Varit och kollat på några hus igen... ::)
Det känns som det med direktel går bort, men jag har hittat ett med bergvärme.
Jag tycker dock efter att ha lusläst denna sidan att allt verkar lite snålt tilltaget! ??? Sutterängvilla med bostadsinr. vind totalt 310kvm. boyta. byggt -75 i västra götaland. borrdjup 150m. samt ivt pump på 6+3kW.
Man vill inte köpa ett SÅ dyrt hus och sedan vara tvungen att åtgärda detta också!!!!
Tacksam för svar!!! ( Vet att jag är tjatig!) :-* :P :-*

Bob_the_builder
Det är ganska lätt att få facit i frågan, ring mäklaren (?) och begär att få ta del av handlingar som rör driftskostnaderna (elen i ditt fall). Jämför elförbrukningen mot hur många personer som bott i hushållet (dvs ung hur mycket hushållsel du kan dra bort från den totala förbrukningen) och se du mycket pumpen dragit (inkl eltillskott).

Varför inte hör dig för med husets ägare om elförbrukningen i huset? Mäjlaren borde kunna ordna fram uppgifter om senaste årets försbrukning, och då är det ju lätt att se ungefär hur mycket VP:n dragit. Räkna bort 5000-8000 på årsförbrukningen så får du ungefärlig förbrukning av VP:n.

Om pumpen är tillräckligt stor beror på många faktorer, så det är svårt att svara på det. Då är det enklare att se på tidigare förbrukning.

Eftersom systemet installerades för 2 månader sedan, har vi inga gamla uppg. att gå på, och de nuv. ägarna visste inget alls. de fick leta i sina papper för att ens hitta effekten på pumpen!!! :P
Tack ändå!!!!!

Hej Pluttan.
Borrhålet är ju tillräckligt djupt för att köra runt 8 kW värmepump. Är det högt vattenstånd och cirkulation på vattnet går det troligen att suga ur ca 10 kW.
Huset torde behöva runt 18 kW då det är som kallast. Om 6+3 är den enda värmekällan så lär ni få frysa.

Mitt förslag är att installera en 8 kW VP i serie med befintlig VP samt komplettera med el-patron.
Styrningen av systemet är enkelt. Trådlös rumsgivare, tidrelä och lite omkopplingar av befintlig utrustning kan göra susen.

pluttan skrev:
Eftersom systemet installerades för 2 månader sedan, har vi inga gamla uppg. att gå på, och de nuv. ägarna visste inget alls. de fick leta i sina papper för att ens hitta effekten på pumpen!!! :P
Tack ändå!!!!!

De kanske inte har några uppgifter om värmepumpen, men de har garanterat den gamla elförbrukningen eller oljeförbrukningen. Har inte ägarna den så har elbolaget eller oljebolaget..
Från den kan du sedan räkna ut vad huset gör av med.
Precis som JLT säger.

Västra götaland låter ju inte som något köldhål, och en del av husen från 70-talet var faktiskt riktigt duktigt isolerade. Har du någon uppgift på om det är treglasfönster, isolerfönster eller om huset är tilläggsisolerat?

Det är faktiskt inte helt omöjligt att pumpen skulle kunna funka, men chansen är liten..

Om du är tveksam till bergvärmesystemets prestanda kan du väl kräva en klausul angående detta i köpekontraktet?

Förhoppningsvis (troligtvis?) är systemet i alla fall rätt dimensionerat och därmed är allt frid och fröjd.

Vad gäller BAS förslag så blir jag bara mörkrädd......

Jag föreslår följande resonemang:

1. Om ni har hittat drömhuset ska ni inte låta en snålt tilltagen VP stoppa er. Att byta ut denna mot en större handlar om någon knapp dags jobb för en röris och en lämplig pump kostar 35kSEK. Mao är detta småpotatis jämfört med övriga kostnader förknippade med husköpet. Säljer ni den gamla pumpen blir kostnaden ännu lägre.

2. En klausul i kontraktet verkar konstigt. Vad ska säljaren göra åt detta? Betala kostnaden för tiden som elpatronen går de närmaste 15 åren? Säljaren fullgör sitt ansvar genom att iuppge korrekt information om VPanläggningen - känns inte hederligt att lura någon att skriva på något kontrakt med skrivelser om VP dimensionering.

3. Bas: Hur menar du att VPsarna seriekopplas, framledning från ena VPn till retur på den andra? Funkar det med tanke på temperaturer? Och varför ska man göra på det viset? Om man kunde komplettera med en liten pump och sedan köra två förstår jag vitsen, men en pump i rätt storlek är ju obetydligt dyrare så det måste vara bättre att köpa en sjua eller åtta och sälja den gamla pumpen?

Jag håller med dig MattiasS, det jag spontant tänkte på angående en klausul i köpekontraktet var täckande av kostnader för exempelvis byte till större (rätt) VP. Vad som verkar saknas i detta fall är den "korrekta" informationen om anläggningen, men den måste ju finnas någonstans eller hos någon........... Någon måste ju ha räknat och dimensionerat!

:PNär jag vid besöket frågade hur mycket pellets de gjorde åt tidigare svarade de -hum ja hum några säckar om dagen ungefär... ::)
Men jag får väl kontakta firman som gjort jobbet och fråga hur de räknat!! ;)
tack för alla hjälpsamma svar!! :-*

3. Bas: Hur menar du att VPsarna seriekopplas, framledning från ena VPn till retur på den andra? Funkar det med tanke på temperaturer? Och varför ska man göra på det viset? Om man kunde komplettera med en liten pump och sedan köra två förstår jag vitsen, men en pump i rätt storlek är ju obetydligt dyrare så det måste vara bättre att köpa en sjua eller åtta och sälja den gamla pumpen?
Din fundering är riktig. I det här fallet har man en maskin som är så lågt tilltagen i effekt så blir det inga problem med temperaturerna.
Visst, det är även obetydligt dyrare att byta ut om en större maskin, min tanke var att kunna köra antingen den ena, den andra eller båda två samtidigt för att få långa gångtider.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.