M memike skrev:
Nu loggade jag in via appen och såg bilderna.
Då är jag med, hur många kubik är det i poolen? går ju räkna ut hur mycket effekt du behöver för att värma vattnet?

Jag installerade själv en rostfri terasspool i dec med halvtaskig isolering. ca 5000L i den. Landade nästan på 4000kWh inkl hushållsel/uppvärmning av kåken i januari. Så nu står den på 8 grader och jag inväntar det milda vädret också ska då koppla på en 45kW vattenmantlad ved kamin.

Pool är något som suger sjuka mängder el för att värmas. Så det är nog förmodligen din bov.
Poolen är på cirka 48 kubik. Dock är den avstängd sedan början av september så även om det kan förklara en del av förbrukningen under sommarmånaderna så är den inte en faktor övriga månader när vi har haft en fortsatt hög förbrukning.
Den var även installerad av de förra ägarna tre år innan vi köpte kåken och borde väl också därför finnas med i energideklarationen ovan antar jag.

En sak till som kanske kan vara relevant kontra föregående ägares förbrukning kontra vår var att han nämnde att han aldrig pallade köra på pellets under sommaren och alltid kört på elpatronen.

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
När du säger att du stängt av elpatronen, hur menar du exakt då? En strömmätning hade varit väldigt intressant, och därtill laborera med att slå ifrån olika grupper tills man hittar 7-8 ampere som inte borde vara där.

M memike skrev:
Jo hurså? Att man har en radonsug och elpatron som går bör inte göra att man har en förbrukning på den nivån ändå. Något annat har ju inte framkommit i tråden. Så känns ju lite orimligt då han värmer med pellets också.

1500kWh är ju alltså 15 000 watt timmar. en elpatron på 650w som inte går konstant blir ju låt säga 650X0,5= 325Wh eller 0,325kWh för 30min = 0,48 öre vid ett pris på 1,50/kWh, för 30min elpatron osv. Att bränna 15 000W timmar på den och en radonsug låter ju rätt orealistiskt.

Därav min fråga om det finns fler eltjuvar i hemmet.
Du läste alltså inte första inlägget?
Där är bild på energideklarationen.
Samt även en upplysning om en pool som värms med en luftvärmepump under sommarmånaderna.
Så därav min fråga om du läst tråden

Edit
Ser att du nu har läst första inlägget

Redigerat:
MickeTyr MickeTyr skrev:
Hej!

Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.

Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Byggår: 1965
Ventilation: FTX
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
Eldriven golvvärme i övre och nedre badrum.
Sitter en radonsug installerad

Nu till det spännande: i energideklaration ser det ut på följande vis
[bild]
enligt vattenfall så ser 2020 ut såhär
[bild]

På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.

Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.

Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.

Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.

Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?

Tack på förhand!
Skulle inte förvåna mig om det uppdagas elleverantörerna gör vad dom kan trixa med förbrukningen

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Då kan det inte vara VV beredaren, den bör du oavsett ha på minst 65 grader för att undvika legionella.
Och du skulle ha ett ständigt kokande i den om den konstant drog 1500W. Däremot är peaken i kurvan när VV-beredaren producerar varmvatten. Så bara att sluta gå på gymmet så sänker du den :)
Värmepumpar höjer ju bara temperaturen till 60-65C varannan vecka under max nån timma. Övrig tid ligger tempen mycket lägre.
65C kontinuerligt är alldeles för högt.

• Gilla
J.Wentzel och 3 till
  • Laddar…
Du nämnde ett akvarium förut som ingen gått vidare med. Min erfarenhet är att en värmare där kan dra en hel del framförallt om det står nära ytterväggen.

MickeTyr MickeTyr skrev:
Relativt nya grejer på båda våningarna och enligt panelen är den iaf inte på konstant. Har även den på 18 grader så den borde inte sluka några mängder
Har man golvvärme för att värma ett badrum brukar man lägga den så man får 100w-150w per kvadrat. Räknar man lågt är den på 50% av tiden. Hur många kvadrat är badrummen på?

MickeTyr MickeTyr skrev:
Precis vad jag tycker. Det får nog bli lite detektivarbete som sagt.

Hur troligt är ett mätarfel egentligen? Vad jag förstått det som är det ytterst ovanligt.
Kan en kontaktor till elpatronen pajat så den ligger på även fast den är avstängd

L Luugen skrev:
Värmepumpar höjer ju bara temperaturen till 60-65C varannan vecka under max nån timma. Övrig tid ligger tempen mycket lägre.
65C kontinuerligt är alldeles för högt.
I en isolerad fristående elektrisk VV beredare med blandningsventil på utgående VV? den lilla värmeförlusten du får genom beredarens isolering lär vara nästan försumbar.

• Gilla
imported_Benno och 2 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
FTX 350w och radonsug 160w. FTX-anläggningen var installerad även när föregående ägaren bodde här vilket borde betyda att den är inräknad i deras förbrukning. Så 160w har tillkommit iom radonsugen.
Du måste ha sjukt mycket ventilation i huset. FläktAr på 350W+160W= 510W

Det är drygt 12kwh/dygn bara fläkt. Sen kommer all värme de blåser ut.
Kanske huset är överventilerat.

• Gilla
CatharinaX och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Spännande att se vad du kommer fram till. Uppslag finns det gott om!

Tyvärr måste man fråga angående piken, hur länge duschar du/ni ??
Inte kopplat akvariet fel, så även värmen är avstängd på natten, och startar igen på morgonen ?? Hur varmt har man i ett saltvattenakvarium ??

T Thomas_Blekinge skrev:
Ska DU flytta till lägenhet? Då kommer dina framtida inlägg att handla om fönstervred till BRF's fönster? Nämen!
Ungefär så ja. Men vi blir fyra familjer i samma byggnad,
så det blir kanske lite om grannarnas dunka-dunka musik osv :p

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Hur ser månadsgrafen ut för 2019 de månaderna ni bodde där? Kan vara intressant att se om det skiljer sig från 2020.

BerraBo BerraBo skrev:
Du nämnde ett akvarium förut som ingen gått vidare med. Min erfarenhet är att en värmare där kan dra en hel del framförallt om det står nära ytterväggen.
Garanterat endast marginellt utifrån de kWh som ts anger med 600L.

• Gilla
JanP57 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.