autonic autonic skrev:
Okej... då skulle jag kanske ha dragit upp tilluften till typ 12-15L / sek för att säkerställa att det är bra luftkvalitet under hela natten på mina 17kvm i master bedroom?

Finns det några riktlinjer för när det börjar kännas som att man ligger i ett vinddrag? Jag vill ha toppkvalitet på luften (låga Co2-värden) överallt, men vill ju heller inte att det ska kännas som att man sitter i en vindtunnel...
Inget vinddrag med mina 15 l/s, men har dubbla tilluftsdon för att hålla nere flödeshastighet och ljud. Våra mindre sovrum ligger på 10-12 l/s, sitter i dagsläget bara ett don men där tycker jag det blir för mycket ventilationsljud, så överväger utöka till två don i de rummen också

H Håbbe01 skrev:
50 ls kräver 160mm och 10ls 100mm och huvudkanal för 120ls 200mm
Finns det någon formel för det där? Typ 200/120 = 1.66 mm diameter kanal per liter luft i sekunden?

autonic autonic skrev:
Finns det någon formel för det där? Typ 200/120 = 1.66 mm diameter kanal per liter luft i sekunden?
Databladet för spirokanaler från resp. tillverkare finns normalt ett diagram där dimensionering tas, ut från flöde, tryck per m, lufthastighet

Min erfarenheter säger att överdimensionera allt, minst ett steg, gärna två. Sätt fler ljuddämpare än rekommenderat, många fler.

Se till att luftintaget har ett löstagbart galler på utsidan så det är lätt att rengöra, överdimensionera intaget i förhållande till kanalen också.

Avfukta är en sak. vent en annan
Roterande FTX återför fukt till tilluften
Kors kondenserar frånluften i plattvärmeväxlaren och behöver därför kondens avlopp på vintern samt kan frysa och då stannar tillluften för avfrosta..
Sen kan man inte torka Tvätt inne i varm Augusti med 90-100 % Rh Uteluft om man bor vid kusten. Avfuktare..

• Gilla
Purre
  • Laddar…
Har roterande FTX o golv värme. Tvätt torkar lätt över natten i grov köket men använder nog mer vår luftvärmepumps tumlare. Luftfuktighet 30-34% ganska konstant just nu och ventilations killen förvånad då plattan forfarande håller på att torka ( 15månader).
Tvätt torkas vanligtvis utomhus under den ljusa årsperioden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.