38 256 läst ·
97 svar
38k läst
97 svar
Oslipbara golv enligt hantverkare
vad jag mena var om det är en golvslipare eller bara en vanlig byggfirma som har hyrt maskinerleby skrev:
Vem faan låter slipa ett undergolv om det nu inte är ett övergolv?
Det finns nog ganska vedertagna sätt att använda golvslip. om golvet är ojämt (vilket i princip alla golv är) så börjar man med grovt papper på diagonalen. När man fått golvet hyffsat plant så byter man till längs med fiber riktningen och då förstås med finare kornstorlek. Slipade en gång ett golv i en gammal bod där jag fick gå ganska hårt på med 40 korn på diagonalen innan jag kunde gå upp på 60, 80, 120 (vilket där räckte) men visst borde man inne gå upp till 180 papper.
leby skrev:
Det finns nog ganska vedertagna sätt att använda golvslip. om golvet är ojämt (vilket i princip alla golv är) så börjar man med grovt papper på diagonalen. När man fått golvet hyffsat plant så byter man till längs med fiber riktningen och då förstås med finare kornstorlek. Slipade en gång ett golv i en gammal bod där jag fick gå ganska hårt på med 40 korn på diagonalen innan jag kunde gå upp på 60, 80, 120 (vilket där räckte) men visst borde man inne gå upp till 180 papper.
AAppendix skrev:
Men… det där är ju ett undergolv? varför vill man slipa det? Det är ju gamla tiders golvspån… inte menat att ligga överst. Sorteringen är antagligen därefter med gropar med mera…
Hantverkarn i fråga har först kört med 24 eller 34 papper, riktigt grovt alltså. Sedan 60, hoppat över 80 och sedan 120. Har dock pratat med honom om att han måste göra det ordentligt och han lyckades få till ett rätt bra parti på ett ställe. Men ja, hade aldrig anlitat honom i efterhand.
Hantverkaren är visserligen en klåpare. Men det hade ju varit billigare bara lägga ett riktigt golv (eller hyvlat virke) ovanpå…
och. Bara för att man har en firma är man inte hantverkare. Firma kan vemsomhelst skapa. Även klantverkare
Snart börjar folk slipa golvspån oxåAppendix skrev:
Men… det där är ju ett undergolv? varför vill man slipa det? Det är ju gamla tiders golvspån… inte menat att ligga överst. Sorteringen är antagligen därefter med gropar med mera…
Hantverkaren är visserligen en klåpare. Men det hade ju varit billigare bara lägga ett riktigt golv (eller hyvlat virke) ovanpå…
och. Bara för att man har en firma är man inte hantverkare. Firma kan vemsomhelst skapa. Även klantverkare
Naturligtvis går det att ta fram och göra iordning gamla undergolv. Gå in på Hemnet eller Booli och titta på lägenheter i Stockholms innerstad (gissar att liknande sökningar kan göras för lägenheter i ett flertal andra städer med många lägenheter i byggnader från 1880 till 1940) för att se bildbevis. Här i Stockholm är det rätt vanligt att nåta golven för att slippa springorna, men det är ju inte alla som tycker om utseendet med mörka ”ränder”.
Medlem
· Västra Götaland
· 105 inlägg