11 709 läst ·
69 svar
12k läst
69 svar
Överdebitering läggning av laminatgolv
Hej DIY !
Ja, jag hoppas att det är fel ! Men på fakturan framgår tydlgt att jag är debiterad HELA momsen , 9500:-.Skall kontakta mervärdesskatteenheten om detta . Om ROT-myndigheten är "momsbefriad" så är det 4.750:- för mycket debiterat ., förutom "saltningen av räknigen.
Mums för mig ! I ett annat inlägg skrev du att 22.500
lus moms = 28.125: -Visst är det så .Kanske skulle jag ha förtydlgat att beloppet 22.500;. var EX MOMS . Nu är det gjort , tack för dina kloka ord !
Ja, jag hoppas att det är fel ! Men på fakturan framgår tydlgt att jag är debiterad HELA momsen , 9500:-.Skall kontakta mervärdesskatteenheten om detta . Om ROT-myndigheten är "momsbefriad" så är det 4.750:- för mycket debiterat ., förutom "saltningen av räknigen.
Mums för mig ! I ett annat inlägg skrev du att 22.500
Jag antar att du menar konsumenttjänstlagen. Den hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTMleofendez skrev:
Får du en faktura som du anser felaktig är standardförfarandet att bestrida den om man inte kommer överens om en rättelse. Jag kan inte se att du ger fakturan någon "legitimitet" genom bestridandet utan tvärtom. Jämför med om du får en ren bluffaktura, typ katalogföretag i semestertider. Inget konstigt eller farligt med att bestrida dessa utan snarare det helt normala förfarandet.leofendez skrev:
http://www.skatteverket.se/foretago...arbetemoms.4.76a43be412206334b8980003256.html
En faktura som omfattas av skattereduktionen kan ställas upp enligt nedanstående exempel:
[TABLE="width: 478"]
[TR]
[TD]Arbetskostnader[/TD]
[TD="align: right"]10 000 kr[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Material[/TD]
[TD="align: right"]8 000 kr[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Summa exkl. moms[/TD]
[TD="align: right"]18 000 kr[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Moms 25%[/TD]
[TD="align: right"]4 500 kr[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Totalt[/TD]
[TD="align: right"]22 500 kr[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[TD="align: right"] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Belopp som betalas av Skatteverket[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1/2 av arbetskostnaden inkl. moms[/TD]
[TD="align: right"]- 6 250 kr[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Att betala[/TD]
[TD="align: right"]16 250 kr[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
En faktura som omfattas av skattereduktionen kan ställas upp enligt nedanstående exempel:
[TABLE="width: 478"]
[TR]
[TD]Arbetskostnader[/TD]
[TD="align: right"]10 000 kr[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Material[/TD]
[TD="align: right"]8 000 kr[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Summa exkl. moms[/TD]
[TD="align: right"]18 000 kr[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Moms 25%[/TD]
[TD="align: right"]4 500 kr[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Totalt[/TD]
[TD="align: right"]22 500 kr[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Belopp som betalas av Skatteverket[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1/2 av arbetskostnaden inkl. moms[/TD]
[TD="align: right"]- 6 250 kr[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Att betala[/TD]
[TD="align: right"]16 250 kr[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Det framgår inte helt tydligt om de även köpte in golvet och om det i så fall ska ingå i de 38.000 ex moms men jag uppfattar det som alla siffror handlar om enbart arbetstid?
Om man nu räknar med de siffror du fått på fakturan så skall du alltså betala hälften av 38.000 + moms 9.500 = 47.500/2 = 23.750kr (inkl. moms)
Gör man samma uträkning på dina siffror blir det hälften av 18.000 + 4.500 + moms 5.625 = 28.125/2 = 14.062,50 kr (inkl. moms)
Onekligen lite skillnad...
Det är inte så att de siffror du fått på timpenningen varit med rotavdraget? Alltså att hantverkaren skulle kosta 800 + moms innan rot? Låter ju iofs löjligt dyrt......
Detta tillsammans med dålig/ingen spec, fakturan från ett annat bolag än det du har avtalet med, svårigheten att få svar från företaget/företagen och de många timmarna de tagit på sig att göra jobbet tyder på att du hittat en riktigt oseriös hantverkare. Exakt hur du ska gå vidare vet jag inte men bestrida fakturan till bolag 2 verkar ju vara ett första steg. Ska man bestrida hela fakturan och hänvisa till att man inte har beställt något arbete av bolag 2? Kanske påpeka att man har beställt arbetet av bolag 1 och att man väntar på specad faktura från det bolaget? De har ju ändå en uppenbar koppling....
Förresten, ingår det i avtalet att det skulle ta de timmar du räknat med eller går det på löpande?
Om man nu räknar med de siffror du fått på fakturan så skall du alltså betala hälften av 38.000 + moms 9.500 = 47.500/2 = 23.750kr (inkl. moms)
Gör man samma uträkning på dina siffror blir det hälften av 18.000 + 4.500 + moms 5.625 = 28.125/2 = 14.062,50 kr (inkl. moms)
Onekligen lite skillnad...
Det är inte så att de siffror du fått på timpenningen varit med rotavdraget? Alltså att hantverkaren skulle kosta 800 + moms innan rot? Låter ju iofs löjligt dyrt......
Detta tillsammans med dålig/ingen spec, fakturan från ett annat bolag än det du har avtalet med, svårigheten att få svar från företaget/företagen och de många timmarna de tagit på sig att göra jobbet tyder på att du hittat en riktigt oseriös hantverkare. Exakt hur du ska gå vidare vet jag inte men bestrida fakturan till bolag 2 verkar ju vara ett första steg. Ska man bestrida hela fakturan och hänvisa till att man inte har beställt något arbete av bolag 2? Kanske påpeka att man har beställt arbetet av bolag 1 och att man väntar på specad faktura från det bolaget? De har ju ändå en uppenbar koppling....
Förresten, ingår det i avtalet att det skulle ta de timmar du räknat med eller går det på löpande?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag har pratat med två renodlade golvläggare och de tar 175:- +moms / kvm för läggning utan listning.
80 * 175:- = 14000:- +moms 25% = 17500:-
Typ en 5-hundring i körersättning på det och man landar ändå inte mer än på 18000:-
ROT på det så blir det... 9250:- typ
80 * 175:- = 14000:- +moms 25% = 17500:-
Typ en 5-hundring i körersättning på det och man landar ändå inte mer än på 18000:-
ROT på det så blir det... 9250:- typ
Hej !
Vid besiktningen innan order gavs ,så sade byggaren att han skulle sätta en snickare samt en lärling för jobbet , under en arbetsvecka. Arbetet gick fortare än så , snickaren jobbade 45 tim , men lärlngen endast 15 tim . Han lärlingen varit med hela tiden ,så skulle det ha varit 90 timmar... För 80 kvm golv ! Nu tog det 60 mantimmar, det blir 1,33 kvm lagt golv i timmen ! - Pengar lockar inte fram de bästa sidorna hos människor...
Vid besiktningen innan order gavs ,så sade byggaren att han skulle sätta en snickare samt en lärling för jobbet , under en arbetsvecka. Arbetet gick fortare än så , snickaren jobbade 45 tim , men lärlngen endast 15 tim . Han lärlingen varit med hela tiden ,så skulle det ha varit 90 timmar... För 80 kvm golv ! Nu tog det 60 mantimmar, det blir 1,33 kvm lagt golv i timmen ! - Pengar lockar inte fram de bästa sidorna hos människor...
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det här med alla timmarna, kan det vara så att de 80kvm är uppdelade på många små rum. Att lägga 80 kvm i ett svep en stor sal går ju fruktansvärt fort, men om det ex, är 5 - 8 olika rum så blir det ju avsevärt mer tid.