Jag har lagt olika golv i och ovanför trappan. Hur löser jag bäst lister etc här? Jag har köpt en nivålist som hör till golvet men den tycker jag blir för framträdande. Och golvsockel, hur gör jag det snyggast?

• Olika golv i och ovanför en trappa med synlig nivåskillnad som behöver lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergång mellan trägolv och matta vid trappan med synlig nivålist och golvsockel.
    Skapa konto
  • Hörn där trätrappa möter vägg bredvid golv på övre plan, undran om lister och golvsockel.
    Skapa konto
Skulle tro att det blir snyggast att lägga parkettgolvet hela vägen ut till kanten, så slipper du nivålister.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Tack för input men nej det är inte ett alternativ. Trappa är trappa. Dessutom har jag lagt ner rätt mycket jobb för att kunna få plats med trapp-mattan men ändå behålla de gamla trappnosarna, så... Det är främst nivåskillnaden för golvsocklar jag behöver råd kring.

Cheesen
Om du får fast den så den inte spricker eller går sönder så skulle kanske en vit hörnlist i lämplig storlek kunna funka den kan du även täcka den fula kanten mellan spjälorna i spaljén med.

Men det är snubbelrisk med din lösning. Lägg golvet ända ut så slipper du ramla utför trappen en sömndrucken morgon.

Jag har kvar listen som satt mellan spjälorna innan. Den är finn och ska återanvändas. Tack ändå!

• Gilla
Silvery
  • Laddar…
BirgitS
Mitt förslag är att du sätter golvsockeln som vanligt ovanpå golvet och ovanpå mattan först lägger en tunn list för att få upp nivån till samma som golvet och sen sätter golvsockeln ovanpå listen. Med målarfog/spackel och färg borde förhöjningen inte synas mycket.

Men jag håller med övriga om att det var en ovanlig lösning (och med vissa säkerhetsproblem) att ha matta ovanpå översta steget.

Jag skulle själv ha sänk ner hela golvet så de hamnar i rät nivå så du slipper någon nivåskillnad alls. Det kan vara en hel del jobb, med det kan det vara värt för att få ett bra resultat.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Ja, det hade ju varit något! Det är betonggolv så det blev för mycket jobb för mig. Jag hör synpunkterna om att undvika nivåskillnaderna men har valt att ha det såhär, och ser inte en lösning i att göra om golvet (golven), utan vill ha tips på list-sättningen.

Att foga samman två socklar så den ena biten blir högre är en lösning jag funderat på själv också. Bra tänkt!

BirgitS
När det gäller vad som är bäst för att täcka över sidan på parketten beror det nog lite på hur listen vid spjälorna ser ut. Hur ser nivålisten ut? Då vet vi ju vad du inte vill ha.

Tack snälla för engagemang! Ja, övergången till list mellan spjälorna är ett problem. Om du kommer på en bra lösning har jag en pappa som är finsnickare och kan lösa det mesta bara jag säger vad han ska göra.

Nedan är nivålisten. Den kan jag tänka kanske om kring!

• Nivålist i trä som övergår från ett ljusare trägolv till en svart yta, med detaljfokus på fogningen mellan list och golv.
    Skapa konto
Tycker också du ska lägga golvet ända ut, om du tar en metallist tror jag det blir bra. Om du ska ha det med nivåskillnad är mitt tips ang. sockel att ta en högre typ och fräsa/klyva ur försiktigt den del ditt nya golv kommer.

BirgitS
A annaisan skrev:
edan är nivålisten. Den kan jag tänka kanske om kring!
Tror nog att den nivålisten blir bra, det är nog svårt att hitta något som är mer osynligt. Men din pappa kanske har några andra idéer för jag antar att han har stött på mycket i jobbet.

Han tycker kvartsstav...

P per-o skrev:
Tycker också du ska lägga golvet ända ut, om du tar en metallist tror jag det blir bra. Om du ska ha det med nivåskillnad är mitt tips ang. sockel att ta en högre typ och fräsa/klyva ur försiktigt den del ditt nya golv kommer.
Jag hör som sagt vad ni säger, men trappan kommer fortsätta vara trappa och golvet ovanför kommer fortsätta vara golv. Att lägga golv hela vägen ut är inte ett alternativ. Det finns många anledningar, en är att alla golvläggare (alla och alla, tre har varit här och tittat) har rekommenderat mig att göra såhär. Jag är inte så orolig för snubbelrisken och tycker att det blir fult med golv hela vägen ut.

Metalllister är det värsta jag vet!

per-o skrev:

BirgitS
Snubbelrisken kanske minskar lite med kvartsstav eftersom övergången blir mindre brant. Stämmer höjden på en kvartsstav med höjdskillnaden mellan mattan och golvet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.