Vi ska flytta en lampa i taket till en meter bort. Vi har dragen el till en plats idag. Nu ränkte vi skarva där kablarna stivker ut idag och sen peta in skarv i taket och skaddarna kommer ligga brevid kabelkanalen i taket till den olats vi vill ha den. Får vi göra detta själva? Tänker för försäkring. Min sambo är duktig på el, men jag blir osäker på om vi får göra det här.
är det ett elektriker jobb, hur mycket skulle det kosta ca? Boende i sthlm.

Den långa svarta sladden som hänger är en kamera vi försöker lotsa oss med.men det är där vi vill ha lampan sen.

• Tak med hängande svart sladd, för tillfällig kamera, där lampa planeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt reglerna får du inte gör det själv.
Dessutom är det inte fackmannamässigt. Kabelskarven får inte bara ligga i taket utan behöver ha en kopplingsdosa runt sig.
Förasäkringsbolgaen kräver inte att elen utförs av elektriker utan att elen är installerad enligt alla branchregler och det är inte ditt förslag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Enligt reglerna får du inte gör det själv.
Dessutom är det inte fackmannamässigt. Kabelskarven får inte bara ligga i taket utan behöver ha en kopplingsdosa runt sig.
Förasäkringsbolgaen kräver inte att elen utförs av elektriker utan att elen är installerad enligt alla branchregler och det är inte ditt förslag.
Okej sambon kommer sätta in kopplingsdosa tydligen. Då kansle det är rimligt då..

Då får han göra ett ganska stort hål i taket. Vad ska ni ha för kabel sedan? Jag förstår inte det med kabelkanalen.

T Thomas_Blekinge skrev:
Då får han göra ett ganska stort hål i taket. Vad ska ni ha för kabel sedan? Jag förstår inte det med kabelkanalen.
Vi ska skarva med de befintliga. De går sen till hålet vi vill ha

Du får inte använda vilken kabel som helst i taket. Antingen dubbelisolerad kabel med minst 2x1.5 mm2 eller FK i rör/slang. Ingen s k lampsladd.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du får inte använda vilken kabel som helst i taket. Antingen dubbelisolerad kabel med minst 2x1.5 mm2 eller FK i rör/slang. Ingen s k lampsladd.
Okej, vi har samma som den som sticker ut frpn taket idag. Men den ligger ju i ett rör iof

Jag är rädd att ni saknar kunskap kring detta. Låt bli.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är rädd att ni saknar kunskap kring detta. Låt bli.
Kanske blir så.. min sambo är duktigare än mig och säkert mina hittepå ord på grejer.. men jag var den som blev orolig för försökring osv.. vi får väl se

Det går absolut inte att göra det där osynligt. Det måste sitta en dosa där ni tänker skarva ihop kablarna. och den dosan måste vara åtkomlig, så man kan inte ex. spackla igen hålet och dölja dosan. Utöver det så ställs det en del krav på vilken typ av kabel man får ha. Det vore grovt felaktigt att dra enkla trådar liknande de som kom mer ut idag. Röret som de går i är en del av isoleringen. Utan rör så är dessa trådar inte tillräckligt isolerade.

Men om man nu vill ha detta osynligt. Vad finns ovanför, boyta eller bara en vind? Om det är en vind så skulle man kunna jobba ovanifrån. förlänga det nuvarande röret till den nya platsen och dra in nya längre trådar från dosan de kommer ifrån.

Allt sådant arbete är behörighetskrävande. Men ger ni er på att hempula det så se åtminstonde till att det blir rätt utfört.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
R mmarianilsson skrev:
hur mycket skulle det kosta ca
Ser ut att vara 1-2 tim jobb att koppla in armaturen på dess nya plats om det inte är någon specialarmatur.

Dosa över rörutlopp, ledning i kabelkanal fram till nya platsen och inkoppling av armatur av okänd typ.

• Gilla
Radhusmedträdgård
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.