Jag har två ställen där ett microcementgolv ansluter till trägolv i olika typ. Båda är i dörrlösa öppningar därför finns ingen tröskel. Har funderat på många olika lösningar för att få det snyggt. Tar gärna emot förslag på lösningar. Helst med bilder.

• IMG_4454.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4455.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4456.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4457.jpeg
    Skapa konto
tommib
Tröskel av något slag är väl lättast. Eller en metallist med lagom bredd.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Det finns ju metallskenor (gulmetall/grå-silvrigt mest att välja på) att täcka skarvar med, även för olika nivåer mellan golven vid behov. Eller täcka med en lagom bräda i lämpligt nötnings-tåligt trä som en tröskel skulle vara där.
Det kan ju se ordnat och propert ut, men beror kanske lite på vilken stil det är i övrigt.

Ska du behålla nuvarande färg på båda golven?
Ett enkelt och eventuellt snyggt sätt kan vara att "måla en tröskel", Dvs måla ett längsgående fält som en bred rand vid skarven, svart eller grönt kanske.

Mer arbetat och snyggt kan ju vara att istället fälla in en längsgående bräda i trä, i den nivån man önskar. Flush med golvet, eller lite tröskelnivå där också. Men det kräver ju mer åverkan på befintligt golv att fälla in den.

Har tyvärr inte så mycket bilder, ffa inte där jag nu befinner mig.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Det finns ju metallskenor (gulmetall/grå-silvrigt mest att välja på) att täcka skarvar med, även för olika nivåer mellan golven vid behov. Eller täcka med en lagom bräda i lämpligt nötnings-tåligt trä som en tröskel skulle vara där.
Det kan ju se ordnat och propert ut, men beror kanske lite på vilken stil det är i övrigt.

Ska du behålla nuvarande färg på båda golven?
Ett enkelt och eventuellt snyggt sätt kan vara att "måla en tröskel", Dvs måla ett längsgående fält som en bred rand vid skarven, svart eller grönt kanske.

Mer arbetat och snyggt kan ju vara att istället fälla in en längsgående bräda i trä, i den nivån man önskar. Flush med golvet, eller lite tröskelnivå där också. Men det kräver ju mer åverkan på befintligt golv att fälla in den.

Har tyvärr inte så mycket bilder, ffa inte där jag nu befinner mig.
Metallskena är inte aktuellt, men fräsa ur och fälla in gillar jag tanken på. Det blir väl som en fris ungefär.

Ja alla golv ska ha de färger de har.

Ja, det kan bli snyggt, men lite olika jobbigt beroende på om det är i cement, trä eller båda du gör den ursparningen. Och om det är i trägolvet , hur de brädorna ligger i änden (på golvreglarna) och deras tjocklek.
Men en lite tunnare och smalare "tröskel" blir ju mindre arbete än en grövre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.