Hej!

Har nyligen köpt en spånsug från Duabhuset, en FM300B.
Jag har problem med att få spånsugen tät kring spånsäcken.
Det kommer en massa spåndamm från själva spännrem, se bild 1 och 2.
Har testat att spänna åt, men det läcker spåndamm ändå.

Är det normalt?
Funderar på om det skulle funka att klistra på en gummilist runt och sedan spänna på spännremmen.

Hoppas någon på forumet kan dela med sig av sina erfarenheter.
Tack på förhand!

• Spännrem och anslutning på en FM300B spånsug där spåndamm läcker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på spännrem och anslutning på en spånsug FM300B med synligt spåndamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen aning. Har själv en spånsug av märket Metabo. Det blir lite damm av den också. Men det är inte mer än att man kan efter torka med en trasa efteråt. Min modell skall ta hand om 99% av dammet, det borde således innebära att 1 % läcker.

Silver78 Silver78 skrev:
Ingen aning. Har själv en spånsug av märket Metabo. Det blir lite damm av den också. Men det är inte mer än att man kan efter torka med en trasa efteråt. Min modell skall ta hand om 99% av dammet, det borde således innebära att 1 % läcker.
De 99 % syftar nog på vad filtret stoppar från att blåsas ut i luften. Det som hamnar utanför spånsäcken via läckage tillkommer.

Har också en fm300b som läcker lite på liknande vis. Spännbandet känns rätt klent jämfört med på min förra sug där det va helt i metall o möjligt att få bättre tryck. Nu har jag sugen i ett annat rum så har inte engagerat mig jättemycket i problemet. Bred gummilist som mellan säck och trumma borde hjälpa.

Jag hade tidigare en spånsug från Metabo, där var problemet att jag hade filtersäck och hela garaget täcktes av damm men jag tyckte inte det läckte kring spånsäcken.

Nu har jag köpt en spånsug med patronfilter, det kommer inget damm från filtret men det kommer damm från fästet för spånsäcken istället...suck!

Ingen som har tips på vad man kan göra?

Tack för svar Ola C!

A andy999 skrev:
Tack för svar Ola C!
Idag när det ändå var dags att byta påse passade jag på att tejpa en tätningslist i spåret där spännbandet landar. Ser jättebra ut, inget läckage alls vad jag kan se. Hade tidigare också såna där vertikala dammränder på trumman men inte längre.

• Gilla
andy999
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Idag när det ändå var dags att byta påse passade jag på att tejpa en tätningslist i spåret där spännbandet landar. Ser jättebra ut, inget läckage alls vad jag kan se. Hade tidigare också såna där vertikala dammränder på trumman men inte längre.
Tack för återkopplingen Ola C!
Vad för typ av tätningslist använde du?
Jag fick tipset av Duab att flytta på spännbandet och att ta bort vecken i påsen och det blev bättre.
Men det kommer fortfarande lite damm igen så jag kommer att göra som du har gjort.

A andy999 skrev:
Vad för typ av tätningslist använde du?
Va nån jag hitta på jobb, typ 15-20mm bred, 2mm tjock med dubbelhäftande tejp på baksidan.

• Gilla
andy999
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.