Yo,
Bor sedan några år på en lantbruksfastighet som har servitutväg för infart över en grannes mark.
1-1,5m från vägen står markägarens gamla lada, lite lägre än vägen, och däremellan är det inklämt ett dike där det i princip jämt är vatten då området är fullt med källor.
Förra året började markägaren anmärka på att vägkanten börjar erodera och rasa ner i diket så det täpper igen och markägarens lada hamnar i vatten.
Eroderingen beror delvis på att markägaren själv är där och underminerar vägkanten genom att konstant gräva i diket och döda växtligheten som växer i kanten med leran hen fiskar upp.
Och basen i vägen är i princip endast lera, så när det blir blött så dallrar allt som gele när man är där och petar.
(bilden med massa växtlighet nedan är flera år gammal, nu är det i princip inget som växer mellan ladan och vägen)
Frågan: Hur stabiliserar jag vägkanten på bästa sätt, så varken vatten eller granne kan sabba?
I det bifogade fotot är det vid det röda sträcket det gäller främst.
I min fina MS paint bild så visas lutningar och längder/höjder
Markägaren pratar gabioner, men ja ser de inte som praktiskt möjligt.
Alternativet jag funderat på är:
Skrapa av dikeskanten så den inte blir lika brant.
Lägg ner markduk i diket och placera dräneringsrör i den, fyll på med bergkross runt och knyt ihop, som ett långt maskpaket.
Sen fyller jag lite mer kross runt och över det maskpaketet.
Synpunkter/bättre förslag?
Bor sedan några år på en lantbruksfastighet som har servitutväg för infart över en grannes mark.
1-1,5m från vägen står markägarens gamla lada, lite lägre än vägen, och däremellan är det inklämt ett dike där det i princip jämt är vatten då området är fullt med källor.
Förra året började markägaren anmärka på att vägkanten börjar erodera och rasa ner i diket så det täpper igen och markägarens lada hamnar i vatten.
Eroderingen beror delvis på att markägaren själv är där och underminerar vägkanten genom att konstant gräva i diket och döda växtligheten som växer i kanten med leran hen fiskar upp.
Och basen i vägen är i princip endast lera, så när det blir blött så dallrar allt som gele när man är där och petar.
(bilden med massa växtlighet nedan är flera år gammal, nu är det i princip inget som växer mellan ladan och vägen)
Frågan: Hur stabiliserar jag vägkanten på bästa sätt, så varken vatten eller granne kan sabba?
I det bifogade fotot är det vid det röda sträcket det gäller främst.
I min fina MS paint bild så visas lutningar och längder/höjder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markägaren pratar gabioner, men ja ser de inte som praktiskt möjligt.
Alternativet jag funderat på är:
Skrapa av dikeskanten så den inte blir lika brant.
Lägg ner markduk i diket och placera dräneringsrör i den, fyll på med bergkross runt och knyt ihop, som ett långt maskpaket.
Sen fyller jag lite mer kross runt och över det maskpaketet.
Synpunkter/bättre förslag?
Produkter som diskuteras: "paint"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
370 kr inkl moms
Läs mer
För att vägen ska sluta dallra behöver ytan på den luta i sidled. När vägen skrapas/sladdas ska den inte bli helt vågrät, utan vattnet ska rinna av. Det kan säkert vara en orsak till att det blir som det blir.
Läs på om att sladda grusväg.
Läs på om att sladda grusväg.
Ser olika lösningar.
Flytta ut vägen lite från ladan.
Göra om vägen så den inte står på lera.
Gabioner eller stödmur av något slag. Både mot väg och lada eller bara en av dem.
Se till att det inte står vatten i diket genom att det har bra avrinning.
Mina ider kanske inte går att genomföra eller är prisvärt men kanske går något att utföra eller iaf ge en ny infallsvinket.
Flytta ut vägen lite från ladan.
Göra om vägen så den inte står på lera.
Gabioner eller stödmur av något slag. Både mot väg och lada eller bara en av dem.
Se till att det inte står vatten i diket genom att det har bra avrinning.
Mina ider kanske inte går att genomföra eller är prisvärt men kanske går något att utföra eller iaf ge en ny infallsvinket.
https://www.trafikverket.se/resa-oc...-av-enskild-vag/Barmarksunderhall-pa-grusvag/
Försök att leda bort allt vatten från det aktuella området, både genom att se till att vägen lutar i sidled och att dikena är rena och lutar de också.
Försök att leda bort allt vatten från det aktuella området, både genom att se till att vägen lutar i sidled och att dikena är rena och lutar de också.
Vägen lutar redan bort från den sidan, vattnet som rinner i diket kommer från markkällor, som bla. ligger under markägarens lada
Det blev en grävare som flackade ut lutningen och återställde vägens bredd till servitutets mått, sedan såddes gräs och ängsblommor i slänten som blev.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden