Krilleman
Så länge skarven är på rätt sida av fuktspärren ser jag inga problem med detta förfarande ovan cisternen. Ev läckande vatten mynnar ut i skvallerröret under porslinsguden.

Glöm inte att inbyggnaden ska vara ventilerad också! (Enligt säkervatten)

Så irriterande med alla dessa töntiga regler bara för att hantverkare inte kan skarva eller dra åt tätning ordentligt. När vi byggde vår förra vägdhängda toa krävdes inget skvallerrör etc. Fungerat fint i 20 år utan läckage. Om man bara löder eller drar åt ordentligt så läcker det inte!

Krilleman
Dom "töntiga" reglerna har dykt upp för att man inte gjorde detta. Man vill säkra upp från klåpare!

Och detta är inget fel alls att göra, det gynnar ju bara dig själv, trots att din förra inbyggnad var tät i 20 år!

krilleman_215 skrev:
Man vill säkra upp från klåpare!
Precis min poäng :D

Krilleman
Men det är ju du och jag som betalar för andras vattenskador!

(även fast jag själv gjort mig skyldig till någon på jobbet :x)

Jo, man är ju lite sugen på att skita i reglerna då jag aldrig haft problem med ett rör jag eller far min har dragit (han hjälper mig med renoveringen). Men man kan ge sig fan på att om man skiter i reglerna så får man den där första läckan :D

Krilleman
Du behöver absolut inte följa reglerna. Det är ingen som säger att du måste. Rörmokeri får du utföra hur du själv vill. Men då kan du inte räkna med någon ersättning från FB vid ev skada om du inte följer dessa regler.

Nu har jag glömt bort siffran men ersättningen som försäkringsbolag får betala för vattenskador är enorm! Att reglerna för detta kommit är föga förvånande...

V<d händer om man säljer lgh då? Bär jag ansvar?

AndersMalmgren skrev:
V<d händer om man säljer lgh då? Bär jag ansvar?
Ja, du har ansvaret för alla installationer du har gjort. Bostadsrättsföreningen (om det är en sådan?) har ansvar endast för installationer gjorda av föreningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.