Claes Sörmland
B BSOD skrev:
Hos oss är det även av årlig dagvattenavgift på ca 2kr/kvadratmeter tomtyta. Visserligen kan man få rabatt på avgiften, om man inte kopplar på sig, men det är ju värt att ha i åtanke att det inte bara handlar om anslutningsavgift, innan man accepterar tvångsanslutningen.
Betalar ni den även om tomten inte är påkopplad avslutningspunkten? Här tror jag inte man gör det.
 
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Betalar ni den även om tomten inte är påkopplad avslutningspunkten? Här tror jag inte man gör det.
Är lite osäker, det står att en grundkostnad pga dagvattenhantering av gatorna finns, även om regnvatten plus dränering tas hand om lokalt. Så jag tror (men vet inte) att man får betala lite för det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Betalar ni den även om tomten inte är påkopplad avslutningspunkten? Här tror jag inte man gör det.
Ja, vi betalar en mindre fast avgift för att täcka den kommunala dagvattenhanteringen från gator och så.
På fakturan kallar dom det "dagvatten villa" men det är uppenbarligen min beskärda del av gatunätet som avses eftersom jag inte är påkopplad från huset.
Fast det är inte så betungande, bara 151,92 + moms per år.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den där delen om att förbjuda utsläpp från enskilt avlopp regleras ju via Miljöbalken, alltså en annan lag än LAV som reglerar utbyggnad av gemensamma avloppsanläggningar. LAV ger ju inget krav på fastighetsägaren att ansluta sig utan enbart en skyldighet för kommunen att ställa anslutningspunkter till förfogande. Varje förbud att använda en enskild avloppsanläggning som har tillstånd kan ju överklagas av verksamhetsutövaren.
Så har jag det, kommunalt avlopp betalt och installerat men inte inkopplat (jag har inte fått någon pump och inte anslutit pumptanken).
Jag vill inte koppla på för då måste jag ha hit en elektriker för anslutning till avloppspumpen och larm och sedan börjar månadskostnader ticka, och jag är bortrest halva året.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och detta skall ske samtidigt på drygt 400 tomter, lär ju bliguldgruva för grävfirmorna.
Stort område. Kan ni ta in gemensam offert?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag och mina grannar som har tomter i en lerdal är helt beroende av bortledning av dagvatten via ett gemensamt rörsystem. Men erfarenheten är samma här, att kommunen vill inte ta i problemet med tång. Så vi har privata rör och diken som hanterar allt vatten.
Jag och mina grannar har tvärt motsatta behov. Bor på toppen av en 50m hög sandås, det geologiska begreppet är "Drumlin", du kan googla det. Finns inga bäckar eller sankmarker här, allts går rakt ner i backen. Har stora problem med torka större delen av året.
 
Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Du bör nog vara tacksam om du kan få kommunal dagvattenhantering för en sådan ringa peng.

Att bli av med problemet för all framtid samtidigt som fastighetens värde bör öka kan inte vara negativt.
12000 kan jag leva med, det är tvånget att ansluta sig jag inte gillar. Att gräva upp 70m asfalt från fastighet till tomtgräns med återställning är på min egna tomt, det får jag bekosta själv och det blir nog ingen ringa peng.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då missförstår jag TS, jag trodde att anslutningsavgiften totalt beräknades som 12 000 kr + en rörlig del för material och arbete för nya ledningar för att upprätta anslutningspunkten. Om det bara är 12 000 kr är det inte värt att bråka, det blir inte många meter rör lagda i gata för det låga beloppet. Bara att betala och vara glad. Det ökar säkert värdet på fastigheten mer än så.

(Ja, det är alltid knepigt när människor med mycket små marginaler plötsligt åläggs att investera i teknisk uppgradering av sina fastigheter som de inte har råd med. Men vår lagstiftning är ju rätt hänsynslös i de sammanhangen.)
12000 är peng till kommun, standardavgift för anslutning till dagvattennätet.
70m rör, återställning på egen tomt, omjustering av dränering och rör kring huset blir egen kostnad.

Kommunalt avlopp och vatten har vi redan sen 30 år, så detta gäller alltså enbart dagvatten.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Men måste du gräva rör på tomten?
Det verkar ju vara torrt ändå?

Kvackatore materii skrev:
Jag och mina grannar har tvärt motsatta behov. Bor på toppen av en 50m hög sandås, det geologiska begreppet är "Drumlin", du kan googla det. Finns inga bäckar eller sankmarker här, allts går rakt ner i backen. Har stora problem med torka större delen av året.
 
H hempularen skrev:
Fast den ringa pengen handlar väl mer om den rött låga anslutningskostnaden. Har man en fungerande lösning idag, så behöver man ju inte koppla in sig på anslutningen, men den kan vara bra att ha.
Det är just detta jag vill åt, har inget emot att ha en anslutningspunkt vid tomtgräns och heller inget emot att betala 12000 för den men vill att det skall vara frivilligt att ansluta fastigheten till denna punkt.

Har en fungerande lösning idag men kommunen menar att jag ändå måste ansluta dränering och hängrännor.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Men måste du gräva rör på tomten?
Det verkar ju vara torrt ändå?
Enligt kommunen måste dräneringsrör och hängrännor anslutas. För mig innebär det att jag själv måste ombesörja att lägga ner rör från fastigheten till anslutningen vid tomtgräns.

Och det är så torrt här att det är ett problem större delen av året.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[länk]
Tack, denna länk kan jag ha nytta av
 
Claes Sörmland
Kvackatore materii skrev:
Enligt kommunen måste dräneringsrör och hängrännor anslutas. För mig innebär det att jag själv måste ombesörja att lägga ner rör från fastigheten till anslutningen vid tomtgräns.

Och det är så torrt här att det är ett problem större delen av året.
Med vilken lagstöd menar kommunen att du måste ansluta rör? Normalt kan de inte kräva att du ansluter några rör till anslutningspunkten. De kan bara ställa den till förfogande för dig och ta ut en avgift för det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är inte det ett missförstånd? I många kommuner fick man förr ansluta dagvatten till avloppet. Sedan har kommunerna anlagt dagvattennät. för att avlasta reningsverken. Då brukar man kräva att dagvattenanslutningen till avloppet ändras så det kopplas till dagvattenledningar.
Är det inte detta de kräver? Att man slutar leda det till avloppet?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.