Hej!
Jag gjorde en termografering på tillbyggd rum nyligen som visade massor med "infiltrationer" av kall luft. Min slutsats är att ångspärrens inte tätades ordentlig med tejp eller liknande. Jag undrar om någonhar förslag på hur man bäst lagar detta? Väggarna har osb+gips och där bakom finns folien, troligt vis måste vi öppnar de som första steg. Alla inputs är välkomna.
Jag gjorde en termografering på tillbyggd rum nyligen som visade massor med "infiltrationer" av kall luft. Min slutsats är att ångspärrens inte tätades ordentlig med tejp eller liknande. Jag undrar om någonhar förslag på hur man bäst lagar detta? Väggarna har osb+gips och där bakom finns folien, troligt vis måste vi öppnar de som första steg. Alla inputs är välkomna.
Om du har ångspärren direkt bakom osb skivan så kommer du inte ifrån hål i denna..Jschoenf87 skrev:
Hej!
Det enda sättet att undvika hål är att ha en installationsregel som buffert.
Alltså att ångspärren monteras direkt på stommen och utanpå så monteras en 45x45 eller 28x70 sedan osb och gips..
Jag, är helt med på de mindra skruvhålen osv. det kan jag anse som försumbara men absolut inte optimala.
Hela testet genomförs så att man skapa undertryck i huset, man suger ut all luft ur huset vilket gör att om det finns läckor, så kommer det dras in kall luft. Sedan tittar man på alla ställen med värmekamera.
Intressant med isolerings aspekten. Det skulle underlätta en del.
Intressant med isolerings aspekten. Det skulle underlätta en del.
Men vad sitter det för tilluft i tillbyggnaden?Jschoenf87 skrev:
Hur ser ventilationen ut f ö?
Tillslut måste ju luft komma någonstans ifrån.
det finns ett 10cm tillluftsdon installerad. Huset har ett mekaniskt frånluftssystem, det funkar fint.Dr Benz skrev:
och ja man känner lite kalla luftdrag + att rummet inte orkar blir varm ordentlig fast värmen går på max.
Ok. Det ser ut som golvvärme. Och det ser också ut som att slingan inte ligger hela vägen ut mot innerväggen? Och dessutom ett fönster i samma område. Det räcker kanske för att få det enligt bilden?Jschoenf87 skrev:
Om det är så dåligt tätat så borde man kunna maxa ventilationen och hålla ett ljus där det ser kallt ut. Tycker man borde kunna se fladder där isf?
Annars tänker jag yttervägg och köldbrygga bristande isolering.
Har du bilder från själva bygget?
Är det dragigt i rummet eller är det bara något som upptäckts av slump?
Det började med att jag kände drag i pocketkarmen till skjutdörren som sitter mellan befintligt hus och tillbyggnad. Där var det inte alls tätat i anslutning med tejp/mjukfog och regel utan det satt bara en regel. Där blåste det in massa kall luft. detta är bättrat på nu men det finns andra ställen kvar som du ser.Dr Benz skrev:
Ok. Det ser ut som golvvärme. Och det ser också ut som att slingan inte ligger hela vägen ut mot innerväggen? Och dessutom ett fönster i samma område. Det räcker kanske för att få det enligt bilden?
Om det är så dåligt tätat så borde man kunna maxa ventilationen och hålla ett ljus där det ser kallt ut. Tycker man borde kunna se fladder där isf?
Annars tänker jag yttervägg och köldbrygga bristande isolering.
Har du bilder från själva bygget?
Är det dragigt i rummet eller är det bara något som upptäckts av slump?
här en bild från ena rumshörnan innan isolering i väggen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
anslutning mot huset (eldosan måste 100% tätas bättre)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp. Men då har du ju fog för att det inte är tätt. Hur du kommer till rätta med det kan jag tyvärr inte ge tips på förutom det självklara svaret….Jschoenf87 skrev:
Det började med att jag kände drag i pocketkarmen till skjutdörren som sitter mellan befintligt hus och tillbyggnad. Där var det inte alls tätat i anslutning med tejp/mjukfog och regel utan det satt bara en regel. Där blåste det in massa kall luft. detta är bättrat på nu men det finns andra ställen kvar som du ser.
här en bild från ena rumshörnan innan isolering i väggen
[bild]
anslutning mot huset (eldosan måste 100% tätas bättre)
[bild]
Så sjukt tråkigt bara att när något görs så görs det inte ordentligt….