160 819 läst ·
283 svar
161k läst
283 svar
Otroligt hög elförbrukning
Koppla ur elpatronen helt och hållet och låt pelletsbrännaren värma 100% av allt varmvatten!
Sånt där kan göra en mer el mindre tokig..
Vi har enligt ”alla” en jättehög elförbrukning.. även om vi tycker vi fått mycket för pengarna (om man nu kan säga det i samma mening som ”el”).
Det är skitsvårt att sätta fingret på rätt.. man tycker att man gör allt rätt, allt är utbytt, inget beter sig konstigt och ändå gnager tanken på att nått är fel!
Man vill ju trots allt inte betala för nått man kan slippa..
Men vi jämför främst med huset/husen vi haft innan.. och det känns ändå som om vi fått mycket mer hus för ”el-pengarna” här.. än innan!
Vi hade motsvarande strlk på hus som Er (entrévåningen o källare, kallgarage) och första året dog vi lite.. vintern kom och vi fick betala 10000 kr ena månaden 14000 Kr andra.. gammal oljepanna med elpatron .. året slutade på hm.. 45000 kWh i Skåne - det var liksom nästan 20000 kWh mer än vårt nästan identiska hus i Sundsvall (elvärme o l/l)

Oljepannan rök..o bergvärme installerades fort.. 18000 kWh sjönk det till och blev mycket bättre på många vis!
Nu bor vi på gammal gård på landet.. och fler boenden (hyresgäst).. o vi har väl 33000 kWh om året (hela gården, alla boenden ) .. men då har vi solvärme, l/l, jordvärme och elelement.. (alla vitvaror utbytta o energisnåla).
Som sagt, man kan bli lite tokig..
Vi har enligt ”alla” en jättehög elförbrukning.. även om vi tycker vi fått mycket för pengarna (om man nu kan säga det i samma mening som ”el”).
Det är skitsvårt att sätta fingret på rätt.. man tycker att man gör allt rätt, allt är utbytt, inget beter sig konstigt och ändå gnager tanken på att nått är fel!
Man vill ju trots allt inte betala för nått man kan slippa..
Men vi jämför främst med huset/husen vi haft innan.. och det känns ändå som om vi fått mycket mer hus för ”el-pengarna” här.. än innan!
Vi hade motsvarande strlk på hus som Er (entrévåningen o källare, kallgarage) och första året dog vi lite.. vintern kom och vi fick betala 10000 kr ena månaden 14000 Kr andra.. gammal oljepanna med elpatron .. året slutade på hm.. 45000 kWh i Skåne - det var liksom nästan 20000 kWh mer än vårt nästan identiska hus i Sundsvall (elvärme o l/l)
Oljepannan rök..o bergvärme installerades fort.. 18000 kWh sjönk det till och blev mycket bättre på många vis!
Nu bor vi på gammal gård på landet.. och fler boenden (hyresgäst).. o vi har väl 33000 kWh om året (hela gården, alla boenden ) .. men då har vi solvärme, l/l, jordvärme och elelement.. (alla vitvaror utbytta o energisnåla).
Som sagt, man kan bli lite tokig..
Tippar på en kontaktor till elpatron i pannan, hände en kompis.
Dom frågade mig för dom tyckte det gick mycket el...
33 000Kwh och 8pallar pellets per år. När dom installerade bergvärme gick det ner till 18 000Kwh
Dom frågade mig för dom tyckte det gick mycket el...
33 000Kwh och 8pallar pellets per år. När dom installerade bergvärme gick det ner till 18 000Kwh
Bra tanke. Det var ett tag sedan jag var ute och tittade i det skåpet. Det får bli ett äventyr till kvällen.Cheesen skrev:
Alltså du råkas inte ha en elmätare där du kan se aktuell förbrukning? (Moderna mätare brukar kunna visa aktuell förbrukning) Isåfall hade jag börjat med att fimpa en säkring i taget i säkringsskåpet tills någon drastiskt minskning händer.. du verkar ju ha en normallast på 1000-1500W för mycket nånstans.
Om du hittar vilken säkring som tar strömmen så kan du ju börja spåra där.
Värmen är försumbar i detta fallet. Belysningen drar dock en viss mängd på fullt blås (4x54w T5 + 4 x 75w LED). Dock har den styrning och ligger enbart på en peak-belysning 2 timmar om dagen, resten lägre effekt och noll på natten.Står.i skrev:
Ganska mycket faktiskt, har väl kring en 100k investerat i det haha
Se första inlägget för energideklaration. Pool med luftpump är det som drar. Fläskar dock inte på överdrivet med värmen.M memike skrev:
Nu loggade jag in via appen och såg bilderna.MickeTyr skrev:
Då är jag med, hur många kubik är det i poolen? går ju räkna ut hur mycket effekt du behöver för att värma vattnet?
Jag installerade själv en rostfri terasspool i dec med halvtaskig isolering. ca 5000L i den. Landade nästan på 4000kWh inkl hushållsel/uppvärmning av kåken i januari. Så nu står den på 8 grader och jag inväntar det milda vädret också ska då koppla på en 45kW vattenmantlad ved kamin.
Pool är något som suger sjuka mängder el för att värmas. Så det är nog förmodligen din bov.