C
Fotografen Fotografen skrev:
inget tillför/ställer till trassel i andra sammanhang
Den härledningstekniken köper jag inte. Att, i ett visst sammanhang, en tillsats inte tillför något innebär inte automatiskt att den ställer till trassel.

Vad skulle det t.ex. vara för nackdel med att oljan har en stabil viskositet över ett mycket bredare temperaturområde än nödvändigt?

Dessutom är det ett flertal av de "vanliga" tillsatserna som antagligen gör nytta även i t.ex. en borrmaskinsammanhang, t.ex. antioxidanter, korrosionsinhibitorer, anti-slitage-additiv, osv.

C cpalm skrev:
Den härledningstekniken köper jag inte. Att, i ett visst sammanhang, en tillsats inte tillför något innebär inte automatiskt att den ställer till trassel.
Det säger jag inte heller. "Inget tillför, och/eller ställer till trassel." Läs vad som står.

C
Det säger jag inte heller. "Inget tillför, och/eller ställer till trassel." Läs vad som står.
OK, då missförstod jag vad du ville ha sagt.
Att det finns tillsatser som inget tillför i sammanhanget kanske i sig är irrelevant(?)
Men vad tänker du att det är för tillsatser som ställer till trassel i en mindre krävande tillämpning som en borrmaskin?

Rickard.
Nu ska vi inte göra en höna av en fjäder. Som jag skrev tidigare så tvivlar jag inte på motornoljans smörjkapacitet utan det är framförallt hur kladdigt, skitiga, klädförstörande och svårstädat maskinerna blir av det som stör mig.

Ren mineralolja bildar en relativt kladdfri hinna som skyddar och smörjer som är mycket trevligare i längden. Den är också färglös vilket är trevligt till skillnad från vissa fordonsoljor som kan vara gröna,blå eller bruna (killgissar färgämnen av marknadsföringssyften)

Långsamma glidrörelser som pinolen i en pelarborrmaskin och det mesta annat som rör sig på en verktygsmaskin smörjs normalt med gejderolja. Gejderolja ska enligt litteraturen tåla hög belastning och ha låg friktion vid start från stillastående.

Viskositeten på gejderolja benämns på samma sätt som för hydraulolja, alltså vanligen VG 32, 46 eller 68.

En lite större verktygsmaskin har normalt minst tre olika oljetyper. Hydraulolja i hydraulsystemet, gejderolja för smörjning av gejder mm och transmissionsolja i växelådorna. Till det ofta ett eller flera olika fetter. Så något slags skillnad lär det väl vara. Hur stor vet jag inte.

Gejderoljan bukar gå att känna igen på att den känns extra "hal" om man tar lite mellan fingrarna och gnider. Så det ligger nog något i att den är gjord för att ha låg friktion vid start från stillastående.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
C cpalm skrev:
Dock absolut inte spruta in fett där det skall vara olja (och för den delen vice versa).
Nä det är ju klart

C cpalm skrev:
OK, då missförstod jag vad du ville ha sagt.
Att det finns tillsatser som inget tillför i sammanhanget kanske i sig är irrelevant(?)
Men vad tänker du att det är för tillsatser som ställer till trassel i en mindre krävande tillämpning som en borrmaskin?
Tex kan det finnas tätningar som inte tål dem, gummidetaljer som löses upp, plastdetaljer blir spröda osv, utöver vad som framgår ovan.
Ett liknande exempel är om man smörjer gaswiren på gräsklipparen med motorolja, det får plasthöljet att spricka, använd ATF istället.

C
Tex kan det finnas tätningar som inte tål dem, gummidetaljer som löses upp, plastdetaljer blir spröda osv, utöver vad som framgår ovan.
Ja, det kan ju vara ett argument. Samtidigt finns det ju gott om tätningar och andra plast-/gummidetaljer även i en vanlig motor som kommer i kontakt med motoroljan. Så tätningar och plastdetaljer av de i sammanhanget "vanliga" materialen borde vara riskfritt(?) Typ EPDM, PTFE, PA, m.m.

Sen är ju inte ATF och hydrauloljor heller på något sätt fria från dessa tillsatser. Tvärtom.

Slutligen är även syntetiska basoljor agressiva mot t.ex. vissa plaster. Så även en "ren" basolja kan ha negativa egenskaper i vissa sammanhang.

Ledsen om jag ältar detta lite, men det finns få "tekniska" saker i dag som är lika omhuldat med hokus pokus, spekulationer och alternativa fakta som smörjoljor. Så ämnet förtjänar verkligen så mycket hårda och konkreta fakta som möjligt.

Jag har iallafall motorolja i oljekannan. Pelarborren, svarven och fräsen kan få lite skiftande smörja men oftast motorolja. Har några sånna där sprutor för med rätt nippel.

• Gilla
Trappa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.