Hejsan,

det pågår just nu en badrumsrenovering hemma oss och vi har lite bekymmer angående kuvertskärning vid golvbrunn.

Kring golvbrunn ligger allt fortfarande löst.
Området framför duschen vid 2. har redan satts och går tyvärr inte mer att rubba. Det börjades antagligen från det hållet då det finns en vägg där med ytterhörn.

När jag kikade förbi var fogarna 1 och 2 förskjutna med ca. 2 cm vilket inte kändes bra då det är precis här vi går in i duschen.

När jag påtalade detta var förslaget att flytta plattorna ca som det ligger nu, golvbrunnen inte helt centrerad, men går fortfarande bra att tömma utan problem.
Kan det bli något annat funktionsproblem med denna lösning?

En annan sak som kändes lite svårt är att de diagonala linjerna inte slutar precis i hörnen. Men återkopplingen är att det är svårt när golvbrunnen inte är helt centrerad. Är det normalt?
Vad är det bästa nu när vi redan är igång, en annan vinkel så att man landar i hörnen eller har ni andra förslag? Eller ser det spretigt ut?

Tacksam för hjälp :-)

• Badrumsrenovering med fokus på kuvertskärning kring golvbrunn, där golvplattor och fogar är markerade framför en dusch under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det är ofta svårt om inte omöjligt att få allt till 100, man brukar ibland lägga en fris mellan plattorna i rummet och fallet i själva duschen för att ta bort fogföljden..

• Platssatta golvplattor i dusch med fallet mot golvbrunn, där foglinjerna bildar ett rutmönster med en central kvadrat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Lövborg och 5 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det är ofta svårt om inte omöjligt att få allt till 100, man brukar ibland lägga en fris mellan plattorna i rummet och fallet i själva duschen för att ta bort fogföljden..
Jag köper att det det inte går att ta hänsyn till allt :-) nånstans får man kompromissa och nu börjades plattsättningen i andra ändan av rummet så det blir väl i dushen.
Nu när bygget är igång ville jag ändå se om man kan förbättra något.

Just det här att de diagonala linjerna inte slutar i hörnen. Är det vanligt?
Hade det då blivit bättre med en fris? Tänker att fogarna fortfarande slutar på samma ställe.

Att golvbrunn inte ligger centrerad i öppningen, är det att räkna med någon nackdel?

Satsuki
Jag tror att det för helheten är viktigare att man håller de genomgående skarvarna än att det diagonala slutar mitt i hörnet. Men det kan ju också bero på hur det ser ut m duschdörrar etc. Dvs när allt är på plats, blir små skillnader sannolikt inte så tydliga.

Jag avskyr personligen kuvertskärning av just detta skä, set går liksom inte att få det snyggt m stora plattor. Vilket är anledningen till att vi valde en helt annan lösning :)

• Gilla
Sunnie
  • Laddar…
Tack @Jansson69 och @Satsuki för era kommentarer. Efter en bra dialog och lite finlir blev vi väldigt nöjda. De har tagit hänsyn till rummets geometri i sin helhet.

Dock inser vi att gjort lite av en miss på ett annat ställe när vi sa till rörmokaren vart han skulle placera rör för tvättställsblandare...
Om vi skulle välja att skjuta lite på kommoden blir inte blandare och spegel helt centrerade i fogen.
Vad tänker ni, skulle man störa sig mycket på det?

J
S Sunnie skrev:
Tack @Jansson69 och @Satsuki för era kommentarer. Efter en bra dialog och lite finlir blev vi väldigt nöjda. De har tagit hänsyn till rummets geometri i sin helhet.

Dock inser vi att gjort lite av en miss på ett annat ställe när vi sa till rörmokaren vart han skulle placera rör för tvättställsblandare...
Om vi skulle välja att skjuta lite på kommoden blir inte blandare och spegel helt centrerade i fogen.
Vad tänker ni, skulle man störa sig mycket på det?
Har du någon bild som visar?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Sunnie skrev:
Jag köper att det det inte går att ta hänsyn till allt :-) nånstans får man kompromissa och nu börjades plattsättningen i andra ändan av rummet så det blir väl i dushen.
Nu när bygget är igång ville jag ändå se om man kan förbättra något.

Just det här att de diagonala linjerna inte slutar i hörnen. Är det vanligt?
Hade det då blivit bättre med en fris? Tänker att fogarna fortfarande slutar på samma ställe.

Att golvbrunn inte ligger centrerad i öppningen, är det att räkna med någon nackdel?
Eftersom golvet är lagt innan väggar så flyttar man ut det diagonala snittet på golvplattorna typ 10mm. Det gäller ju såklart bara dom plattorna som möter väggarna.
Det gör att väggarnas fog följer golvets fog

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.