Har petat upp med tumstocken i springorna och kikat H-balken börjar ute vid balkongen och slutar ca 25 cm efter pinnen i mitten. Sedan ser jag reglar som löper tvärs över "balken" den sista biten. Där har snickaren försänkt en skruv upp genom balken i reglarna.....

Vid tumstocken slutar H-balken. Efter den ligger det tvärgående reglar.

• ImageUploadedByByggahus.se1354017412.073181.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den liggande "balken" är 10x10 cm vad jag kan mäta mig till.

Är det ett Modulenthus byggår -70 talet.

Ni verkar ju ha en källare också (att döma av trappnedgången man ser i några av bilderna) - så vad vilar dessa två "pinnar" i sin tur på? Finns det en ordentlig bärande vägg under på källarvåningen?

Byggt 80 av byggmästaren (ägaren) själv.

Jo vi har källare också. Antingen en H-balk eller limträbalk. Snickaren satte en extra pinne där nere också för säkerhetsskull.

Tv-rum med den sträckade linjen är rummet under.

Fick inte med bilden.

• ImageUploadedByByggahus.se1354019155.737585.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På din beskrivning låter det ju som om H-balkens ände (alltså där du måttar med tumstocken) sjunkit ner en centimeter eller två, och det borde ju betyda att även den där stolpen sjunkit ner motsvarande. Kan man se något av det på golvet i vardagsrummet? Vad vilar stolpen på, står den direkt på golvet eller togs det upp ett hål i bjälklaget så att stoplen står på en bjälke eller direkt mot den där "extra pinnen" i källaren?

Dem står på fiskbensgolvet som ligger under golvet vi har nu. Om du kollar på bilderna med stöttorna. Ska mäta stolparna och se om dem är lika långa för vi har inte satt några lister runt pelarna än.

Glöm det jag skrev! Dem står på reglar undertill.

Pelaren i mitten är 13 mm kortare än den som sitter vid murstocken. Kan 13 mm göra så stor skillnad?

Det är en limträbalk i källaren såg jag och pelaren där nere står precis under den som är ovanför i mitten.
Den andra pelaren som står vid murstocken, i källaren är det vägg under den. Så de har störtning båda två.

Stöttning* :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.