Hej,

Har fixat med vår övervåning och lagt ångspärr längst hela tak och snedtak ner förbi stödben (som vi tätat) och häftat ner vid takfoten, dragit ca 20-60cm längst bjälklaget och häftat fast ångspärren där.

I kattvinden har vi klätt snedvägg med OSB och stödbensvägg med osbx2 + gips och lite isolering emellan. På golvet i kattvinden har vi lagt spånskivor.

Gjorde en tryckmätning häromdagen och vi kom knappt upp i 5pa. Då slog det mig att det måste vara för att ångspärren inte överlappar med nedanvåningens vägg. Läste lite på hustillverkarens ritningar och då skulle vi ha nitat/tejpat ihop ångspärren med vindduken. Skulle säga att den just nu ligger i kant med ångspärren. Nu till min fråga. Kommer detta bli problem med mitt ventilationssystem? Finns det risk för ev fukt/mögelskador? FX skapar ju undertryck där nere men tänker mest att ångspärren ligger som ett L längst takfoten. Förstår att jag inte kan få det tryck jag önskar men är det tillräckligt ångtätt? Tror ni det ställer till ev. energiberäkning i framtiden? Överväger att på något j*vla vis gräva mig in i kattvinden, riva upp delar av spånskivan för att tejpa ihop ångspärren med vindduken.

Tack för all hjälp!

Du kommer få problem med att luftläckaget som blir. Ökad energiförbrukning och problem med fuktskador. Det är mycket värre med plast om är otät än om du skulle ha skippat plasten helt. Eftersom nu blir läckaget så koncentrerat till där plasten saknas.
Öppna upp och gör om och gör rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.