13 166 läst ·
37 svar
13k läst
37 svar
Osymmetrisk kuvertskärning
Fint hantverk men inte så tillfredsställande att se på. Jag hade absolut valt små klinker. Överlägset i synintryck.N novon skrev:På allmän begäran, här är hela kuvertskärningen i mitt badrum.
[bild]
Är detta på något sätt en ovanlig skärning? Plattorna är 30x60 cm. Det viktiga för symmetrin tycker jag är att de diagonala fogarna har ungefär samma vinkel och längd. I det här fallet kan ju inte alla fogar ha samma längd, utan det blir två par med samma längd.
Sockiplast är för småbarn. Riktiga karlar använder vattenbeständig dubbelhäftande mattejpPaul-Staffanstorp skrev:
Kombinationen. Polerad sten, bara fötter, tvål och vatten är ingen bra kombination även om det ör såååå 2000-talet. Men som vanligt vinner flärd över funktion. Ända tills nästa modetrend tar över och gör 2000-talet såååå ute. 😀
Produkter som diskuteras: "mattejp"
Mattejp
Mattejp används ofta för att säkra kanterna på mattor, löpare eller dylikt till golvet för att förhindra olyckor som att snubbla. De finns både som dubbelhäftande och enkelhäftande och är utformade för att ha stark bindningsstyrka men
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Polerade blanka plattor är ju vansinne och det kan jag hålla med om men matta plattor är ju ett ickeproblem tycker dock jag och upplever inte dem hala.Intet skrev:
Sockiplast är för småbarn. Riktiga karlar använder vattenbeständig dubbelhäftande mattejp
Kombinationen. Polerad sten, bara fötter, tvål och vatten är ingen bra kombination även om det ör såååå 2000-talet. Men som vanligt vinner flärd över funktion. Ända tills nästa modetrend tar över och gör 2000-talet såååå ute. 😀
Hej. Roligt att följa den här 1 år gamla tråden. Hur blev det i slutändan? Du har förstås löst allt, men jag vill ändå dela med mig av mina tankar. Problemet med kuvertskärningen i din originalbild är just asymmetrin (jag förutsätter att själva golvplattan runt golvbrunnen är kvadratisk med 90° vinklar, att den bara ser sned ut på bilden).
Diagonalen uppe från vänstra hörnet ned till högra hörnet är rak, från hörn till hörn, vilket råkar matcha golvbrunnens hörn, men det är den andra diagonalen som ställer till det. Den från övre högra hörnet ned till nedre vänstra hörnet går inte rakt från hörn till hörn, eftersom den är anpassad till golvbrunnens hörn. Jag undrar om man skulle ha kunnat göra ett symmetriskt kryss med 4 kilar, trots att golvbrunnen inte är centrerad i förhållande till golvplattan? (Men nog svårt att skära till rätt form vid golvbrunnen.)
Jag har spontanritat lite nu -- tänker också att man (hellre?) skulle kunna lägga 8 st mindre kilar (lättare skära till så passar golvbrunnen?). Sen vet jag inte om det vore praktiskt möjligt p.g.a. lutningen, jag tänker bara estetiskt nu. Samma sak med de rektangulära omlottbitarna i min tredje bild, kanske inte alls skulle funka (eller ens vara snyggt). Men bara spontant tyck och tänk -- jag gick igång på det oestetiska originalkrysset. 😁
Kuvertskärningen i någons inlägg ovan, med de röda illustrativa linjerna i bilden, är ju snyggt trots många linjer, skärningar och olika form och storlek på plattorna -- just för att det är symmetriskt gjort.
Så hur blev det? (Eller missade jag ngt inlägg om det, tro ... 🤔)
(Har för övrigt enkelt ljusat upp originalbilden i mobilen så man ser ordentligt. 😉)
Diagonalen uppe från vänstra hörnet ned till högra hörnet är rak, från hörn till hörn, vilket råkar matcha golvbrunnens hörn, men det är den andra diagonalen som ställer till det. Den från övre högra hörnet ned till nedre vänstra hörnet går inte rakt från hörn till hörn, eftersom den är anpassad till golvbrunnens hörn. Jag undrar om man skulle ha kunnat göra ett symmetriskt kryss med 4 kilar, trots att golvbrunnen inte är centrerad i förhållande till golvplattan? (Men nog svårt att skära till rätt form vid golvbrunnen.)
Jag har spontanritat lite nu -- tänker också att man (hellre?) skulle kunna lägga 8 st mindre kilar (lättare skära till så passar golvbrunnen?). Sen vet jag inte om det vore praktiskt möjligt p.g.a. lutningen, jag tänker bara estetiskt nu. Samma sak med de rektangulära omlottbitarna i min tredje bild, kanske inte alls skulle funka (eller ens vara snyggt). Men bara spontant tyck och tänk -- jag gick igång på det oestetiska originalkrysset. 😁
Kuvertskärningen i någons inlägg ovan, med de röda illustrativa linjerna i bilden, är ju snyggt trots många linjer, skärningar och olika form och storlek på plattorna -- just för att det är symmetriskt gjort.
Så hur blev det? (Eller missade jag ngt inlägg om det, tro ... 🤔)
(Har för övrigt enkelt ljusat upp originalbilden i mobilen så man ser ordentligt. 😉)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden