Hej!
Helt ny inom det här. Har köpt en stuga där det ingår en sån här. Enligt sotaren en "Oskar brasinsats" vars baffelplåt är söndereldad och behöver bytas.
Är det värt att fortsätta använda insatsen? Eller har den gjort sitt? Den ser rätt sliten ut, men vad vet jag. Behöver jag försöka mig på att renovera den invändigt?
Jag tänker att baffelplåt är samma som rökvändarplåt och det bör man väl kunna få tag i eller klippa till själv?
Helt ny inom det här. Har köpt en stuga där det ingår en sån här. Enligt sotaren en "Oskar brasinsats" vars baffelplåt är söndereldad och behöver bytas.
Är det värt att fortsätta använda insatsen? Eller har den gjort sitt? Den ser rätt sliten ut, men vad vet jag. Behöver jag försöka mig på att renovera den invändigt?
Jag tänker att baffelplåt är samma som rökvändarplåt och det bör man väl kunna få tag i eller klippa till själv?
Den är klart bättre än att köra utan. Jag har en gjutjärnsinsats som är vackrare, men sannolikt sämre.
Hej...S Sillen611 skrev:Hej!
Hoppas du valde att fixatill din Oskar för det är jävligt BRA grejor.
Du har HELT RÄTT i att "baffelplåten är samma sak sak som "rökvändarplåt" och den är tillverkad i rostfritt stål och den kan du låta tillverka själv eller skicka efter för de har fortfarande en del reservdelar kvar.
"Baffelplåten SKA vara klädd med eldfast tegel på ovansidan så det är inte bara en plåt.
Jag ringde n för något år sedan till Lycksele Plåtprodukter och fick typgodkännandeintyg och monteringsanvisning mailat till mig så slå en signal du med och damen som jag pratade med var trevlig och hade inga problem att upplysa och skicka det hon kunde, lät snarare STOLT för det ringer fortfarande folk som du och jag och vill ha upplysningar om Oskar så det är en RIKTIG arbetsmaskin har de upptåckt då den lanserades i början av 1980-talet.
0950-144 90, 142 90
Klicka här för att svara