20 098 läst ·
78 svar
20k läst
78 svar
otydlig/felaktig objektbeskrivning.
Kan du bevisa att säljaren sagt eller beskrivit att vitvarorna är från 2016 så har du möjlighet och gå vidare, men har du inget bevis på det så kan du nog glömma att få ut något för detta.MaxHugo skrev:Hej!
För två veckor sen köpte vi vårt första hus. Tyvärr har vi redan upptäckt problem.
Har pratat en hel del med säljaren innan köpet, han nämnde ganska ofta allt jobb han lagt ner på huset tex renoverat köket (2016).
När vi kommer på första privata visningen ser köket helt ok ut inbyggt ugn och mikro.
Ugn, mikron och kyl/frys var i rostfritt och fint skick.
Detta är ett stycke från Objektbeskrivningen som är skreven av mäklaren och godkänt av säljaren med underskrift vid kontrakt skrivningen:
"KÖK MED MATPLATS
ljus köksinredning, diskmaskin.
2016 utförde säljaren följande:
Kompletterade med golv, väggskåp, bänkskiva med spishäll (induktion), inbyggnadsugn,
inbyggnads mikro, reparationsgips på väggar, kombi kylskåp/frys i rostfritt"
Nu för två dagar sen började mikron sluta värma maten. Så jag hörde av mig till säljaren och undra om han upplevt samma problem, vilket han inte hade. Gick då in på tillverkarens hemsida och såg att dom hade 4 år garanti tid. Så jag ringde tillbaka till honom och berättade att garantin borde gälla, då sa han att där bara var garanti i 3 år (som att den skulle ha gått ut). När jag berättade om att jag hade varit inne på deras sida och läst att det var 4 år ändrade han snabbt informationen och sa han hade köpt en begagnad mikro som varit 1 år gammal och aldrig använd.
Blev då lite misstänksam och ringde tillverkarna för vitvarorna.
Fick då veta att ugnen är från 2004, mikron är från 2003 och kyl/frys är dom 2001. Så ren lögn från säljaren. Kan detta verkligen gå under undersökningsplikt vid köp, känns mer som upplysningsplikt när man nämner renoverat kök.
Är mitt första hus och aldrig håll på med renoveringar, men tycker att man borde informerat om man använt gamla vitvaror i en renovering, kan vara lite missledande. Skulle någon säga att man haft plåttak, men sen lagt om till takpannor ska man väl inte behöva fråga om dom använt gamla eller nya?
När jag läser objektbeskrivningen så drar jag slutsatsen att alla vitvaror (förutom diskmaskin) är nya vid renoveringen. Eftersom man gjort en rad för diskmaskinen och sen nämner man det säljaren gjort.
Ring några opartiska mäklar och frågat hur dom uppfattade objektbeskrivningen. Fick svar att även dom läste det som att alla vitvaror var nya. Någon tyckte även att mäklaren gjort fel i sitt jobb, genom att inte tagit reda på mer information om köket. Mäklaren har ju ändå värderat huset och renoverat kök höjer priset.
Tänkte bara höra med er om jag är inne på rätt spår eller helt ute och cyklar.
Detta är ej ett dolt fel.BirgitS skrev:
Verkar ju uppenbart att säljaren har försökt mörka det genom sitt snack om garantitider och köp av ett år gammal produkt, det visar ju på dåligt samvete. Föreslår att du kontaktar säljaren igen och säger att du nu har bevis på vitvarornas ålder, att hen har ljugit för dig osv. och därför vill du ha ersättning och om inte kommer du att gå vidare med stämning för dolt fel.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Men givetvis! Köper jag jag beggad bil där allt är bytt, tex nya bromsar och kamrem och nya sommar/vinterhjul, samt jämför samma bil där detta EJ är gjort, så dessa pengar ska ändå ut förr eller senare, så givetvis prutar åtminstone jag! Eller tar ett ett annat objekt.G Grävkalle skrev:Vad är det som säger att man kan förhandla ner priset för att något behöver bytas? Rimligtvis är väl priset satt efter det skicket huset är.
Det är lika märkligt som man ska köpa en begagnad bil och tycker att man ska få pruta på alla skavanker. Betalar man inte nypris måste man ju förstå att inte objektet är nytt....
Är inte säkert mäklaren gjort fel, är vilka uppgifter säljaren lämnat, men brukar stå parantes med år bakom varje del när denna är bytt, men kändes konstigt att man inte bytt allt när man gjort om köket..
Är det ens ett fel? TS förväntade sig något som inte stod. TS fick de vitvaror som stod där vid visningen i fungerande skick. Vad är det som är fel?
Jag reagerade direkt på att det stod "2016 utförde säljaren följande", men inte att det faktiskt vara nya grejer och uppfattar det som att säljaren satte in dessa, utan någon som helst utfästelse om deras ålder. Det är nämligen kutym att skriva vilket år vitvarorna är från, och när de bara är tre år gamla är man i allmänhet mycket noggrann med att notera detta!
Så sorry, inget att komma med. Men var gärna lite grinig, för det är fult gjort!
Så sorry, inget att komma med. Men var gärna lite grinig, för det är fult gjort!
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Jo antagligen visste väl säljaren vad han gjorde men att bevisa det så här efteråt blir ju lite svårt. Det hade ju som sagt räckt för köparen att glänta på dörrarna så hade man nog sett detta innan köp. Mäklaren kan ju också ha fattat det som att det monterades in nya vitvaror vid den nämnda ombyggnationen . Sen vet jag faktiskt inte vad mäklarna har för roll i det hela, gör de nån egen koll eller går de blint på vad säljaren berättar ? För att hålla sin egen rygg fri borde ju även de göra nån liten snabbkoll på att saker förhåller sig som säljaren beskriver.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Är inte mäklaren som säljer, men de vill sälja..S Stefan1972 skrev:Jo antagligen visste väl säljaren vad han gjorde men att bevisa det så här efteråt blir ju lite svårt. Det hade ju som sagt räckt för köparen att glänta på dörrarna så hade man nog sett detta innan köp. Mäklaren kan ju också ha fattat det som att det monterades in nya vitvaror vid den nämnda ombyggnationen . Sen vet jag faktiskt inte vad mäklarna har för roll i det hela, gör de nån egen koll eller går de blint på vad säljaren berättar ? För att hålla sin egen rygg fri borde ju även de göra nån liten snabbkoll på att saker förhåller sig som säljaren beskriver.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Jo självklart men jag tänkte mer generellt hur man gör och inte gör? Blir ju fånigt att ha en visning tex och man har skrivit att det är nya vitvaror och så konstaterar nästan alla på visningen att så inte är fallet. Då skulle iallafall jag känna mig ganska korkad som mäklare som inte ens har sett det själv.H Husqvarna220Ac skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja om det är så uppenbart så, helst i detta fallet när grejorna var 15år gamla..
Har de skrivit att det är nya vitvaror?S Stefan1972 skrev:Jo självklart men jag tänkte mer generellt hur man gör och inte gör? Blir ju fånigt att ha en visning tex och man har skrivit att det är nya vitvaror och så konstaterar nästan alla på visningen att så inte är fallet. Då skulle iallafall jag känna mig ganska korkad som mäklare som inte ens har sett det själv.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Nej, mäklaren brukar oftast speca varje vara med årtal, om de är lite nyare, men man borde se skillnaden på relativt nytt och 15år gammalt...
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg