4 474 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Överkänslighet mot julmust?
Kanske det kan hjälpa någon annan!
Jag har inga allergier eller överkänslighet mot något, men har mått skit hela december. Blev helt kry över julhelgen då julmusten byttes ut mot öl och snaps. Ett glas julmust igår och det gick åt h-e med magen igen.
Någon som känner igen sej?
Jag har inga allergier eller överkänslighet mot något, men har mått skit hela december. Blev helt kry över julhelgen då julmusten byttes ut mot öl och snaps. Ett glas julmust igår och det gick åt h-e med magen igen.
Någon som känner igen sej?
Sockerfri?G Galten skrev:
Den innehåller enbart aspartam som jag helt säkert tål (är diabetiker, så det konsumeras en hel del aspartam)G Galten skrev:
Då är det något annat i smakämnen eller ”maltarom” som ger besvären. Och det är inga små besvär vi pratar om... Fattade bara inte att det hade med julmust att göra
Lycka till i felsökningen!G Galten skrev:
(Dock kan en överkänslighet uppstå "helt plötsligt" men hoppas innerligt att så inte är fallet)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Mår bra av öl och snaps och dåligt av sockerfri läsk. It’s a feature, not a bug.
Man brukar ju använda sockerkulör (karamelliserat socker E150) för att få färg på drycker. Kanske värt att kolla upp om det är sånt i din julmust, även om den för övrigt är sockerfri, och om det är det du reagerar på.
Nästan all must görs för övrigt på essens från Roberts i Örebro. Den blandas ut på de olika bryggerierna med kolsyrat vatten och socker eller sötningsmedel. Om sen essensen innehåller socker vet jag inte.
Nästan all must görs för övrigt på essens från Roberts i Örebro. Den blandas ut på de olika bryggerierna med kolsyrat vatten och socker eller sötningsmedel. Om sen essensen innehåller socker vet jag inte.
Klicka här för att svara