Hej,
Är det någon här som monterat Huntonit i tak och sen svängt ner i snedtak med samma skivor?
Renoverar hemma på övervåning och funderar på att fortsätta med Huntonit ner i snedtaket i trappen. Det ser snyggt ut i mitt huvud men jag har svårt att se hur man ska få till övergången snyggt.
Givet är att man får ha någon list i skarven..
Några tips eller trix?
/Krille
Är det någon här som monterat Huntonit i tak och sen svängt ner i snedtak med samma skivor?
Renoverar hemma på övervåning och funderar på att fortsätta med Huntonit ner i snedtaket i trappen. Det ser snyggt ut i mitt huvud men jag har svårt att se hur man ska få till övergången snyggt.
Givet är att man får ha någon list i skarven..
Några tips eller trix?
/Krille
Tog och provade med två lösa takplattor och sätta dom i vinkel längs långsidan, blev följande,
Det bör gå och få till det, men det ”kräver” nog att taken är raka samt att man räknar fram hur mycket man ska kapa bort på första raden för att det ska bli hel takplattebredd vid brytningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bör gå och få till det, men det ”kräver” nog att taken är raka samt att man räknar fram hur mycket man ska kapa bort på första raden för att det ska bli hel takplattebredd vid brytningen.
Tack för svar!Demmpa skrev:
Tog och provade med två lösa takplattor och sätta dom i vinkel längs långsidan, blev följande,
[bild]
[bild]
Mitt bekymmer är att jag redan har satt hela skivor och först nu kommit på att jag kanske ska fortsätta ner i snedtaket.
Så jag kommer "skarva" mot en skiva som är sågad längs långsidan tyvärr.
Inget är bestämt än men jag hoppas kunna fortsätta enligt den planen iaf.
Bästa svaret
Jag har skarvat huntonit som utvändigt hörn utan lister. Från plant till snett tak. har bara målat skarven vit färg tror det var samma som till taklisten. Det går inte att se att jag har målat där.
Skarven har hållit sig fin i över fem år.
Lycka till!
Skarven har hållit sig fin i över fem år.
Lycka till!
Jäklar så snyggt gjort.J Joty skrev:
Hur har du fäst plattorna mot taket vid skarven?
Jag antar att dom inte är skruvade där vid?
Tack för ditt svar!
Jag tror att jag bara har skruvat i den ”tungan” som man ska skruva i och längst in mot väggen men det täcker taklisten.
Nu är min skarv bara ca 1m lång.
Har du längre så tror jag man kan sätta spik eller skruv och spackla över och måla. Eller prova limma kanske?
Nu är min skarv bara ca 1m lång.
Har du längre så tror jag man kan sätta spik eller skruv och spackla över och måla. Eller prova limma kanske?
Det får provas, min skarv är strax över 3.5 meterJ Joty skrev:
Tack för visningen!
Klicka här för att svara