Ska installera kamin och hello-oskar.se är nån tysk försäljare av rostfri skorsten. Dessa är enl säljare "helisolerade", men endast med 25mm material, men ska ändå vara "helisolerat" ebl säljare. Är det tillräckligt för att installera i en svensk kommun?

Mats-S
V varpan1 skrev:
Ska installera kamin och hello-oskar.se är nån tysk försäljare av rostfri skorsten. Dessa är enl säljare "helisolerade", men endast med 25mm material, men ska ändå vara "helisolerat" ebl säljare. Är det tillräckligt för att installera i en svensk kommun?
Det där måste du absolut ta med lokala sotningsmyndigheten, det är dom som ska godkänna montaget, så det är lika bra att göra rätt från början. Se till att få beskedet skriftligt typ mail.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det där måste du absolut ta med lokala sotningsmyndigheten, det är dom som ska godkänna montaget, så det är lika bra att göra rätt från början. Se till att få beskedet skriftligt typ mail.
"Lokala sotningsmyndigheten". Finns det ens något som heter så? Sotaren i ett sotningsdistrikt är väl ett privat företag som vunnit någon kommunal upphandling? Hur mycket service att svara på allehanda frågor gratis har de skyldighet att bistå med?

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS
De områdesansvariga sotarna brukar svara på frågor gratis. Det är liksom billigare för alla att göra det än underkänna den färdiginstallerade kaminen. Kaminens installation måste alltså godkännas innan kaminen får tas i bruk.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
V varpan1 skrev:
Hur mycket service att svara på allehanda frågor gratis har de skyldighet att bistå med?
Mig har dom (Sollentuna) alltid svarat gratis, har haft frågor när jag bytte braskaminen samt när jag installerade solpaneler och då flyttade takstegen till andra sidan taket. Har fått bra och snabb respons alla gånger :)

• Gilla
varpan1
  • Laddar…
Har man 25mm insolering så får man lägga till ett yttre skal med ganska mycket mer där röret går genom bjälklag.

Oberoende av vad någon myndighet eller något typgodkännande säger så är 25mm isolering kring ett rostfritt rör så pass brandfarligt att du lika gärna kan göra upp eld direkt på trägolvet inne och låta röken dra ut genom ett öppen fönster. Så gör ingen vettig människa och ingen vettig människa installerar heller ett skorstensrör med 25 mm isolering utan att lägga till en ytterkappa på gissningsvis 100-150mm där det går genom bjälklag.

H heimlaga skrev:
Har man 25mm insolering så får man lägga till ett yttre skal med ganska mycket mer där röret går genom bjälklag.

Oberoende av vad någon myndighet eller något typgodkännande säger så är 25mm isolering kring ett rostfritt rör så pass brandfarligt att du lika gärna kan göra upp eld direkt på trägolvet inne och låta röken dra ut genom ett öppen fönster. Så gör ingen vettig människa och ingen vettig människa installerar heller ett skorstensrör med 25 mm isolering utan att lägga till en ytterkappa på gissningsvis 100-150mm där det går genom bjälklag.
Okej experten. Jag har fått prestandadeklaration för skorstenen som anger 50mm till brännbart, och jag mailade sotaren (och fick både snabbt och trevligt svar!) på att skorstenen är okej att installera, men att jag förstås ska följa installationsanvisningarna. Så istället för att göra upp eld på parketten tänker jag att jag följer installationsanvisningarna avseende genomföring i vägg, det låter väl rimligt?

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Jag skulle inte lita på de där installationsanvisningarna för de är helt enkelt orimliga.
Du vet....när GPSen säger att du ror i 28 knop med en snurrebåt då börjar du ju fundera litet på vad som är fel på GPSen. Första alternativet är inte att försöka bli anmäld till OS för att du rodde 28 knop med en tungrodd snurrebåt.

Min gissning är att hela skorstenen är godkänd endast för sporadisk myseldning med liten brasa och endast ett ilägg om dagen. I Sydeuropa kan man få skorstenar godkända med de kriterierna. Då blir ju värmemängden mycket mindre. Dessutom är deras hus ofta sämre isolerade så värmen ventileras snabbare bort ur konstruktionen. Vilket utgör grund för de kraven som ställs.

Fast.....är du säker på att du tänker montera skorstenen i ett hus nästan utan isolering och sedan elda högst ett litet ilägg i dygnet?

H heimlaga skrev:
Jag skulle inte lita på de där installationsanvisningarna för de är helt enkelt orimliga.
Du vet....när GPSen säger att du ror i 28 knop med en snurrebåt då börjar du ju fundera litet på vad som är fel på GPSen. Första alternativet är inte att försöka bli anmäld till OS för att du rodde 28 knop med en tungrodd snurrebåt.

Min gissning är att hela skorstenen är godkänd endast för sporadisk myseldning med liten brasa och endast ett ilägg om dagen. I Sydeuropa kan man få skorstenar godkända med de kriterierna. Då blir ju värmemängden mycket mindre. Dessutom är deras hus ofta sämre isolerade så värmen ventileras snabbare bort ur konstruktionen. Vilket utgör grund för de kraven som ställs.

Fast.....är du säker på att du tänker montera skorstenen i ett hus nästan utan isolering och sedan elda högst ett litet ilägg i dygnet?
Vore jättebra om det fanns nån på forumen med en sån här skorsten som kan delge sina erfarenheter

Enligt fråga mot Internet:

Ja, Oskars skorstenar är godkända i Sverige, eftersom de är CE-märkta och produceras enligt europeiska standarder (t.ex. SS-EN 1865-1-2009). Detta innebär att de uppfyller kraven för brandsäkerhet och funktion när de installeras korrekt enligt tillverkarens anvisningar och lokala byggregler.
  • CE-märkning: Oskars modulskorstenar är CE-märkta, vilket är ett krav för att få säljas och installeras i Europa.
  • Europeisk standard: Produkterna är framtagna enligt europeisk standard SS-EN 1865-1-2009, vilket garanterar att de uppfyller gällande säkerhetskrav.
  • Krav för godkännande: Även om produkten i sig är godkänd, krävs en fackmannamässig installation som följer alla säkerhetsanvisningar för att den slutgiltiga anläggningen ska bli godkänd av kommunen.
  • Installation och tillstånd: Du behöver alltid anmäla en installation av en eldstad och skorsten till din kommun. I vissa fall kan även bygglov krävas. Det är viktigt att följa tillverkarens säkerhetsanvisningar, särskilt gällande avstånd till brännbart material.
    • Rådgör med sotare: Om du är osäker på installationen är det alltid bäst att kontakta en lokal sotare för att få rådgivning och säkerställa att allt görs korrekt.

V varpan1 skrev:
Hejsan! Vi funderar också att köpa skorsten från Hello-oskar.se. Fick du godkänt från sotaren ?

kirancha7 kirancha7 skrev:
Hejsan! Vi funderar också att köpa skorsten från Hello-oskar.se. Fick du godkänt från sotaren ?
Köpte istället från nordicheating som jag läste om i en annan tråd. Ungefär samma pris men gick att få i svart, och kändes mer seriöst och anpassat till svenska marknaden. Märks dock att sådana här billiga skorstenar är just billiga. Färgen slits bort om man bara kommer åt lätt med en annan skorstensdel emot, eller att skorstenen rubbas lite mot en grov yta. Sotaren var inget problem, i så fall större problem med att själv känna sig nöjd med köpet. Men jag hade ändå inte betalat det dubbla för en premodul eller liknande!

V varpan1 skrev:
Köpte istället från nordicheating som jag läste om i en annan tråd. Ungefär samma pris men gick att få i svart, och kändes mer seriöst och anpassat till svenska marknaden. Märks dock att sådana här billiga skorstenar är just billiga. Färgen slits bort om man bara kommer åt lätt med en annan skorstensdel emot, eller att skorstenen rubbas lite mot en grov yta. Sotaren var inget problem, i så fall större problem med att själv känna sig nöjd med köpet. Men jag hade ändå inte betalat det dubbla för en premodul eller liknande!
Tack för svaret! Jag har också varit lite osäker kring skorsten från Hello-Oskar. Jag ska kika på Nordicheating :) tack för hjälpen.

kirancha7 kirancha7 skrev:
Jag fick det. Var dock lite klurigt att hitta märkningarna på deras hemsida. Men det ordnade sig

• Gilla
kirancha7
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.