Jag är i slutskedet av vår stenläggning som ansluter mot infarten och ska nu försöka få till en snygg övergång mellan asfalt och stenläggning. Jag gillade vad jag såg i denna tråd (där Polacoloco gjort ett fint arbete med rondell och reparationsasfalt)
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-pa-oevergang-mellan-asfalt-och-stenlaeggning.374735/
Min höjdskillnad är dock större än den som visades i den tråden ovan. Min höjdskillnad är inte jämn, utan varierar mellan 1 och 6 cm (och är delvis oregelbunden).
Vad tror ni, finns det förutsättningar för samma lösning här?
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-pa-oevergang-mellan-asfalt-och-stenlaeggning.374735/
Min höjdskillnad är dock större än den som visades i den tråden ovan. Min höjdskillnad är inte jämn, utan varierar mellan 1 och 6 cm (och är delvis oregelbunden).
Vad tror ni, finns det förutsättningar för samma lösning här?
Lät mycket, men tack för tipset! Hade tänkt kanske snarare 15 cm.K Kaboff skrev:
Sträckan du ser på bild är ca 3.6 m och ca 1 till 1.5 m från stupröret överväger jag att bygga en lös planteringslåda för att dölja nivåskillnaden och för att undvika den snubbelrisk du nämner (men att vi kan ta bort planteringslådan vintertid för att underlätta snöskottningen)...
15 cm är ca en platta.. Blir lite mycket att ta upp 6 cm på eller? Du borde stockat utifrån asfalten från början. Och lagt ytan 1.5 cm över den och sen paddat ner den efter fogningen.P pol0119 skrev:Lät mycket, men tack för tipset! Hade tänkt kanske snarare 15 cm.
Sträckan du ser på bild är ca 3.6 m och ca 1 till 1.5 m från stupröret överväger jag att bygga en lös planteringslåda för att dölja nivåskillnaden och för att undvika den snubbelrisk du nämner (men att vi kan ta bort planteringslådan vintertid för att underlätta snöskottningen)...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Övergång mellan glastak och betongpannetak
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hur bygga övergång mellan golv?
Fönster & Dörrar -
Kallasfalt som tätande membran mellan berg och betong.
Grund & Markarbeten -
Vad för övergång mellan blandare och vatten rör?
Vatten & Avlopp -
Tips på övergång mellan asfalt och stenläggning.
Grund & Markarbeten