Riktigt gamla kaminer, som fortfarande fungerar utmärkt och används efter c:a 140 år.
Gammal kakelugn med dekorativa klinker i ett rum med träväggar och en golvfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P.S. fläkten är bara där för att kyla väggen lite. D.S.

• Gilla
JRMKJRM och 5 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Tändsticksask i trä.

[bild]
Sådana askar har jag haft i massor.
De låg i gamla mob-förråd. När många av mob-förråden avvecklades så rensades mycket ut, bland annat tändstickorna.
Jag fick en hejdlös bunke med pappomklädda tändsticksaskar i 8 pack. (Tror jag det var.)

Tyvärr användes de upp.

L
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Riktigt gamla kaminer, som fortfarande fungerar utmärkt och används efter c:a 140 år.
[bild]
P.S. fläkten är bara där för att kyla väggen lite. D.S.
Den var trevlig, obekant modell för mig. Gjutjärn? Är det sådana som ofta stod i skolsalar?

L Lärospånet skrev:
Den var trevlig, obekant modell för mig. Gjutjärn? Är det sådana som ofta stod i skolsalar?
Gjutjärn = ja. Jag vet inte var de användes, men kallas " norsk kakelugn" . Jötul, som köpt upp Kvaerner Brug i början på 1900-talet, kunde bara säga att den var gjuten före 1880. Den är ( trots lite felmonterad) helt otroligt effektiv. Har den i mitt fritidshus.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Gjutjärn = ja. Jag vet inte var de användes, men kallas " norsk kakelugn" . Jötul, som köpt upp Kvaerner Brug i början på 1900-talet, kunde bara säga att den var gjuten före 1880. Den är ( trots lite felmonterad) helt otroligt effektiv. Har den i mitt fritidshus.
Aha norsk. Typen jag tänkte på var dansk (så kallad bornholmare) - men det kanske bara var i södra Sverige och så kanske norrmännen levererade den här varianten högre upp i landet. Ren spekulation från min sida. Jättefin kamin i vilket fall!

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.