Jag behöver åtgärda några anmärkningar på mitt dricksvatten, främst för att det är väldigt höga halter uran. Eftersom att mitt nuvarande pumprum saknar ett ordentligt avlopp och jag har en ganska bergig tomt är det inte helt enkelt att installera filter för allt inkommande vatten. Jag kikar därför på om man bara kan installera ett RO-filter under diskbänken och på så sätt få OK dricksvatten tills vidare åtminstone. Jag har kontaktat tre olika företag och fått följande svar:

Firma 1:
- Gjorde vattenanalysen och föreslog RO-filter

Firma 2:
- Säger att RO-filter funkar, men att halterna av kalk och humus är höga vilket kommer leda till att filtret kommer behöva bytas typ varje år istället för vartannat år

Firma 3:
- Säger att i stort sett inget RO-filter som man kan sätta under diskbänk kommer fungera med mitt vatten och att filtret kommer sätta igen direkt.

Det verkar inte vara någon större skillnad på RO-filtren som företagen säljer men ändå får jag alltså ganska skilda besked. Jag vet inte vem jag ska tro på här och vädjar därför till den samlade expertisen på byggahus.se. Är det någon som har erfarenhet av hur dessa filter fungerar för min typ av vatten? Finns det kanske någon modell med ett förfilter eller liknande som fungerar bättre för lite sämre vattenkvaliteter?

• Vattenanalysresultat: lista över olika parametrar med deras mättade värden och standardavvikelser, inklusive uranhalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Analysresultat av vattenprov med olika metalhalter, inklusive höga nivåer av uran på 130 µg/l, bedömning: tjänligt med anmärkning.
Det är tjänligt med anmärkning - om det inte skall användas till spädbarn, barn och unga människor som huvudsaklig vattenkälla för mat och dryck så skulle jag inte bry mig så jättemycket om det.

väldigt många borrade brunnar har klassen 'tjänligt med anmärkning' på olika saker och skulle man sätta kravet att det måste vara tjänligt utan anmärkning för att användas som livsmedel som dryck så skulle väldigt många fastigheter få problem.

---

Hur mycket annan dryck tar du in dig som inte var denna brunnsvatten som källa - vatten från annan källa (tex. läsk/öl) kan då räknas som 'utblandning' och om det är 50/50 % så kan man säga att den effektiva belastningen ligger på halva den beloppet som provet anger.

X xxargs skrev:
Det är tjänligt med anmärkning - om det inte skall användas till spädbarn, barn och unga människor som huvudsaklig vattenkälla för mat och dryck så skulle jag inte bry mig så jättemycket om det.

väldigt många borrade brunnar har klassen 'tjänligt med anmärkning' på olika saker och skulle man sätta kravet att det måste vara tjänligt utan anmärkning för att användas som livsmedel som dryck så skulle väldigt många fastigheter få problem.

---

Hur mycket annan dryck tar du in dig som inte var denna brunnsvatten som källa - vatten från annan källa (tex. läsk/öl) kan då räknas som 'utblandning' och om det är 50/50 % så kan man säga att den effektiva belastningen ligger på halva den beloppet som provet anger.
Jag håller med dig om att det kanske inte är hela världen att jag har en anmärkning på vattnet, men "tyvärr" är det barn med i bilden och då är det ju bara att fixa. Sen är ju min uranhalt tre - fyra gånger högre än gräsvärdet så det är ju inte toppen heller! Men kanske blir att dricka mer öl då...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.