Det är bättre att kolla upp fakturan och betala en del. Ditt läge inför en fortsättning är därmed mycket bättre. Stämmer dom dig på hela beloppet har de nämligen rätt till ersättning för sitt ombud. Då kommer du att sitta och prata i tingsrätten och riskera 2000 kr/timme, som deras jurist debiterar. Ett klart dyrare nöje.

Fördel nummer två är att de kanske inte går vidare. Betalar du inget är det nästan 100% att de stämmer dig för att få ut de första 20 000 kr. Bättre att minska möjligheten att de stämmer dig för att få de sista 20 000 kr.

Moralen är också viktig. Att försöka göra rätt för sig gör att man sover gott om natten.

Hej brumbjörn!
Tack för dina synpunkter. Det du föreslår är nog vad jag själv kommit fram till Det finns bara en hake :
Vart skall jag skicka pengarna? Det bär mig emot att skicka likviden till FEL bolag . Men kanske är det så det måste gå till .?
Jag är gammal nog att tycka att en faktura skall återspegla verkligheten .

Prata med en konsumentrådgivare först! Risken är ju som sagt att du betalar till fel bolag och får betala dubbelt.

Hur kan någon stämma dig om du inte fått en faktura. Eller??? Betala en del varför?

Om jag fått faktura från " Rätt" bolag , men med felaktig debitering , så är det vanligt att kunden skickar den summa han anser vara skäligt . Men, jag har ju fått en faktura från FEL bolag . Så jag håller med dig ,en faktura från fel bolag är egentligen ingen faktura alls . Som tur är har jag en god vän som är advokat . Han hjäper mig . Men du resonerar logiskt ,varför
skulle jag betala in en del av beloppet ? Om jag skulle betala till FEL bolag så känns det som om jag därmed skulle
godkänna att FEL bolag fakturerar mig . Bästa hälsningar , leofendez

S
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag reagerar också mest på hur det kan ta 60 timmar att lägga golvet...

3-5kvm per timme är rimligt lite beroende på typ av golv ;)
De lade kanske golvet två-tre gånger, med tanke på att det var med en lärling. De första två blev dåligt lagda, sen fick snickaren lägga om det själv. 20 timmar per läggning.

Hej Daniel! Nej ,de lade golvet bara en gång . 4 små sovrum, ett vardagsrum ca 45 kvm , med barkök .
Dessutom jag tveksam till underarbetet . Det svajar på sina håll. Byggaren avfärdade de funderingarna som varande på grund av "billigt golv " Det var parkettlaminat .från en känd tillverkare . .De avlägsnade inte hela det gamla golvet ,utan det fanns en hel del kvar av gamla golvet. Men dessa tekniska frågor kan jag inget om,men kanske någon annan på forumet ? En 3 mm´s underlagsfoam lades .De sade att den skulle jämna ut alla ojämnheter .. Jag frågade snickaren 2 ggr.Han bedyrade att det skulle inte märkas . Men det gör det . Vad göra ?

leofendez skrev:
Hej Daniel! Nej ,de lade golvet bara en gång . 4 små sovrum, ett vardagsrum ca 45 kvm , med barkök .
Och hur var det med listerna?

Hej Nyfriken !
Listerna beredde inga problem ,det var normalt i omfattning . Tre trösklar togs bort ,det gick smidigt . Sen kommer ju det faktum att de jobbade 45 tim ,resp 15 timmar . Om de så hade spettat bort trösklar eller handskats med lister hela tiden , .så har det ingen beydelse för debiteringen .Jag vänder mig inte mot att det tog lång tid ,utan jag vänder mig mot den oskäliga debiteringen .45 x400:- samt 15x 300:- blir 22.500:-,inte 38.000:- . De var ju engagerade att jobba för en timtidsdebitering ,så ur den synpunkten spelar det ingen roll exakt vad de gjorde .Men tack för att du bryr dig ! Det gäller ju att hitta en förklaring. Själv gissar jag att det beror på Girighet . Ett icke okänt fenomen . !
Bästa hälsningar , leofendez

Cheezez, man borde bli golvläggare! Har lagt två omgångar Pergo i mitt 120 m²-hus nu (den första omgången blev reklamerad) och hade lätt kunnat göra det åt dig för 20.000,-. ;)

Nåväl, hoppas det löser sig. Konsumentombudsmannen i din kommun, alternativt en advokat, är dom första jag skulle kolla med. Betala inget förrän det är utrett.

Vem köpte golvet Du eller Snickarn ?.
45 timmar för snickarn
15 timmar lärling
60 timmar totalt.
Om timmarna som du säger är så dvs allt blir 22.500kr för dom båda
fakturan är på 38.000kr
38.000kr Minus 22.500kr = 15.500Kr detta är ju mellan skillnaden på det beloppet.
15.500kr som det skiljer är det då vad golvet kostade för 80KVM ?
15.500Kr Delat på 80kvm = 193,75krKvm för ett laminatgolv ?

Hur många dagar var dom där, 2-5 dagar ?
transporter ?

1. Kommer hem till kund dag ett = transport kostnad NR 1
2. Dag Nr 2 transport kostnad Nr 2 och så vidare.

Redigerat:
Hej narac !

Golvmaterielet ( laminatet ) höll jag med själv . Gåtans lösning finns alltså inte där. Mysteriet fortsätter . Snickaren var där 6 dagar , lärlingen 2 dagar . Jag förde tidskonroll dag för dag . Byggföretaget svarar inte på mail ,SMS ,telefon .Förmodlgen i hopp om att det skall " blåsa över " . vh ,leofendez

Jag skulle bestridit allt och om du skall betala några pengar tagit det hela vägen till tingsrätten ... Då du inte äns vet om det är till rätt bolag du betalar till... Låter som detta kan kosta mer än det smakar om du inte bestrider. All betalning av detta....

andreascarlsson skrev:
Cheezez, man borde bli golvläggare! Har lagt två omgångar Pergo i mitt 120 m²-hus nu (den första omgången blev reklamerad) och hade lätt kunnat göra det åt dig för 20.000,-. ;)

Nåväl, hoppas det löser sig. Konsumentombudsmannen i din kommun, alternativt en advokat, är dom första jag skulle kolla med. Betala inget förrän det är utrett.

Nu var det ingen golvläggare som la golvet utan någon allt i allo som kallade sig snickare :)

S
Det är inte ovanligt att företag säljer sina fakturor, vilket innebär att man som kund får faktura ifrån och betalar till någon annan än den man gjort affär med, ett av de vanligaste sådana fallen idag är Klarna, men då är man ju som regel medveten om det själv från början.

Om du tycker att det känns skumt att fakturan kommer från ett annat företag så kan du bestrida den med kommentaren att du inte har något avtalsförhållande med dem. Men du kanske ska kolla upp det avtal du har med firman du anlitat, det kanske framgår där att fakturan ska komma från det andra bolaget.

Enligt Konsumenttjänstlagen kan du kräva att få en specifikation, du behöver därmed i praktiken inte betala en krona innan du fått en sådan. Å andra sidan, om du anser att de timmarna du anger här är rimliga så kan du betala för dem och bestrida resten.

Vad gäller momsen så ska du absolut inte betala moms för rot-delen. Det är ett allvarligt fel av leverantören att fakturer dig för den. Det känns närmast som de försöker blåsa dig på flera sätt här. Att dra rot-momsen på det viset är ju liksom inget som bara råkar hända av sig själv av misstag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.