Ola C Ola C skrev:
Vi kör faktiskt lite rengöring på trasan ibland på våra köksskivor men undviker skrubbande. Osmo skriver man ska undvika rengöringsmedel men så länge man inte gnuggar så är min erfarenhet att det går bra. Lägger nytt lager olja ca var 18e månad.

Var det nyligen du oljade skivan? Om varje lager inte härdat ordentligt (som sagt är det hög luftfuktighet tar det betydligt längre tid än vad som står på burken) och/eller du lagt på för tjocka lager blir hårdvaxoljan lite geggig snarare än hård och det är inte bra. Hur lång tid hade du mellan varje lager?
Hej Ola!
Vi har precis lagt på Osmo hårdvaxolja på vårt bord. Jag undrar hur du gör innan du vaxar om var 18:e månad. Slipar du innan?

En av fördelarna med hårdvaxolja är att man slipper slipa om man behöver bättra på ytan. Torka rent och lägg ett nytt tunt lager olja. Vänta en stund och torka bort överflödet. Klart.

Hep Hep skrev:
En av fördelarna med hårdvaxolja är att man slipper slipa om man behöver bättra på ytan. Torka rent och lägg ett nytt tunt lager olja. Vänta en stund och torka bort överflödet. Klart.
Har du använt diskmedel när du har torkat av? Osmo har ju ett eget rengöringsmedel som de rekommenderar. Tyvärr dyrt och stor förpackning:

Osmo Rengöringsmedel 8016 1L för 345 kr!!!​

G Gardenia skrev:
Hej Ola!
Vi har precis lagt på Osmo hårdvaxolja på vårt bord. Jag undrar hur du gör innan du vaxar om var 18:e månad. Slipar du innan?
Slipar bara lätt för att få bort lite repor, slipar absolut inte bort all tidigare hårdvaxolja.

Ola C Ola C skrev:
Slipar bara lätt för att få bort lite repor, slipar absolut inte bort all tidigare hårdvaxolja.
Tack för svar. Vad har du använt för rengöringsmedel?

Hep Hep skrev:
Tack för svar!

G Gardenia skrev:
Har du använt diskmedel när du har torkat av? Osmo har ju ett eget rengöringsmedel som de rekommenderar. Tyvärr dyrt och stor förpackning:

Osmo Rengöringsmedel 8016 1L för 345 kr!!!​

Där jag har behov av att bättra på oljan är främst på bänkskivorna i köket och där är det vatten och yes som används.

Hep Hep skrev:
Där jag har behov av att bättra på oljan är främst på bänkskivorna i köket och där är det vatten och yes som används.
Tack!

G Gardenia skrev:
Tack för svar. Vad har du använt för rengöringsmedel?
Oftast vatten men sambon brukar ibland spraya nåt rengöringsmedel. Min erfarenhet är att hårdvaxoljan tåler det mesta tills översta hårda lagret börjar bli trubbigt o slitet, efter det klarar den inte mycket.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Oftast vatten men sambon brukar ibland spraya nåt rengöringsmedel. Min erfarenhet är att hårdvaxoljan tåler det mesta tills översta hårda lagret börjar bli trubbigt o slitet, efter det klarar den inte mycket.
Tack från Osmo-nybörjare, 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.