161 887 läst ·
284 svar
162k läst
284 svar
Otroligt hög elförbrukning
Jag kanske förklarade kasst. Det är en fristående CTC safir 300. Totalt överdimensionerat åbäket men det var nog bra att ha när de gamla ägarna hade fem ungar.GoC skrev:
Har du en fristående beredare eller integrerad i pannan?
Edit.
Läste att den var i pannan, då lär den så klart dra en hel del ström för att värma hela pannan, värme som i sin tur far rakt upp genom skorstenen om du inte eldar för att få varmvatten. Den lär ju även gå, hela tiden om du inte eldar såpass hela tiden att brännaren genererar hela effektbehovet både till värme och varmvatten.
Ja, tyvärr så gav gårdagen inte tillräckligt med mätbar data för att se om mitt pillande med varmvattenberedaren gav någon effekt. Man kan dock se en dip i förbrukningen efter sänkningen men utan mer att gå på så kan det ha varit en slump. Får vänta tills imorgon för att ha mer att gå på.
Dock är det en rejäl spike i förbrukning kring kl åtta på morgonen (har sett samma tendens innan) vilket matchar med när jag kommer hem från gymmet och duschar.
Jag har alltid förutsatt att det berodde på att man kokar kaffe, steker ägg osv men kanske inte...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock är det en rejäl spike i förbrukning kring kl åtta på morgonen (har sett samma tendens innan) vilket matchar med när jag kommer hem från gymmet och duschar.
Jag har alltid förutsatt att det berodde på att man kokar kaffe, steker ägg osv men kanske inte...
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hmm, det börjar lukta värmepatron, spännande att följa dig.
Kämpa på och lycka till framöver med detektivarbetet.
/W
Kämpa på och lycka till framöver med detektivarbetet.
/W
Man tackar och kul att man kan bidra med lite underhållning iaf!Workingclasshero skrev:
Jag återkommer senast under morgondagen med en uppdatering om jag inte hittar något annat spännande ikväll.
Då kan det inte vara VV beredaren, den bör du oavsett ha på minst 65 grader för att undvika legionella.MickeTyr skrev:
Och du skulle ha ett ständigt kokande i den om den konstant drog 1500W. Däremot är peaken i kurvan när VV-beredaren producerar varmvatten. Så bara att sluta gå på gymmet så sänker du den
Alltså du råkas inte ha en elmätare där du kan se aktuell förbrukning? (Moderna mätare brukar kunna visa aktuell förbrukning) Isåfall hade jag börjat med att fimpa en säkring i taget i säkringsskåpet tills någon drastiskt minskning händer.. du verkar ju ha en normallast på 1000-1500W för mycket nånstans.
Om du hittar vilken säkring som tar strömmen så kan du ju börja spåra där.
Om du hittar vilken säkring som tar strömmen så kan du ju börja spåra där.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Alla mätare kan visa aktuell förbrukning. De gamla analoga visade det genom totationshastigheten på skivan, och moderna digitala genom blinkhastigheten på den lilla dioden. Med uppgifterna som är tryckta på framsidan kan man lätt räkna ut momentanförbrukning.Cheesen skrev:
Hur värmer du upp saltvattensakvariet, hur många effekt drar det? Hur mycket tycker du om dina fiskar? 
Finns även effektmätare att köpa https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/elmatare/elmatare-406102/
Finns även effektmätare att köpa https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/elmatare/elmatare-406102/
MickeTyr skrev:
Vad har du som kräver mellan 1500-2000kWh mitt i sommarn? Pool, spabad? Ser ju rätt mycket ut.
Har en nybyggd villa på strax över 200m2 och hade en förbrukning förra året med Frånluftspump som värmekälla under 10 000kWh på ett helt år.
Har du någon energideklaration att tillgå?
Mvh
Du har inte ha läst något tidigare i tråden?M memike skrev:
GoC skrev:
Jo hurså? Att man har en radonsug och elpatron som går bör inte göra att man har en förbrukning på den nivån ändå. Något annat har ju inte framkommit i tråden. Så känns ju lite orimligt då han värmer med pellets också.
1500kWh är ju alltså 15 000 watt timmar. en elpatron på 650w som inte går konstant blir ju låt säga 650X0,5= 325Wh eller 0,325kWh för 30min = 0,48 öre vid ett pris på 1,50/kWh, för 30min elpatron osv. Att bränna 15 000W timmar på den och en radonsug låter ju rätt orealistiskt.
Därav min fråga om det finns fler eltjuvar i hemmet.