leby leby skrev:
Jag tror ganska säker att det är en vanlig maskin med "rulle" på en av bilderna ser man ett väldigt tydlig märke som ser precis ut som att han råkat luta maskinen lite i sidled (har gjort samma misstag själv) [bild]
vad jag mena var om det är en golvslipare eller bara en vanlig byggfirma som har hyrt maskiner

M maria01 skrev:
vad jag mena var om det är en golvslipare eller bara en vanlig byggfirma som har hyrt maskiner
Ahh, ok.

tyvär är det så i sverige idag att byggfirmor säger vi kan allt och det betyder bara dom kan hyra alla maskiner dom vill men det säger ju inget om jobbet

Vem faan låter slipa ett undergolv om det nu inte är ett övergolv?

• Gilla
Kempa_swe
  • Laddar…
Idioten har slipat i fel riktning. Det är inte professionelt gjort tyvärr.

• Gilla
hoffmaister91 och 6 till
  • Laddar…
På märket kan man se att han slipar på tvären istället för längs med som sig bör

• Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
H
Prova att slipa med en handmaskin ett mindre parti å se hur det blir allternativ slipa för hand en bit så får du svaret om det går att slipa eller inte.

• Gilla
Thomas Morberg och 3 till
  • Laddar…
Det finns nog ganska vedertagna sätt att använda golvslip. om golvet är ojämt (vilket i princip alla golv är) så börjar man med grovt papper på diagonalen. När man fått golvet hyffsat plant så byter man till längs med fiber riktningen och då förstås med finare kornstorlek. Slipade en gång ett golv i en gammal bod där jag fick gå ganska hårt på med 40 korn på diagonalen innan jag kunde gå upp på 60, 80, 120 (vilket där räckte) men visst borde man inne gå upp till 180 papper.

• Gilla
Compact-living Robban och 6 till
  • Laddar…
leby leby skrev:
Det finns nog ganska vedertagna sätt att använda golvslip. om golvet är ojämt (vilket i princip alla golv är) så börjar man med grovt papper på diagonalen. När man fått golvet hyffsat plant så byter man till längs med fiber riktningen och då förstås med finare kornstorlek. Slipade en gång ett golv i en gammal bod där jag fick gå ganska hårt på med 40 korn på diagonalen innan jag kunde gå upp på 60, 80, 120 (vilket där räckte) men visst borde man inne gå upp till 180 papper.
Appendix Appendix skrev:
Men… det där är ju ett undergolv? varför vill man slipa det? Det är ju gamla tiders golvspån… inte menat att ligga överst. Sorteringen är antagligen därefter med gropar med mera…
Hantverkarn i fråga har först kört med 24 eller 34 papper, riktigt grovt alltså. Sedan 60, hoppat över 80 och sedan 120. Har dock pratat med honom om att han måste göra det ordentligt och han lyckades få till ett rätt bra parti på ett ställe. Men ja, hade aldrig anlitat honom i efterhand.
Hantverkaren är visserligen en klåpare. Men det hade ju varit billigare bara lägga ett riktigt golv (eller hyvlat virke) ovanpå…

och. Bara för att man har en firma är man inte hantverkare. Firma kan vemsomhelst skapa. Även klantverkare
A

• Gilla
1
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Vem faan låter slipa ett undergolv om det nu inte är ett övergolv?
Det går bra men räkna med att få sitta och skrapa bort allt skit. varje vecka i springorna för det tar inte en normal dammsugare

• Gilla
WernerGranbergsdal
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:
Men… det där är ju ett undergolv? varför vill man slipa det? Det är ju gamla tiders golvspån… inte menat att ligga överst. Sorteringen är antagligen därefter med gropar med mera…

Hantverkaren är visserligen en klåpare. Men det hade ju varit billigare bara lägga ett riktigt golv (eller hyvlat virke) ovanpå…

och. Bara för att man har en firma är man inte hantverkare. Firma kan vemsomhelst skapa. Även klantverkare
Snart börjar folk slipa golvspån oxå

• Haha
  • Gilla
  • Älska
cbrolin och 17 till
  • Laddar…
Naturligtvis går det att ta fram och göra iordning gamla undergolv. Gå in på Hemnet eller Booli och titta på lägenheter i Stockholms innerstad (gissar att liknande sökningar kan göras för lägenheter i ett flertal andra städer med många lägenheter i byggnader från 1880 till 1940) för att se bildbevis. Här i Stockholm är det rätt vanligt att nåta golven för att slippa springorna, men det är ju inte alla som tycker om utseendet med mörka ”ränder”.

• Gilla
Rollerolle22 och 2 till
  • Laddar…
A
Vadan denna aversion mot att slipa gamla undergolv? Tycker det ger ett ganska trevligt intryck, ja inte det i tråden förstås. Har slipat våra på övervåningen och målat ljusgrått., tycker det är ganska härliga golv faktiskt.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Snart börjar folk slipa golvspån oxå
Det finns ju redan folk som slipar och lackar betong ;)

• Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.