Farstatjej90
E Evalarsson36 skrev:
Ja lock är precis det. Ja montera bakom vindpapp är ju bullshit och bara ett sätt för han att komma undan och säga att detta begriper inte du lilla gumman. Funderar faktiskt på att anmäla till Arn. För att han har så pissig attityd
Det jag inte förstår är att det verkar mycket svårare att montera bakom vindpappen och min erfarenhet av sånt här är att hantverkaren vill ta en genväg. Men detta verkar innebära mer och inte mindre jobb.

Det kanske fortfarande är någon information som saknas här.

• Gilla
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
UffePlåtis och 13 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Att kalla någon dum i huvudet är inte särkilt konstruktivt.

Svenskt trä har två olika varianter hur överbleck monteras. Den ena sättet är under spikregeln och det andra är under vindskyddet.

[länk]
....men alt två är ju bara aktuell när man inte har ett "traditionellt" fönsterfoder. Annars hamnar man ju mitt på en yta av vindskydd. Alt två är ju bara aktuellt när man inte har ett foder och därmed kommer åt vindskyddet i anslutning till fönstret. Eller?

Farstatjej90
S sinuslinus skrev:

Svenskt trä har två olika varianter hur överbleck monteras. Den ena sättet är under spikregeln och det andra är under vindskyddet.

[länk]
I det exemplet jag länkade, hur får du in överblecket genom vindpappen? Skär du hål i den eller låter du den sluta ovanför blecket?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
I det exemplet jag länkade, hur får du in överblecket genom vindpappen? Skär du hål i den eller låter du den sluta ovanför blecket?
Titta på träguidens exempel, det är för en annan konstruktion.

S
MathiasS MathiasS skrev:
....men alt två är ju bara aktuell när man inte har ett "traditionellt" fönsterfoder. Annars hamnar man ju mitt på en yta av vindskydd. Alt två är ju bara aktuellt när man inte har ett foder och därmed kommer åt vindskyddet i anslutning till fönstret. Eller?
Verkar rimligt.
Är i alla fall bakom spikläkten, inte på spikläkten som föreslogs tidigare i tråden.

• Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
MathiasS MathiasS skrev:
Titta på träguidens exempel, det är för en annan konstruktion.
Jag hittade inte rätt, det var länkat till en sida med massor av information som inte handlar om detta.

S
Jag hittade inte rätt, det var länkat till en sida med massor av information som inte handlar om detta.
Klicka på ”fönster i yttervägg ”

Farstatjej90
Om jag förstår teckningarna rätt är dessa alternativ funktionellt lika men har man redan monterat vindpapp är det ena sättet jobbigare.

Det jag inte förstår är att det verkar mycket svårare att montera bakom vindpappen och min erfarenhet av sånt här är att hantverkaren vill ta en genväg. Men detta verkar innebära mer och inte mindre jobb.

Det kanske fortfarande är någon information som saknas här.
Hans genväg i detta är att förminska mig och slippa rätta till sitt eget fel.

• Arg
perror
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:

[länk]
Då får man låta bli att förminska folk och ha en pissig attityd faktiskt.

• Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
E Evalarsson36 skrev:
Hans genväg i detta är att förminska mig och slippa rätta till sitt eget fel.
Är detta framförallt ett tekniskt fel eller ett socialt fel i dina ögon? Jag vill bara förstå vad huvudproblemet är.

• Gilla
UffePlåtis och 11 till
  • Laddar…
Är detta framförallt ett tekniskt fel eller ett socialt fel i dina ögon? Jag vill bara förstå vad huvudproblemet är.
Huvudproblemet är att han inte vill åtgärda fel som blivit i renoveringen. Och skyller på bla att överblecket skulle sitta fel så det går inte att åtgärda. Så det är lite både och. Han har ett dåligt bemötande överlag och bla lägger sig i mitt privatliv och frågade tex om min manliga kompis är min kk. Vill bara ha fakta så jag vet att han bara yrar. Funderar på att anmäla han till Arn bara för att han har så pissig attityd.

• Haha
  • Ledsen
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
E Evalarsson36 skrev:
Huvudproblemet är att han inte vill åtgärda fel som blivit i renoveringen. Och skyller på bla att överblecket skulle sitta fel så det går inte att åtgärda. Så det är lite både och. Han har ett dåligt bemötande överlag och bla lägger sig i mitt privatliv och frågade tex om min manliga kompis är min kk. Vill bara ha fakta så jag vet att han bara yrar. Funderar på att anmäla han till Arn bara för att han har så pissig attityd.
Det låter som han är dum i hela huvudet. Vad heter idioten och hans företag? Vill inte råka anlita puckot.

Jag tycker själva den tekniska frågan egentligen är helt sekundär. Om det inte är ett väldigt stort fel hade jag klippt kontakten direkt och skrivit hans namn här.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Beroende på hur renoveringen är gjord kan snickarens förslag vara rätt utifrån en äldre konstruktion och behöver inte vara en dålig lösning. Däremot vi nybyggnation sätter man det över vindskyddet eller läkt om det är stående vanlig lockpanel.
Vi vet ju inte hur väggen och renoveringen är konstruerad/gjord utan får gissa då den informationen saknas.

• Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.