hmmm alla gånger jag slipat ner saker både hyvlat och ohyvlat.... Jag måste gjort fel när jag slipade ner den där ohyvlade träbiten.
För jag fick den slät....:p

• Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
Skumpe
Det där golvet går såklart att slipa och ytbehandla som man vill. Det ser ut att vara en del djupare jack i det så man får antingen göra ett ganska stort jobb med ifyllnad först eller leva med att det är lite gropar. Eller bara slipa ned det men då kommer man absolut behöva slipa rätt mycket, det tror jag.

• Gilla
pfb
  • Laddar…
Jacken/groparna kommer ta tid att bli av med golvet kommer bli tunt.
men jag antar att du lever med dessa.

• Gilla
Oinakka Larsson och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som personen aldrig slipat ett golv tidigare.

• Gilla
Compact-living Robban
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det ser ut som personen aldrig slipat ett golv tidigare.
Klantverkare, sannolikt onykter och uppenbarligen utan känsla för arbetet, det hade varit bättre att göra det själv.

• Gilla
  • Haha
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
hsd
Om något tungt landar på trägolvet trycks fibrerna i träet ihop. Så länge de inte gått av helt kan du fixa golvet så att det ser ut som om det aldrig hänt.

Spreja först vatten på gropen och låt det dra in lite. Ta sedan ett hett strykjärn och stryk på märket med en bomullstrasa emellan. Fukta trasan lite så att inte golvet blir bränt.
Fukten i golvet blir så het att ångan får fibrerna att expandera och få tillbaka sin gamla form.

• Gilla
Finnpucko och 13 till
  • Laddar…
Men… det där är ju ett undergolv? varför vill man slipa det? Det är ju gamla tiders golvspån… inte menat att ligga överst. Sorteringen är antagligen därefter med gropar med mera…

Hantverkaren är visserligen en klåpare. Men det hade ju varit billigare bara lägga ett riktigt golv (eller hyvlat virke) ovanpå…

och. Bara för att man har en firma är man inte hantverkare. Firma kan vemsomhelst skapa. Även klantverkare

• Gilla
Lennart G Nilsson och 18 till
  • Laddar…
Ser ut som han har stålborstat golvet

• Gilla
  • Haha
Finnpucko och 5 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Om något tungt landar på trägolvet trycks fibrerna i träet ihop. Så länge de inte gått av helt kan du fixa golvet så att det ser ut som om det aldrig hänt.

Spreja först vatten på gropen och låt det dra in lite. Ta sedan ett hett strykjärn och stryk på märket med en bomullstrasa emellan. Fukta trasan lite så att inte golvet blir bränt.
Fukten i golvet blir så het att ångan får fibrerna att expandera och få tillbaka sin gamla form.
Intressant! Det ska jag lägga på minnet.

• Gilla
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
B
D DanAnderssonBolin skrev:
Han har en byggfirma så jag antar det. Blir så trött av detta.
anlita inte en vanlig byggfirma, du ska ta en som bara är en ren golvslipare. har en bekant som är det och han får de mest gräsliga golv att se ut som nya.

• Gilla
Compact-living Robban och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ett helt vanligt "plank-golv" i furu enligt min visuella åsikt... Fast jag är ju bara "röris" och inte golvläggare.

Det bör ju således gå att få hur slätt som helst då hela Sverige har liknande golv... :surprised:
Tror faktiskt det är gran men det spelar ju ingen roll just i detta fall. Bland det sämsta jag sett. Han har på flertalet ställen "tippat" slipmaskinen och grävt djupa gropar. Sen kan möjligen brädgolvet vara av dåligkvalitet men bättre än så där är inga problem att få till.

• Gilla
cbrolin och 10 till
  • Laddar…
leby leby skrev:
Tror faktiskt det är gran men det spelar ju ingen roll just i detta fall. Bland det sämsta jag sett. Han har på flertalet ställen "tippat" slipmaskinen och grävt djupa gropar. Sen kan möjligen brädgolvet vara av dåligkvalitet men bättre än så där är inga problem att få till.
gran och furu är samma sak

• Haha
  • Wow
  • Ledsen
raveper och 15 till
  • Laddar…
P Plåtis22 skrev:
gran och furu är samma sak
Nja, det skulle jag nog inte vilja hålla med om ;-) Gran är Gran, Furu är Tall, barrträd båda förvisso men ganska så olika trädslag...

Och ska vi börja vara lite noggranna med vad som är vad så är sällan, för att säga knappt aldrig golv i bostäder gjorda av plank, de är för tunna för att vara plank så det är nog snarare brädor men inte heller det har någon betydelse för TS fråga.
Ha en bra dag

• Gilla
Ockupanten och 13 till
  • Laddar…
har du nån bild på själva slipmaskinen

• Gilla
Renovateknik
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har du nån bild på själva slipmaskinen
Jag tror ganska säker att det är en vanlig maskin med "rulle" på en av bilderna ser man ett väldigt tydlig märke som ser precis ut som att han råkat luta maskinen lite i sidled (har gjort samma misstag själv) Märke på träyta som ser ut som skapat av en luta maskin i sidled.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.