38 256 läst ·
97 svar
38k läst
97 svar
Oslipbara golv enligt hantverkare
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
hmmm alla gånger jag slipat ner saker både hyvlat och ohyvlat.... Jag måste gjort fel när jag slipade ner den där ohyvlade träbiten.
För jag fick den slät....
För jag fick den slät....
Det där golvet går såklart att slipa och ytbehandla som man vill. Det ser ut att vara en del djupare jack i det så man får antingen göra ett ganska stort jobb med ifyllnad först eller leva med att det är lite gropar. Eller bara slipa ned det men då kommer man absolut behöva slipa rätt mycket, det tror jag.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jacken/groparna kommer ta tid att bli av med golvet kommer bli tunt.
men jag antar att du lever med dessa.
men jag antar att du lever med dessa.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Det ser ut som personen aldrig slipat ett golv tidigare.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Om något tungt landar på trägolvet trycks fibrerna i träet ihop. Så länge de inte gått av helt kan du fixa golvet så att det ser ut som om det aldrig hänt.
Spreja först vatten på gropen och låt det dra in lite. Ta sedan ett hett strykjärn och stryk på märket med en bomullstrasa emellan. Fukta trasan lite så att inte golvet blir bränt.
Fukten i golvet blir så het att ångan får fibrerna att expandera och få tillbaka sin gamla form.
Spreja först vatten på gropen och låt det dra in lite. Ta sedan ett hett strykjärn och stryk på märket med en bomullstrasa emellan. Fukta trasan lite så att inte golvet blir bränt.
Fukten i golvet blir så het att ångan får fibrerna att expandera och få tillbaka sin gamla form.
Men… det där är ju ett undergolv? varför vill man slipa det? Det är ju gamla tiders golvspån… inte menat att ligga överst. Sorteringen är antagligen därefter med gropar med mera…
Hantverkaren är visserligen en klåpare. Men det hade ju varit billigare bara lägga ett riktigt golv (eller hyvlat virke) ovanpå…
och. Bara för att man har en firma är man inte hantverkare. Firma kan vemsomhelst skapa. Även klantverkare
Hantverkaren är visserligen en klåpare. Men det hade ju varit billigare bara lägga ett riktigt golv (eller hyvlat virke) ovanpå…
och. Bara för att man har en firma är man inte hantverkare. Firma kan vemsomhelst skapa. Även klantverkare
Intressant! Det ska jag lägga på minnet.hsd skrev:
Om något tungt landar på trägolvet trycks fibrerna i träet ihop. Så länge de inte gått av helt kan du fixa golvet så att det ser ut som om det aldrig hänt.
Tror faktiskt det är gran men det spelar ju ingen roll just i detta fall. Bland det sämsta jag sett. Han har på flertalet ställen "tippat" slipmaskinen och grävt djupa gropar. Sen kan möjligen brädgolvet vara av dåligkvalitet men bättre än så där är inga problem att få till.Krilleman skrev:
gran och furu är samma sakleby skrev:
Nja, det skulle jag nog inte vilja hålla med om ;-) Gran är Gran, Furu är Tall, barrträd båda förvisso men ganska så olika trädslag...P Plåtis22 skrev:
Och ska vi börja vara lite noggranna med vad som är vad så är sällan, för att säga knappt aldrig golv i bostäder gjorda av plank, de är för tunna för att vara plank så det är nog snarare brädor men inte heller det har någon betydelse för TS fråga.
Ha en bra dag
Jag tror ganska säker att det är en vanlig maskin med "rulle" på en av bilderna ser man ett väldigt tydlig märke som ser precis ut som att han råkat luta maskinen lite i sidled (har gjort samma misstag själv)M maria01 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder