9 923 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Överföra analog video till datorn.
DVI är en utgång, för bildskärmar. Eller ja, det skulle teoretiskt kunna vara en ingång, men då är man medveten om vad det är och varför man har den.
Firewire är samma som 1394. Den porten är ganska ovanlig idag. Instickskort är dock inte så dyra om man vill ha den (sök på "Firewire pcie" på google...)
Firewire är samma som 1394. Den porten är ganska ovanlig idag. Instickskort är dock inte så dyra om man vill ha den (sök på "Firewire pcie" på google...)
Det är absolut en bra idé att testköra en kamera innan man köper, om man ha möjligheten!
Kan också tipsa om att det finns bra gratisprogram för att bättra på videon man läst in. Man kan få lite bättre skärpa och kanske reducera grynighet också, samtidigt som man kodar om videon till ett mindre utrymmeskrävande format. Jag har använt "DV Avi helper" som bygger på diverse fri programvara, och gör ett bra jobb om man inte är rädd för lite BAT-filer.
http://files.videohelp.com/u/198160/DV%20avi%20helper.zip
Kan också tipsa om att det finns bra gratisprogram för att bättra på videon man läst in. Man kan få lite bättre skärpa och kanske reducera grynighet också, samtidigt som man kodar om videon till ett mindre utrymmeskrävande format. Jag har använt "DV Avi helper" som bygger på diverse fri programvara, och gör ett bra jobb om man inte är rädd för lite BAT-filer.
http://files.videohelp.com/u/198160/DV%20avi%20helper.zip
S video borde vara det säkraste kortet. En sådan borde göra jobbet http://www.scandinavianphoto.se/produkt/10880026/blackmagic-design/intensity-shuttle-usb-3-0
Jag har inte testat det. Enligt länken fungerar produkten inte med alla USB-kretsar vilket kan ställa till det, dvs produkten kommer inte fungera med alla datorer.
En produkt som jag har hört bra om är http://shop.jmc.se/jmc-artiklar/jmc-sc-kaappaus/usb3-ub530-capture.html men det kostar lite mer.
Jag vill dock påstå att de här produkterna är inte rena plug and play, utan de kräver lite inställningar för att fungera bra.
En produkt som jag har hört bra om är http://shop.jmc.se/jmc-artiklar/jmc-sc-kaappaus/usb3-ub530-capture.html men det kostar lite mer.
Jag vill dock påstå att de här produkterna är inte rena plug and play, utan de kräver lite inställningar för att fungera bra.
Har mailat scandinavianphoto och frågat vad de har för grejer.Har läst mer på din länk
dataka och inser ju att du har mkt kunskap om detta som jag saknar,har själv 25-30 band
liggande mestadels Hi8 och några Video8.
En tanke med att föra över video hemma var att man då kan samla ihop olika inspelningar,
nu är det ju lite blandat på banden.En firma skulle ha 200 kr för att föra över ett band till en DVD
skiva.Men man kan kanske läsa in skivan i datorn isåfall och ev bränna egen sen om det är
möjligt att välja ut delar på skivan.Frågan är hur mkt detta påverkar bild/ljud kvalitet.
Men för min del får det nog inte bli för avancerat heller.
Vad är BAT filer egentligen ?
dataka och inser ju att du har mkt kunskap om detta som jag saknar,har själv 25-30 band
liggande mestadels Hi8 och några Video8.
En tanke med att föra över video hemma var att man då kan samla ihop olika inspelningar,
nu är det ju lite blandat på banden.En firma skulle ha 200 kr för att föra över ett band till en DVD
skiva.Men man kan kanske läsa in skivan i datorn isåfall och ev bränna egen sen om det är
möjligt att välja ut delar på skivan.Frågan är hur mkt detta påverkar bild/ljud kvalitet.
Men för min del får det nog inte bli för avancerat heller.
Vad är BAT filer egentligen ?
BAT (batch) filer är skriptfiler innehållande flera instruktioner/kommandon. I gamla windows 3.1 och 95 var .bat filer väldigt vanliga, men i dag är det nästan bara enkla program som använder sig av dem.galento skrev:
Det finns säkert äldre fungerande "fångstkort" som du kan hitta på ebay. De flesta kort som säljs i dag kan även överföra live video från en kamera till en dator och är därför lite mer avancerade. Du har ingen kamera med manual som ger idé om hur filmen kan överföras till en dator?
Kanske borde ha tillagt att min gamla videokamera för länge sedan hade givit upp och det var några år sedan jag testade olika fångstkort för analog video. En fungerande kamera behövdes därför, och efter alla misslyckade försök med både dyra och billiga fångstkort som fanns då, föreföll det vettigt att prova en kamera som själv digitaliserar videon (vilket också rekommenderades här och var på nätet).
Vidare var målet att stabilt, snabbt och enkelt, bibehållande så mycket av den ursprungliga bildkvalitén som möjligt, digitalisera samtliga mina band utan att behöva sitta och övervaka processen. Och jag är nöjd mer resultatet.
Kameran du nämnde i ett tidigare inlägg har ju S-video vilket väl är den lite bättre varianten av analog signal, så om du hittar en "grabber" som klarar det får du troligen bättre bild.
Om man bara vill spela av enstaka scener, och inte har alltför höga krav på kvalitén, så funkar nog något av korten som nämndes i de inledande inläggen. Gissar att många har ungefär samma hårdvara inuti men säljs med olika namn. Man får oftast vad man betalar för och det gäller väl att hitta någon lagomnivå där man är nöjd.
En programvara som jag tyckte verkade enkelt om man bara vill klippa filmen lite och sedan bränna en DVD, är Windows Movie Maker, som kan hämtas här utan kostnad. Premiere Elements och liknande program för runt tusenlappen erbjuder fler möjligheter men är kanske lite krångligare att använda.
Bat-filerna jag nämnde gav mig möjlighet att filtrera och bättra på mina videofilmer och samtidigt komprimera dem "i batch" alltså bara sätt igång och sedan låta datorn stå och tugga sig igenom den ena filmen efter den andra. Sedan kunde jag arkivera dem på något lämpligt ställe och redigera när jag har tid. Jag hittade också ett program som plockade fram en bildruta ur varje ny scen och skapade ett word-dokument med miniatyrer som jag skrev ut på en färgskrivare. Då blev det lättare att sortera upp filerna, och när vi sedan tittar igenom filmerna kan vi skriva på pappret lite mer vad det var i de olika scenerna.
Känner man sig inte hemma bland BAT-filer är det kanske inget att satsa på. Beror ju på hur många band man har. Men jag tror det är en bra idé att digitalisera allt material inspelat på band medan det fortfarande finns fungerande utrustning som kan spela upp den. Banden som sådana håller säkert många år till men uppspelningsutrustning kan ju bli svårare att få tag på allteftersom åren går. Videospelare (kameror) verkar vara ganska känsliga, innehåller mycket finmekanik som kan gå sönder.
Vidare var målet att stabilt, snabbt och enkelt, bibehållande så mycket av den ursprungliga bildkvalitén som möjligt, digitalisera samtliga mina band utan att behöva sitta och övervaka processen. Och jag är nöjd mer resultatet.
Kameran du nämnde i ett tidigare inlägg har ju S-video vilket väl är den lite bättre varianten av analog signal, så om du hittar en "grabber" som klarar det får du troligen bättre bild.
Om man bara vill spela av enstaka scener, och inte har alltför höga krav på kvalitén, så funkar nog något av korten som nämndes i de inledande inläggen. Gissar att många har ungefär samma hårdvara inuti men säljs med olika namn. Man får oftast vad man betalar för och det gäller väl att hitta någon lagomnivå där man är nöjd.
En programvara som jag tyckte verkade enkelt om man bara vill klippa filmen lite och sedan bränna en DVD, är Windows Movie Maker, som kan hämtas här utan kostnad. Premiere Elements och liknande program för runt tusenlappen erbjuder fler möjligheter men är kanske lite krångligare att använda.
Bat-filerna jag nämnde gav mig möjlighet att filtrera och bättra på mina videofilmer och samtidigt komprimera dem "i batch" alltså bara sätt igång och sedan låta datorn stå och tugga sig igenom den ena filmen efter den andra. Sedan kunde jag arkivera dem på något lämpligt ställe och redigera när jag har tid. Jag hittade också ett program som plockade fram en bildruta ur varje ny scen och skapade ett word-dokument med miniatyrer som jag skrev ut på en färgskrivare. Då blev det lättare att sortera upp filerna, och när vi sedan tittar igenom filmerna kan vi skriva på pappret lite mer vad det var i de olika scenerna.
Känner man sig inte hemma bland BAT-filer är det kanske inget att satsa på. Beror ju på hur många band man har. Men jag tror det är en bra idé att digitalisera allt material inspelat på band medan det fortfarande finns fungerande utrustning som kan spela upp den. Banden som sådana håller säkert många år till men uppspelningsutrustning kan ju bli svårare att få tag på allteftersom åren går. Videospelare (kameror) verkar vara ganska känsliga, innehåller mycket finmekanik som kan gå sönder.
Klicka här för att svara
