Knivig situation. Du har ett bygglov från 2015-12-10. Det måste du börja bygga efter senast den 9 december i år för att det inte ska gå ut (bra att tänka på om du ska hävda att det beslutet alltjämt gäller). Det bygglovet verkar du iofs fått på felaktiga grunder, men det är ändå ett positivt förvaltningsrättsligt beslut som vunnit laga kraft. Det kanske går att hävda domvilla (eller vad motsvarande kan tänkas heta om byggnadsnämndens beslut) och få omprövning av beslutet, men det är definitivt inget byggnadsnämnden bara kan ta om för att någon påpekar hur fel de gjort efter ett halvår.

Samtidigt har du själv "frivilligt" gått in i en ny bygglovsprocess i samma fråga. Det borde du nog inte gjort, utan bestridit frågan, men det är nu som det är.

Jag misstänker att det du skulle kunna sikta in dig på är att få förvaltningsrättens dom (och hela överklagandeprocessen undanröjd då den sker på felaktig grund. Domvilla (igen) altså. Det bygger dock på att nyöppnandet av frågan inte gick korrekt till, eller att du genom din nya ansökan anses accepterat den nya processen.

Sen har vi ju hela sakfrågan också, det kanske inte krävs så stora ändringar för att få igenom bygglovet, vad säger bygghandläggaren där? Det är ju inte säkert att processvägen för att få helt rätt är den enda framåt, särskilt onte när ni vet att bygglovet inte går igenom om grannens klagande går igenom.

Ja, det vore intressant att få veta vad det är grannen anmärker på. samma granne som sade okej vid första grannehörandet om jag förstått saken rätt?

Grannen klagar på att hans utsikt över min tomt försämras fast det han ser är snett över kvartersvägen och in i nästa hus.
Han gnäller över att jag ska hålla på med min hobby i garaget som är bilar. Och att jag inte får bedriva en rekondverkasamhet med tanke på avloppskrav osv.
Själv tycker jag inte att de frågorna inte hör hit. De frågorna kommer in ett senare skede om det ens blir av att ha en liten hobbyverksamhet. Har kollat upp om jag kan ha min lilla vetksamhet i mitt tänkta garage och det är inga problem bara jag löser oljeavskilje frågan. Den är löst. Har kollat upp kraven i min kommun och hittat en lämplig avskiljande.
Sen gnäller han över att sikten i kurvan där jag bor blir farlig. Fast stadsbyggnadskontoret är på min sida och säger att det inte blir någon fara. Jag bor i ett innerhörn på ett kvarter. Det är väll vad han klagar på.
Nötegårdsgubben. Kan du vara snäll och skriva om ditt inlägg och skriva det så även jag förstår allt. Hade varit super. Och jag är evigt tacksam för allt ni skriver och tycker. Det hjälper mig framåt i hela denna process.

Ja det är bara en granne vi pratar om här. Alla andra säger ja till detta bygge.

Vad är det som gör att högre instanser inte anser att ditt bygge är OK?

P Peba skrev:
Nötegårdsgubben. Kan du vara snäll och skriva om ditt inlägg och skriva det så även jag förstår allt. Hade varit super. Och jag är evigt tacksam för allt ni skriver och tycker. Det hjälper mig framåt i hela denna process.
Ska försöka.
1. Om du ska hävda det gamla bygglovet är det nog viktigt att det inte går ut av sig självt. Ha därför koll på den 9-10 december när det gått två år. Innan dess måste du börja bygga. Samtidigt krockar det förstås med det nya där du inte fått bygglov. Där sitter du i en rävsax, men du har ju ett halvår på dig.
2. Domvilla. Det bygger på att domstolen gjort uppenbart fel. En högre domstol kan fastställa att så skett, och antingen upphäva den tidigare domen och kräva att allt görs om eller (om det är den "nya" domen som är uppenbart fel) säga att hela den nya överklagandeprocessen är ogiltig och att din tidigare lagakraftvunna dom gäller. Det beror lite på vilken av de två domvillo-frågorna som är aktuell. Däremot kan exempelvis byggnadsnämnden inte själv ändra ett lagakraftvunnet beslut. Domvilla är mycket ovanligt, men här är ju minst en process fel (kanske båda...).
Sen kan man bara hävda domvilla mot en lagakraftvunnen dom, annars är det nog rättegångsfel och återförvisning till lägre instans som gäller. Jag vet inte om den högre domstolen vid rättegångsfel också kan kasta ut målet helt då det tidigare redan är avgjort.
3. Konkludent handlande. Om du genom att du lämnat in en ny bygglovsansökan till process två kan anses ha övergivit ditt gamla bygglov och sökt om ett nytt kanske allt ovan är bortkastat. Även om du blivit "lurad" att göra det. Konkludent handlande innebär alltså att du genom dina handlingar agerar som om du accepterar att det är på ett visst sätt, i det här fallet att du lämnat in en ny ansökan.

Processrätt är inte egentligen min grej, och lite kunskap kan vara farligt för att man tror att det är på ett visst vis, medan man egentligen bara har en liten del av bilden. Som med domvilla/rättegångsfel ovan, där tänkte jag uppenbarligen inte hela vägen första inlägget och kanske inte nu heller.

Det blir några om och men, så är det när man börjar resonera om sånt här. Och jag misstänker att det inte blev mer lättläst för att jag blandade in ett uttryck som konkludent handlande. :confused:

• Gilla
annastrandh1
  • Laddar…
Jo nu förstår jag mkt mer. Tusen tack att du tar dig tid.
Någon ovan frågade vad länstyrelsen hade för åsikter i fall nr 1. Deras åsikter bestod bara om hur fel byggnadsnämndens förfarande var. Inget om själva målet. Därför trodde jag till fall nr 2 att det skulle gå igenom även länstyrelsen pga de inte hade några åsikter om själva fallet i fall nr1. Men i fall nr 2 så kommer länstyrelsen beslut med åsikterna att summan av tre mindre överträdelser blir för stor.
Jag frågade juristen på länsstyrelsen om var gränsen går för att få igenom det. Alltså om jag ändrar på en av tre små överträdelser. Men det kunde han inte svara på.
Nr:1 Det nya garaget hamnar 4,0 meter från tomtgränsen till klagande granne. Fast han godkänner det skriftligt i sin överklagan.
Nr:2 På detta område får man bygga 200kvadrat + 10%= 220. Mitt bil 218. Alltså menar det att det är 18kvadrats överträdelse.
N3: Är att jag bygger på prickad mark fast jag har godkännande av byggnadsnämnden och stadsbyggnadskontoret som har hand om gatan med snöröjning och säkerhet i kurvan.

Nu förstår jag bättre. Står det i detaljplanen att man får bygga 200 + 10% ? Hur långt in på prickad mark kommer byggnaden? Är det omöjligt att rätta dig och bygga 200 och lägga huset utanför prickmarken?

Jag bygger ut ett befintligt garage.
Från nuvarande gaeagevägg är det 4,5 m till vägen och det nya skulle bli 2m.

Du kan inte ändra formen på garaget?

SBK brukar ha en egen jurist, du kanske kan bolla ärendet med denne och få hjälp. Låter för övrigt lite märkligt att kommunen handlägger ärendet så fel att LS drar tillbaka det.

Frågan är ju ang nr:1 är LS beslut giltigt när bygglovet vann laga kraft innan LS handla det och tog bort det vunna laga kraft bygglovet. Det är frågan.

Är LS beslut gillitigt så borde det vara fritt fram att börja överklaga alla vunna lagakraft bygglov som finns i byggnadsnämndens arkiv. Om inte då räknas mitt fall som en särbehandling.

O
Varför överklagade du inte länsstyrelsens beslut redan när de kom?

Är det så att ditt garage inte följer DP? Om det inte följer DP så kan det vara värt att rita om garaget så det följer DP. För din närmaste granne lär fortsätta bråka.

Redigerat:
Du skriver i första inlägget att lovet publicerades i post o inrikes tidningar. Om det var enda sättet som grannen "informerades" om beslutet från kommunen, då har kommunen agerat fel, och troligen har beslutet då aldrig vunnit laga kraft. Kommunen måste skicka ut det beslutade bygglovet till grannarna, det är först efter det som överklagandetiden börjar ticka.

Detta är bara en gissning från mig, men om kommunen agerar fel vid aviseringen om det tagna beslutet, så skulle det kunna förklara varför länstyrelsen rivit upp beslutet trots att tiden för överklagan runnit ut.

Rätta in dig I ledet och ändra på ritningarna och börja bygg.
Starta en ny tråd om ditt garage så ska vi hjälpa dig att göra det mycket smartare än du någonsin kan ana!
Det verkar ju vara småsaker som hindrar bygget nu, och att du är envis, (det är bra att du är envis, men man måste välja sina fajter).
Bygg de 200 du får bygga, dra ut taket så du får plats med saker på utsidan, typ en låda för kompressorn så du slipper det oljudet inne i garaget. Gör burspråk med hyllor av armeringsmatta så tjänar du väggtjockleken+burspråket och slipper hyllor på golvet, ha en lucka till vinden med travers så du lätt kan flytta upp saker på vinden osv. Tanken är att öppna upp för en massa goda ideer istället för att låsa sig till de saknade 18 kvadraten, som du förståss kan bygga till senare :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.