O
Frågan är om det inte är dags att låsa tråden... tror tyvärr inte att TS får några mer vettiga svar angående sin frågeställning.

Jag tycker det finns en poäng att ha tråden öppen. Det vore roligt om TS kan återkomma med resultat. Oavsett om de skippar det här huset, eller om de lyckas få köpa det.

Om vi nu inte lyckats skrämma bort TS för gott.

• Gilla
TessanDoo
  • Laddar…
T
Jag tycker att ett antal personer har "spårat ur" lite här!
Jag tycker att det verkar som att vissa tjaffsar bara för att. Använd huvudena och tänk vad den andre skrivit istället för att trassla till saker, skriva självklarheter och tjata om samma saker

D
TessanDoo skrev:
Det är ju alltid roligare att läsa inlägg där man får medhåll, det tycker väl alla... det betyder inte automatiskt att de andra har fel eller har "spårat ur".

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
TessanDoo skrev:
Jag tycker att det verkar som att vissa tjaffsar bara för att. Använd huvudena och tänk vad den andre skrivit istället för att trassla till saker, skriva självklarheter och tjata om samma saker
För det första är väl forumet öppet för alla oavsett åsikt, så alla har väl rättighet att skriva det den anser är av värde eller anser tillföra något i debatten. Om du tycker att vissa tjatar och tjaffsar så finns det säkert många här ute som tycker det samma om dina inlägg.
Du tjatar och attackerar en mäklare med ganska grova anklagelser i många av dina inlägg. Anklagelser som åtminstone jag anser som obefogade utan att det finns mer fakta än den du har lagt fram i dina inlägg.
Vi ska komma ihåg att det handlar om tre parter säljare, mäklare och en köpare där vi bara har fått köparens version av händelsen. En version som i grunden bottnar i att du inte vill betala det köparen vill ha och därmed är du sur och på alla sätt skriver nedlåtande och i viss mån kränkande om mäklaren.
Om du inte tåler att andra skriver saker som du inte gillar så ska du kanske inte vara med i debatten över huvudtaget.
Du kanske själv ska följa ditt budskap och börja använda huvudet.

• Gilla
Henkstar och 1 till
  • Laddar…
T
DIY_freak skrev:
Det är ju alltid roligare att läsa inlägg där man får medhåll, det tycker väl alla... det betyder inte automatiskt att de andra har fel eller har "spårat ur".
Medhåll? Ni skriver ju om saker som jag inte ens kommenterat? Jag tycker bara att ni sitter och skriver samma saker om och om igen, och ni förstår säkerligen vad den andre menar, om ni tänker efter. Att tjaffsa om samma sak i 10 inlägg, för att försöka övertala varandra ger inget till denna tråd. Kan ni inte sköta den över pm er emellan istället? Men det är min åsikt :D

oceanis skrev:
För det första är väl forumet öppet för alla oavsett åsikt, så alla har väl rättighet att skriva det den anser är av värde eller anser tillföra något i debatten. Om du tycker att vissa tjatar och tjaffsar så finns det säkert många här ute som tycker det samma om dina inlägg.
Du tjatar och attackerar en mäklare med ganska grova anklagelser i många av dina inlägg. Anklagelser som åtminstone jag anser som obefogade utan att det finns mer fakta än den du har lagt fram i dina inlägg.
Vi ska komma ihåg att det handlar om tre parter säljare, mäklare och en köpare där vi bara har fått köparens version av händelsen. En version som i grunden bottnar i att du inte vill betala det köparen vill ha och därmed är du sur och på alla sätt skriver nedlåtande och i viss mån kränkande om mäklaren.
Om du inte tåler att andra skriver saker som du inte gillar så ska du kanske inte vara med i debatten över huvudtaget.
Du kanske själv ska följa ditt budskap och börja använda huvudet.
Har du vaknat på fel sida? ;) Jag startade denna tråd för att få klarhet i saker och ting. Höra andra personers erfarenheter och tankar. Få tips och ideer, inte lyssna på tjaffs och bråk! Om någon tycker att jag tjatar om saker så varsågod att lämna tråden. Det är väl ändå frivilligt att kliva in i en tråd.
Att du bara fått höra min version utav storyn säger väl sig självt, vad hade du väntat dig när du klev in i denna tråd? Att jag skulle bjuda in säljaren och mäklaren också eller?
Jag orkar inte ens lägga energi på att svara på dina övriga påståenden. Jag hoppas att du får en bättre morgondag:)

D
Vad exakt är det som har diskuterats som inte har med något av det du skrivit att göra?

Ärligt talat förstår jag inte varför du inte tar tag i luren och ringer mäklaren för att klara upp saker och ting om det nu är så att du tycker att kommunikationen över mail inte fungerar. Ringde du för en vecka sedan?

Redigerat av moderator:
T
hempularen skrev:
Jag tycker det finns en poäng att ha tråden öppen. Det vore roligt om TS kan återkomma med resultat. Oavsett om de skippar det här huset, eller om de lyckas få köpa det.

Om vi nu inte lyckats skrämma bort TS för gott.
Kan vi inte ta och rensa bort onödiga inlägg för att hålla tråden "ren"?
Jag startade ju ändå denna tråd för att få tips, råd och ideer, prata med människor mer lite erfarenhet.

D
Rent konkret så innehöll ditt startinlägg väl tre klagomål/frågeställningar?

1. Du tycker kommunikationen med mäklaren fungerar dåligt.
2. Besiktningen som säljaren gjorde inkluderade inte garaget vilket du ifrågasatte.
3. Säljaren/mäklaren ville att din egna ev. besiktning skulle ske före kontraktsskrivning vilket du ifrågasatte.

Nr 3 har vi diskuterat så att du blivit trött på det och hävdar att vi diskuterar saker du inte ens kommenterat.

Nr 2 har du fått olika svar på hur det brukar vara, men jag förstår ändå inte vikten av det, eftersom du planerar att göra en egen besiktning (annars hade ju inte nr 3 varit något problem). Att säljaren gjort en besiktning är väl bara bonus och varför då ifrågasätta varför inte allt är besiktigat?

Nr 1 gav jag ju ett förslag att du skulle vara lite mer initiativrik och handlingskraftig själv och lyfta luren och se till att själv driva kommunikationen framåt, istället för att passivt bara bolla saker i snigelfart mellan varandra.

HAR du ringt mäklaren? Har du kommit vidare? Eller sitter du fortfarande och väntar?

Redigerat av moderator:
T
Annars kan jag tillägga att mäklaren vid två tillfällen till senaste veckan lovat att ringa upp (efter att vi har ringt/kontaktat honom när han varit upptagen) men han har inte ringt. Fast han säger att han gjort det. Inga missade samtal. Skyller då återigen på att ha fel nr osv. Nr har han fått på intressepappret, i 2st mail, och även borde han ha det på sin telefon då vi ringt honom vid flertalet tillfällen.
Den enda kontakt han nu visat är att maila sent på kvällen/natten.
Ny visning kommer att äga rum. Och nu godtar säljaren bara bud över utgångspriset?! Med andra ord, dom övriga 3 intressenterna (om dom nu finns/fanns) som skulle inkomma med bud förra veckan var heller inte intresserade över att lägga utgångspriset. Då inget mer bud än vårat inkommit.

D
Jamen hur ofta skall du ta det här om att han inte ringer upp när han lovat? Det händer i affärskommunikation precis hela tiden. Tråkigt, men det är inte värre än att du själv kan ringa upp och kolla läget.

Nu har du ju fått klart för dig att säljaren inte accepterar bud under det annonserade priset. Acceptera det och betala det begärda priset eller gå vidare... Det finns inget någon här kan göra åt din situation.

Eftersom du har bjudit avsevärt mindre än det begärda priset och säljaren inte vill sälja under begärt pris, så är det inte heller konstigt om mäklaren inte prioriterar kommunikation som kan anses dödfödd. Visst, det är inte bra att lova att ringa och inte göra det, men som sagt, det händer hela tiden. Ring själv i så fall om du har något som kan driva er närmare en lösning.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
T
DIY_freak skrev:
Nr 1 gav jag ju ett förslag att du skulle vara lite mer initiativrik och handlingskraftig själv och lyfta luren och se till att själv driva kommunikationen framåt, istället för att passivt bara bolla saker i snigelfart mellan varandra.

Nr 2 har du fått olika svar på hur det brukar vara, men jag förstår ändå inte vikten av det, eftersom du planerar att göra en egen besiktning (annars hade ju inte nr 3 varit något problem). Att säljaren gjort en besiktning är väl bara bonus och varför då ifrågasätta varför inte allt är besiktigat?

Nr 3 har vi diskuterat så att du blivit trött på det och hävdar att vi diskuterar saker du inte ens kommenterat.
1. Japp, jag undrade om det var vanligt att mäklare säger att dom ska ringa, och sen ALDRIG gör det. (I skrivande stund har han lovat att ringa 7ggr men inte gjort det). Att jag var van att mäklare nästan ringer och frågar på studs om man är intresserad eller inte. Jag som person vill inte vara "dryg och tjatig" därför jag inte vill ringa på en gång själv. Men vi har ringt och det hjälper inte, det är omöjligt att komma i kontakt med denna man. Får nog gå hem till honom och knacka på :p

2. Att ett hus som ska säljas är besiktigat av säljaren ser jag som en självklarhet, för att få mitt intresse. Då vet jag ju ialla fall grunderna för vad man kan förvänta sig dyka upp. Att jag ifrågasatte mäklaren varför garaget inte var med i besiktningen har jag redan förklarat, men kan ta det igen. Då dom senaste 10 husen jag tittat på haft ALLA små skrymslen och vrår(garage, uthus, vedbodar osv) med i besiktningsprotokollet undrade jag bara varför det inte var med denna gång. Att jag ställer frågan här på forumet är väl för att se hur det sett ut för andra? Är det konstigt om man undrar ifall 10 hus haft ALLT med, med fuktvärden, bilder och allt och detta hus bara har ett i mina ögon "enklare" protokoll?

3. Jag ville höra åsikter, tankar och erfarenhet ang. besiktning före eller efter kontraktskrivning. Hur folk ställde sig till detta i min sits. Och flera verkar tänka som mig, inte bara här i forumet, utan ute i verkliga livet - besiktiga aldrig innan du vet att du till 100% får huset. Och med tanke på allt trassel här med både mäklaren och säljarens sits så känns det ännu viktigare. Att ni sen börjar vrida och vända på förordningar och myndigheter hit å dit, strida om era åsikter mot varandra, eller börja prata off topic så att säga, känns inte som att det tillför något till själva huvudfrågan.

T
DIY_freak skrev:
Jamen hur ofta skall du ta det här om att han inte ringer upp när han lovat? Det händer i affärskommunikation precis hela tiden. Tråkigt, men det är inte värre än att du själv kan ringa upp och kolla läget.

Nu har du ju fått klart för dig att säljaren inte accepterar bud under det annonserade priset. Acceptera det och betala det begärda priset eller gå vidare... Det finns inget någon här kan göra åt din situation.

Eftersom du har bjudit avsevärt mindre än det begärda priset och säljaren inte vill sälja under begärt pris, så är det inte heller konstigt om mäklaren inte prioriterar kommunikation som kan anses dödfödd. Visst, det är inte bra att lova att ringa och inte göra det, men som sagt, det händer hela tiden. Ring själv i så fall om du har något som kan driva er närmare en lösning.
Mäklaren vet att vi är dom enda intresserade.
Så han kanske borde jobba liiite mer för att få fram om vi kan tänka oss att höja?
Tror inte du skulle låta så tvär om du visste om hela situationen..

Titta efter ett annat hus istället för att lägga massa energi på saker du ändå inte kan göra något åt....om mäklaren inte hör av sig till dej och inte du till mäklaren så verkar du inte tillräckligt intresserad av huset...varför mäklaren inte hör av sig till dig kan man bara spekulera om.....

D
1. Du verkar ju svara själv på dina egna frågor. JA, det är vanligt att folk lovar att ringa, men inte gör det. Det kan ju också vara så att mäklaren helt enkelt har bedömt ert intresse som ointressant och naturligtvis skulle han kunna säga rent ut till er att ni inte är intressanta spekulanter så han ödslar inte mer tid än nödvändigt på er, men det kan ju också hända att han har några slags sociala spärrar mot att säga så och därför låter er bli hängande. Klart det hade varit snyggare att säga till er direkt "Betala begärt pris eller glöm det här objektet" precis som det hade varit vettigare av er att säga "Vi bjuder max xxxx och inte ett öre mer och accepteras inte det, så tack och hej". Tror ni båda hade sparat en hel del tid på lite klarare kommunikation, för ni som spekulanter är helt enkelt inte överens om prissättningen med säljaren.

2. Om ett objekt måste vara besiktigat av säljaren för att fånga ditt intresse, så kanske det är därför du inte har köpt något hus än? Annars brukar den allmänna meningen i det här forumet vara att en säljarbesiktning knappt är värd papperet den är skriven på, nu när du ju verkar så intresserad av ÅSIKTER från forumet. Hur det än står till med det, så verkar det vara en märklig utgångspunkt som du har, men eftersom det är du som letar efter ett nytt hem och inte jag, så står det dig helt fritt att ha vilka kriterier som helst.

3. Eftersom du ställde frågan om besiktning före kontraktsskrivning, så kan du knappast påstå att ämnet är off-topic.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.