P
nästan räcker tyvärr inte.

P
tänk dig att säga till kund jag har en grej som nästan passar och den kommer om en vecka.

hur många gånger har man inte letat timtal på nätet efter grejjer och inte hittat nått för att sen gå in till Dahl och fråga hur skall jag lösa detta och de säger a-fan det är en sån häringa du skall ha och hämtar en i en hylla. söker man sen på RSK så finns det bara på Dahl eller Ahlsell.

fysiska butiker är guld värda, dessa gör att man kan lösa problem över dagen oftast timmar.
saknas det i butik så har jag det på morgonen senast kl 07.00 dagen efter.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Fattar jag det rätt att grossisterna lagerför en massa udda fåglar som kunderna behöver väldigt sällan?

electroluxaren skrev:
fysiska butiker är guld värda, dessa gör att man kan lösa problem över dagen oftast timmar
Det är kunskspen som gör det, väl medveten om att näthandel inte konkurerar med kunskap utan med pris.....

Som kund är man ute efter en kunnig hantverkare och är ofta beredd på att betala för kunskapen men vill inte bli lurad på fiktiva materialpriser

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P
hur udda dessa är vet jag inte men de är guld värda.
rena nätbutiker fungerar ju som du antyder att det bara är lönsamma artiklar som saluförs
de behöver stor omsättning på lager.

P
Maxwells demon TotalControl skrev:
Fattar jag det rätt att grossisterna lagerför en massa udda fåglar som kunderna behöver väldigt sällan?
det är ju grossistens uppgift att lagerföra allt som kan tänkas behövas (nästan) annars är de ju per definition ingen grossist utan detaljist.

de blir ju stora för att allt går att få tag på samma ställe utan att lägga veckor på att surfa omkring för att hitta delar lite här och lite där som till slut gör att frakten blir dyrare än grejen själv.
-tid är pengar- stämde förr och stämmer nu

• Gilla
twoody
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
hur udda dessa är vet jag inte men de är guld värda.
rena nätbutiker fungerar ju som du antyder att det bara är lönsamma artiklar som saluförs
de behöver stor omsättning på lager.
CDON t ex har inget eget lager, utan alla prylar skickas från olika ställen som dom har avtal med.

P
precis det gör att leveranserna tar lång tid!
har jag märkt...
been there seen that

P
D Daniel 109 skrev:
Du har en udda definition av ordet grossist.
[länk]

Det är snarare detaljisten som har stor bredd och säljer udda varor i enstyck.
verkligheten kanske inte stämmer med teorin?

Fairlane
Jag kanske tänker galet, men kan det inte vara bra att köpa billigt på nätet om det är standardsaker och man har tid att vänta och dyrare på grossisten om arbetet är mer akut eller det gäller någon del som nätbutiken saknar?

Så gör jag med mina inköp. Åker skruvdragaren i backen och jag behöver en ny så kollar jag var den finns och till vilket pris. Finns den i en butik nära mig så köper jag där även om den är dyrare om jag behöver skruvdragaren nu. Kommer jag inte använda skruvdragaren på en vecka beställer jag via nätet och spar en slant. Om man har ett planerat arbete hos en kund om en vecka så borde nätet fungera för det mesta, särskilt när det gäller elartiklar. Kanske gör även elektrikern så privat, men handlar det om kundens pengar är det kanske inte lika viktigt?

Oavsett om man köper via grossisten eller nätet så finns det inget rimligt i att ta 500 kr för ett 2 vägsuttag som kostar 114 kr på elbutik (inklusive moms). Så rackarns dyr är inte grossisten mer än i sin hittepåprislista.

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Du verkar lite insatt .
Vet du om det finns någon dom som är prejudicerande. Skulle vara intressant.
Då kanske många får svar
Domen från högsta domstolen heter NJA 2016 s 1011 (22 november 2016, TR dom T 3445-15) om man vill söka upp den själv. Där klargörs att hantverkaren ska redovisa hantverkarens pris mot hantverkarens kund, det står inte något om att hantverkaren ska redovisa sina inköpspriser. p. 10 i domen.

I sagda dom ifrågasätter HD totalpriset eftersom det är en bristande redovisning hur många arbetstimmar man lagt på varje delmoment.

Men det som avgjorde prisreduktionen var bristande detaljnivå på redovisningen från hantverkaren som beskrivs i p. 24 i domen. Det slutliga beloppet för uppdraget bestämdes i p. 25 i sagda dom.

Jag har inte sett någonstans i domen att HD ens tagit upp skäligheten priset per artikel eller arvodesnivån per timme, eller marginalpåslag, då detta inte har något med skäligheten att göra. Det har kunden inte heller anfört i sina yrkanden.

URL:: https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2016/t-3445-15.pdf

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Påslagen har definitivt påverkan på skäligheten. Men det var ju som du nämner inget som behandlades i den här domen.

D Daniel 109 skrev:
Påslagen har definitivt påverkan på skäligheten. Men det var ju som du nämner inget som behandlades i den här domen.
Enligt vilken lag då eller vilket rättsfall hänvisar du till då?

Jag har läst HD domen NJA 2016 s. 1011, konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen, och det finns inte ett enda ord nämnt om påslagen. men jag kan ha missat det, du får gärna hänvisa mig till en sån skrivning.

Jag skulle uppskatta en korrekt hänvisning tilllagrum eller praxis, för jag är särskilt intresserad av juridiken, i affärer.

Däremot står det många gånger om hänvisningar till ingångna avtal mellan parterna, då domstolar alltid vill ha tydlig dokumetation.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Enligt vilken lag då eller vilket rättsfall hänvisar du till då?
Konsumenttjänstlagen:

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Konsumentköplagen:

35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

500:- för ett vägguttag är inte 'gängse pris'.

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.