Har köpt ny diskmaskin där det satt Aquastop på tilloppsslangen.
Mitt problem är att den gamla diskmaskinen hade en ”hane” på baksidan där jag anslutit en slang som sedan ansluts direkt på blandarens diskmaskinsanslutning.

Har sökt men inte hittat att det finns slangar eller adaptrar för att lyckas med detta konststycke att koppla ihop mina saker.

Skulle gärna sätta en adapter mellan diskmaskinens och min nuvarande slang.
Annars byta hela med rätt gänga till Aquastop.
Någon som vet vart man hittar detta ?

• Diskmaskinens vattenslang ansluten till en ventil med Aquastop-funktion, tillsammans med andra rör och en grön vattenkanna i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå och orange Aquastop-anslutning med QR-kod hålls i hand, slangen i bakgrunden. Läggs upp med fråga om diskmaskinsanslutning och adapter.
    Skapa konto
  • Hand håller en metallanslutning för diskmaskinens vattenledning, med en vit slang och perforerad metallremsa i bakgrunden.
    Skapa konto
Jag har nått liknande men gängorna är väldigt grunda på dessa slangar så bör vara någon speciell övergång ?

Vad menar du med att gängorna är väldigt grundar?
Är det att det bara är något varv man kan vrida innan det bottnar?
Man behöver inte använda alla gängvarven på övergångnippeln, det kan vara mer än hälften oanvända.

Aquastopen har antingen ½" (R15) eller ¾" (R20), oftast ¾".
Om det är gänga på disk-/tvättmaskinen så är det typ alltid ¾" (R20) eventuellt ½" (R15).

Om nya diskmaskinens anslutningsslang räcker ända till anslutningen på kökskranen så är det bättre att ansluta den där än att använda den gamla slangen.
Den gamla slangen följde högst troligt med den gamla maskinen, om det inte har köpts en längre slang.

Behöver den nya diskmaskinen en längre anslutningsslang så bör man byta ut den till en längre med aquastop.

Sen ser det lite lustigt ut vid anslutningen till kökskranen, det är en massa lin, lin hör inte hemma ihop med lekande mutter & planpackning som anslutningsslangen har.

Jag tänkte att det borde finnas en övergångsnippel för just detta ändamålet. Dvs inte en ”universal”.

Slangen på diskmaskinen ser väldigt integrerad ut och inte direkt utbytbar för användaren.
Jag har en förlängning ja, inte något från tidigare maskin.

Haha ja så kan det se ut hos hemmafixare. Trodde du var van att se eftersom du hänger här ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.