mig av?
Kommunens menar på att fastigheten ligger inom verksamhetsområde för dagvatten. Saxat från kommunen när jag ifrågasätte.

"Då kommunen inrättar ett verksamhetsområde för dagvatten, har man bedömt att det i området finns ett behov att ta hand om dagvatten, och upprättar då en förbindelsepunkt för dagvatten för varje fastighet. Om det är så att man själv bedömer att det inte finns någon nytta för enskilda fastigheter kan man bestrida detta efter byggnationen till Mark & Miljödomstolen."
Men här står ju inte att du är skyldig att ansluta rör till förbindelsepunkten. Snarare att du kan bestrida inrättandet av en förbindelsepunkt för din fastighet efter att den är färdigbyggd.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kvackatore materii skrev:
Vårt dagvatten är inte kopplat till avloppet.
Nej, och därför borde du inte vara skyldig att göra något men jag spekulerar, kan ha helt fel.
 
Lägg ner ett rör gräv lite och säg sedan att allt är anslutet. Hur skall kommunen kunna bevisa att allt inte är anslutet?

Jag kan inte se att detta skulle vara ett krav. Tror man tagit beslut om hela området men om man kan hantera dagvatten på egen tomt struntar nog kommunen bara man betalar dagvattenavgiften.
 
Claes Sörmland
Kvackatore materii skrev:
Har du någon källa på det jag kan använda mig av?
Kommunens menar på att fastigheten ligger inom verksamhetsområde för dagvatten. Saxat från kommunen när jag ifrågasätte.

"Då kommunen inrättar ett verksamhetsområde för dagvatten, har man bedömt att det i området finns ett behov att ta hand om dagvatten, och upprättar då en förbindelsepunkt för dagvatten för varje fastighet. Om det är så att man själv bedömer att det inte finns någon nytta för enskilda fastigheter kan man bestrida detta efter byggnationen till Mark & Miljödomstolen."
Det som kommunen skriver om är ju precis som nämns ovan upprättande av förbindelsepunkten. De menar inte med den texten att du måste ansluta några faktiska rör till förbindelsepunkten. Det är upp till dig som fastighetsägare att ta ställning till om det behovet finns för din fastighet. Du ansvarar för din fastighet så du bestämmer.

Källan för detta är LAV. Om du bara läser rubrikerna så ser du lagens konstruktion, kommunen har skyldighet att erbjuda dig en möjlighet att ta hand om dagvattnet men du har som fastighetsägare en möjlighet att ansluta:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.