Hej! Någon som har anlitat Östgötabygg och renoveringar? Främst vad gäller målning utomhus men även annat skulle vara intressant att höra om.

Tack!

Ingen aning om hur firman är. Men att döma av namnet så är det väl i första hand en byggfirma? Sådana anlitar oftast målare som underentreprenörer, som del av ett byggprojekt.

Men om du i första han skall just få målat, så skulle jag leta efter rena målarfirmor,

Hej! Tack för svaret. Det verkar som de åtar sig rätt mycket målerijobb också. De har goda omdömen på sajten Dorunner men vet inte riktigt vad det är. Har du hört talas om den?

Generellt sett så bör man läsa sådana där rekommendationssidor med (mycket) kritiskt sinne. Jag vet inget om omdömena frö just den här firman.

Men som moderator läser jag ofta externa rekommendationer om firmor som rekommenderas av användare här, det är ett av våra "verktyg" för att avslöja dold reklam. Vi ser då att vissa formuleringar, ordval återkommer i omdömen om ex. Firma A, sedan samma mönster med återkommande likheter, fast helt andra likheter om firma B, och så ser vi dessa likheter i rekommendationsinlägg om firman här, och slänger ut "medlemmen". Ibland är de här omdömmena på rekommendationssidor nästan löjeväckande. En firma som har ett enstaka omdöme 2014, sedan plötsligt 5 omdömen skrivna 18 Oktober 2015, inte ett enda omdöme efter det, och så tre nya "nöjda kunder" på en kväll i aug. i år.

Eller en badrumsfirma som var på tapeten här för ett tag sedan, de hade lyckats få in drygt 20 strålande omdömen på en rekommendationssida på ett halvår, det var en enmansfirma... Om man då lite generöst tänker sig att varannan kund skriver en rekommendation (nog snarare max 10%), då skulle alltså denna enmansfirma bygga minst 80 badrum om året. Bara att jämföra mot uppgiven årsomsättning på ex. allabolag.se.

Jag är dock fortfarande skeptisk till att ta in en byggfirma för ett renodlat målningsprojekt. Det finns massor med "byggfirmor" som uteslutande arbetar med underentreprenörer, de är alltså rena försäljningsbolag, där firman uteslutande jobbar med att dra in nya uppdrag, sedan lägger de ut det på UE, själva "byggfirman" tar i dessa fall ofta noll ansvar för kvalitet eller tidspassning, när avtalet är signerat så hör du aldrig mer från säljande parten, sedan kommer det in en UE som kan vara jättebra, eller urkass.

Många av de här försäljningsbolagen lägger ut arbetet på mer eller mindre bra hantverkare från lågprisländer, där de dels får uruselt betalt (förmedlaren kan ta 50 - 80%). Dels får hela garantiansvaret på ett märkligt sätt, förmedlaren betalar inte ut ett öre till UE förrän du har godkänt arbetet. Sedan om det dyker upp problem senare, så är det vanligt att de här förmedlarna lagstridigt hävdar att du borde anmärkt tidigare, efter som hantverkaren nu fått sina pengar och inte kommer att göra något mer. Att ansvaret faktiskt ligger på det säljande bolaget som du har avtal med vill de inte kännas vid.

Jag har ingen aning om just den här firman, de kan vara jättebra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.