114 371 läst ·
466 svar
114k läst
466 svar
Oskälig priset? Fyrstads el ockerpriser
D Daniel 109 skrev:
Nej jag vill att kunden skall betala samma och vi installatörer kunna få det som tex Cdon tar. Ni vill hellre ge cdon en bit än att en installatör skall kunna få mer.
Vem ringer kunden när det strular? Vem tar risken att kunden inte betalar, eller tycker att 56 timmar är oskäligt ? Inte f-n ringer dem cdon, dem ringer mig , dygnet runt. Men det ska jag inte ha ett öre för utan enbart gilla.
Om inte hantverkare vore så tröga så skulle vi gå ihop och antingen blir det som jag sa , eller så köper kunden allt och vi bara monterar,,fattas det så sitter vi och väntar, är det rakt och inga läck, ring cdon om det inte funkar.
Förhoppningsvis blir det så.T Taxture skrev:Nej marknaden är inte rättvis.....
Bästa förhandlaren / bästa kunden får bästa priset.....
Därför köper vi det vi ska betala själva med våra skattade pengar där det är billigast
Säljer man saker vidare köper man det där man tjänar mest på att köpa det
Och bästa försäljaren får oftast bäst betalt och säljer mest
Om alla ni vvsare går ihop till en inköpscentral får ni bättre priser då ni kommer bli en attraktivare kund det är så marknadskrafter fungerar........
Att hantverkare har rätt till skäligt påslag på verkliga inköpspriset är praxis och rätt.D Daniel 109 skrev:
Det är hantverkarens uppgift att bevisa att begärt pris är skäligt och står i samklang med
KtjL . Beräkningsgrunden står i KtjL 36+40 och i avtal mellan Konsumentverket och hantverkarförbundet .
Det finns bara ett beräkningsgrundande pris som är relevant och det är inköpspriset från grossist.
Allt detta är fastställt genom Högsta Domstolens prejudikat i dom T 3445-15 där det slås fast att
konsument har rätt till rättvisande specificerad faktura baserad på hantverkarens inköpspris .
Alla nutida skälighetsprövningar följer detta prejudikat . Om hantverkaren inte visar sitt
inköpspris faller hans talan .
Jag förstår inte inläggen med påstående om att konsumenten skriftligen måste avtala om att få ärliga priser .
Konsumentlagarna har ju funnits i 40-50 år .
Hantverkares oskäliga priser / påslag har dessutom diskuterats flera gånger på detta forum.
Alla avtal förutsätts ha träffats i god tro mellan parterna och båda parter har vårdplikt om avtalet och
gentemot avtalspart .
Ni får väl förhandla inköpspriser med eran återförsäljare eller hitta andra inköpskanaler. Eller kanske tänka om och ta in vinst på annat än påslag på produkterna.C Calore skrev:
Jag borde inte mata, men...C Calore skrev:
Kan du inte svara på frågan? Varför tycker du att kunden ska köpa saker till ett onödigt högt pris när du inte själv är beredd att göra det?
Om du lär dig att läsa så tycker jag inte det, jag tycker kunden ska betala det lägre priset, men att installatörer skall få det näthandlare som egentligen sysslar med cd skivor fårkashieda skrev:
Förlåt - jag blandade ihop dig och tomsk!C Calore skrev:
En fråga till dig, dock: hur tycker du att din kund ska få rätt saker till rätt pris? Hur ser din modell ut för det?
Nästan alla på detta forum kan göra mycket själva. Fråga hantverkare om timpris för installation och säg att du står för materialet själv, samt säg vad det är för något du tänkt köpa så personen kan protestera om du fått något om bakfoten eller helt enkelt väljer grejer som hen inte har/kan jobba med. Behöver jag en elektriker så köper jag gladeligen in materialet själv så jag vet att allt som behövs finns så det inte blir några extra turer eller överraskningar. Jag har ett hus så jag kommer alltid att behöva ev överblivet material senare. Det är mycket lättare att bara behöva jämföra timpris samt hur lång tid de uppskattar att det kommer ta när man tar in offert. Hur duktig någon är kan jag i alla fall inte se på offerten men jag betalar gärna mer för att någon som kommer rekommenderad för sin skicklighet men inte för att de är bra materialpåslagsläggare.
Det får ni den dagen ni organiserar er och blir en lika attraktiv kund som cdon tydligen ärC Calore skrev:
Som enskilld får man aldrig dom förmånerna
Jag tex. får ju betala mer för bergkross än Skanska..... varför ska dom få ett lägre pris?
Får jag deras låga pris får ju även min kund ett lägre pris......
Du har inte läst domen du refererar till va?S Spikin skrev:Att hantverkare har rätt till skäligt påslag på verkliga inköpspriset är praxis och rätt.
Det är hantverkarens uppgift att bevisa att begärt pris är skäligt och står i samklang med
KtjL . Beräkningsgrunden står i KtjL 36+40 och i avtal mellan Konsumentverket och hantverkarförbundet .
Det finns bara ett beräkningsgrundande pris som är relevant och det är inköpspriset från grossist.
Allt detta är fastställt genom Högsta Domstolens prejudikat i dom T 3445-15 där det slås fast att
konsument har rätt till rättvisande specificerad faktura baserad på hantverkarens inköpspris .
Alla nutida skälighetsprövningar följer detta prejudikat . Om hantverkaren inte visar sitt
inköpspris faller hans talan .
Jag förstår inte inläggen med påstående om att konsumenten skriftligen måste avtala om att få ärliga priser .
Konsumentlagarna har ju funnits i 40-50 år .
Hantverkares oskäliga priser / påslag har dessutom diskuterats flera gånger på detta forum.
Alla avtal förutsätts ha träffats i god tro mellan parterna och båda parter har vårdplikt om avtalet och
gentemot avtalspart .
Den innehåller nämligen inte det du påstår. Fallet handlar inte om materialkostnader.
Det HD fastslår är att det ligger på näringsidkaren att visa att kostnaden är skälig.
Peka gärna på var det står i domen annars.