undine
Hej!
Jag är relativt ny med hus och gjorde överlåtelsebesiktning för ca ett år sedan. Jag tyckte vår mäklare var oseriös men däremot gick besiktningen bra. Garaget ingick och övriga byggnader på tomten. Det är kanske olika från olika firmor. Vi valde en som vi fått på rekommendation, som är aningen dyrare och tog rätt lång tid på sig, men de gick igenom allt, verkligen. Protokollet är hur långt som helst och allt står med. Så det var jag nöjd med trots det kostade upp mot 10 000 kr.

Friskrivningsklausul pratade vi nog aldrig om. Det kom inte upp på tapeten att säljaren skulle kunna friskriva sig och det står ingenting i köpekontraktet att säljaren har särskilda rättigheter till någon friskrivning.

• Gilla
TessanDoo
  • Laddar…
T
Jag misstänker att mäklaren inte ens har framfört vårt bud, utan drog en fuling och hoppades på att vi skulle gå på hans snack om förbannad säljare och i och med det höja vårt bud.
Varför min misstanke om detta? Vårt bud som lades i onsdags är fortfarande inte registrerat som "budgivning pågår". + att sambons brorsa råkade ut för detta i sitt husköp. Han la bud, där mäklaren drog samma visa, säljaren vart arg, tog illa vid sig, han höjde sitt bud, men enligt mäklaren var säljaren fortfarande inte nöjd. Så en tredje höjning och denna gång gdk säljaren - enligt mäklaren. När sambons bror sedan pratade med säljaren framkom att mäklaren bara gett dom ett bud!

D
Förstår inte vad det är för "budgivning pågår"-skylt som du vill skall upp. Det kan ju i alla fall inte vara något som är något formellt krav i köp/sälj-processen. Jag tycker inte alls avsaknaden av någon sådan markering är något tecken på att mäklaren inte har framfört ditt bud. Mäklaren kan ju också se ditt bud som oseriöst och inte anse ditt bud kvalificera sig för att sätta upp någon "budgivning pågår"-flagga. Alternativt, kanske de använder den flaggan när det är fler som budar och inte bara en som inkommit med ett skambud.

Tycker du drar för långtgående slutsatser av små enkla detaljer, men samtidigt så har jag ju inte talat med mäklaren, så det kan ju finnas mer än detta som gör att du inte känner förtroende för mäklaren.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
TessanDoo skrev:
Varför min misstanke om detta? Vårt bud som lades i onsdags är fortfarande inte registrerat som "budgivning pågår".
Det finns ingenting som kräver att ett bud redovisas offentligt (jag antar att det är en Hemnetannons du menar). Det kan mycket väl vara så att mäklaren har framfört ditt bud till säljaren. Säljaren har i sin tur blivit förbannad och mäklaren har då kanske sagt något i stil med att "Jag förslår att vi inte skriver ut det här på Hemnet då jag tror att det kan bli svårare att få ut ett bra pris." vilken säljaren accepterat.

T
Idagsläget finns det inget seriöst med denna mäklare. Hans omdömen på rejta stärker min teori. Han har 100% negativa omdömen. Så himla typiskt. När man äntligen hittar ett hus man vill ha ska det va en skitstövel till mäklare!

DIY-freak och Nyfniken, okej att det kanske inte finns någon sådan "lag" att han måste lägga ut budg. pågår. Men om mäklaren lagt ut det vet man ju iaf att säljaren fått budet. Som det var nu skyller ju mäklaren på en massa nonsens varför han inte hunnit lägga ut det.

Vill du vara bensäker på säljaren fått budet får du helt enkelt kontakta denne och fråga.

Personligen skulle jag helst inte vilja bli kontaktad av spekulanter, det är det jag betalar en mäklare för att ta hand om.

• Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
Tjenare allihop, skoj att som mäklare sitta här och läsa den ena konspirationsteorin efter den andra - i vissa fall inte helt utan verklighetsbakgrund och viss förankring också. Jag kan väl ge några korta kommentarer av det jag läst så här långt iaf.

1. Besiktningar. Jag jobbar med tre-fyra olika besiktningsöfretag, små som stora - INGEN av dom besiktigar normalt sett ett uthus, ett garage osv utan bara själva huvudbyggnaden. I flertalet fall så kollar dom dock på det om man ber dom - men dom tar inte upp det i protokollet och du som köpare kan inte gå tillbaka och hävda att dom ev missat något (vilket man ändå bara har två år på sig att klaga på)

2. Att inte svara i tid och hålla löften om att ringa upp tyder ju på något fel i arbetssättet. Jag kan känna igen mig till viss del, men inte i den här omfattningen. Jag har också missat att ringa kunder, både en och två gånger - även under budgivning men är man som spekulant intresserad så kan man ju hoppas att även den spekulanten hör av sig och kollar hur det går. Jag skulle tro att i just detta fall så är den räcka av olika omständigheter som gjort att det blivit så här för mäklaren - men taskiga omdömen på Rejta kan ju antyda annat också - eller så är det en konkurrent som misskrediterat sin kollega :)

3. Budgivning på internet eller ej. Jag kan säga att här jobbar jag på i stort sett olika sätt varje gång - mycket beroende på vad jag tror skall bli bäst för slutpriset och inte. Låt säga att jag har 50 spekulanter på en visning - och jag vet att jag inte kommer hinna ringa alla. Då skickar jag ett mail/sms till alla efter första och andra visningen där jag är tydligt med att "är ni intresserade så hör av er till mig så att jag inte missar er" - Sen ringer jag dom som jag vet är intresserade i första hand, därefter de andra - just för att säkerställa så att man inte missar någon. Av 50 par får jag kanske tag på 35-40 stycken innan huset är sålt, men de övriga har fått minst 2-3 sms. I detta läge brukar jag också vara tydlig med att lägga ut antingen högsta bud eller budhistoriken på nätet. MEN jag gör det inte alla gånger av en himla massa olika anledningar. Just en sak är att jag måste sitta på kontoret för att lägga ut nya bud, och om vi har en budgivning som pågår mellan två parter, under tex en helg, eller som nu..långhelg (då man som mäklare jobbar KONSTANT ändå) så drar jag inte ner till kontoret för att raportera in varje bud och ut på nätet med det - jag skiter helt enkelt i det - däremot så är jag noga med att skriva upp varje bud och när det inkom så att jag i efterhand kan ha en så korrekt budjournal som möjligt. (ps jag lämnar inte ut alla namn och nummer till någon annan är säljarna, köparna får på tillträdet ta del av hela historiken - men kan om dom vill kontakta budgivare två för att kolla deras bud om dom vill - aldrig någon som velat göra det på 20 år så jag hoppas mitt rykte i stan borgar för rätt känsla hos både köpare och säljare.

4. Besiktningsklausuler, för eller efterbesiktning.
I MIN värld så bör och skall alla köpare göra eller iaf erbjudas att göra en besiktning. Det är min skyldighet som mäklare att verka för detta - allt annat är tjänstefel vill jag påstå. har man lite erfarenhet som mäklare så sätter man ett relevant pris i förhållande till skick och så. Det är dock vanligt förekommande i storstäder och i områden med "högt tryck" att man som köpare tvingas avstå detta om man verkligen vill ha huset eller lgh. Det brukar då låta på mäklaren som att "Säljarna önskar en snabb och smidig affär utan möjlighet till återgång efter att kontraktet är undertecknat" - och visst jag kan väl känna att som mäklare och säljare är detta ju very smidigt - eller hur? MEN skall man som mäklare verka för båda parter så tycker iaf jag att detta strider mot god mäklarsed. Nu jobbar vi ju dock på uppdrag av en säljare som betalar vår lön så lite mer i det lägret står vi med fötterna. Och visst...kommer hetaste villa ut i Saltis och köparna har gott om deg så är det kanske inte hela världen om både tak och värmesystem är ur funktion för den som köper river ändå ut allt för 26 miljoner så vad är väl 5% hit eller dit? Just det faktum att man som köpare kan dra sig ur en affär oavsett vilket fel det är på huset är ju något som ställer till det för säljarna i flera fall - eller som någon skrev ovan - Köparna ångrar sig för att det var fel färg på tapeterna i ett av sovrummen - man behöver inte ens besiktiga för att kunna hoppa av - kanske kom grannhuset ut till försäljning bara dagar efteråt. Jag har haft bekanta som köpt hus 1 med besiktningsvillkor på två veckor bara för att kunna gå på visning av hus2 som dom var med och bjöd på fast dom skrivit kontrakt på hus1, vinner budgivningen på det huset som dom hellre vill ha och säger sedan nej tack till första villan....vilket inte direkt gjorde den säljaren eller mäklaren särskilt glad som ni förstår.
Finns det oseriösa mäklare...ja då finns det nog mångdubbelt fler oseriösa köpare och ibland även säljare.

Tyvärr så tror jag inte många "lekmän" dvs säljare, köpare och spekulanter riktigt vad vårt jobb går ut på alla gånger och många mäklare får oförtjänt dålig kritik. Just nu så är jag själv lite för uppbokad och kämpar för att kunna lägga ut uppdrag på kollegor och anställda på kontoret - för vem sitter frivilligt och jobbar en lördagkväll som denna (med ett brejk för att svara här då...). - jovisst...det blir i bland rätt goa månadslöner - vi har ju trots allt 100% provision på det vi säljer. PÅ det som inte säljs står ju företag för alla kostnader och kunden tar ingen smäll alls. Vi får tyvärr inte tvinga kunder att sälja ENS om dom fått bud på ett på förhand överenskommet utgångspris.

Trevlig kväll. Inboxa mig om ni har några personliga frågor eller funderingar.

• Gilla
hjsthlm
  • Laddar…
Hej mäklare Byttorp, jag skall inte gå in på allt i dett långa inlägg, men vill kommentera din punkt 1

Byttorp skrev:
...
1. Besiktningar. Jag jobbar med tre-fyra olika besiktningsöfretag, små som stora - INGEN av dom besiktigar normalt sett ett uthus, ett garage osv utan bara själva huvudbyggnaden...
Jag har nyligen sålt en fastighet, och genomförde en s.k. säljarbesiktning, som utfördes av Anticimex.

De lär vara ett av de större aktörerna på "besiktningsmarknaden".

I den besiktningen ingick även det fristående garaget.

Det finns väl inget vettigt argument att undanta garage och förråd från besiktningen?

I övrigt gråter vi med dig!
Låter som du har det svårt.
Men blir det för tungt finns det ju andra jobb.

• Gilla
Micc och 2 till
  • Laddar…
Eftersom du tydligen redan hade svar på allt så var det väl ingen idé att adressera mig med ditt svar. Där jag jobbar så ingår inte besiktning av Garage normalt sett hos Anticimex - det skiljer alltså från ort till ort och tur är väl det - för visst kan jag hålla med dig.

I övrigt så satt jag inte här och försökte förklara lite om hur jobbet är bara för att DU skulle tycka synd om mig - du behöver inte gråta heller, det gör jag bäst själv i så fall. Du behöver inte heller spydigt upplysa mig om att det finns andra jobb heller utan håll dig till saklighet.

• Gilla
kontorsråttan och 9 till
  • Laddar…
Tack för ditt välskrivna och intressanta inlägg! Kul att du tog dig tiden att berätta ur ditt perspektiv.

KnockOnWood skrev:
Det finns väl inget vettigt argument att undanta garage och förråd från besiktningen?
.
Det finns ett vettigt argument, besiktningsföretaget kan ta extra betalt för det...

En mäklare ska företräda BÅDE köpare och säljare. Köparen har en långtgående undersökningsplikt och att mäklaren viftar bort det med argumentet att "säljarna vill ha en snabb och smidig affär" är åt h-vete. Det är den största affären i livet och ett hus kan bära på en massa stora fel. Så svaret på trådens fråga är att mäklaren inte är seriös.

D
Sir Duke skrev:
...att mäklaren viftar bort det med argumentet att "säljarna vill ha en snabb och smidig affär" är åt h-vete. Det är den största affären i livet och ett hus kan bära på en massa stora fel. Så svaret på trådens fråga är att mäklaren inte är seriös.
Som du ser av nedanstående citat från TS, så är det inte alls svaret på trådens fråga, då mäklaren inte viftade bort önskemål om besiktning med att säljaren ville ha en snabb och smidig affär. Mäklaren ville bara att besiktningen skulle ske före kontraktsskrivning, vilket är det förfarande som jordabalken förutsätter.

TessanDoo skrev:
Sist men inte minst, förklarade mäklaren på sista visningen att han inte brukade skriva några friskrivningsklausuler. Utan ville att man skulle besiktiga huset först. Han gjorde så att när man vunnit en budgivning togs huset bort ifrån försäljning, man fick en 10dagar på sig att besiktiga och sen hamnade huset till försäljning igen om inget kontrakt skrivits.
(friskrivningsklausul ovan är även det citat från TS, men skall vara besiktningsklausul/återgångsklausul).

Redigerat av moderator:
TessanDoo skrev:
Jag misstänker att mäklaren inte ens har framfört vårt bud, utan drog en fuling och hoppades på att vi skulle gå på hans snack om förbannad säljare och i och med det höja vårt bud.
Säljaren kan instruera mäklaren att inte behandla bud under en viss summa som seriösa bud. Mäklaren kan ta emot dem och registrera dem i sina anteckningar, men behöver inte kontakta säljare och publicera budet.

Om ni har lagt ett väldigt lågt bud, (-300k är kanske inte så farligt om det är en 4-miljonersvilla men mycket om det är en 1-miljonskåk) avvakta bara andra bud, eller ett motbud från säljaren. Händer inget får ni ringa mäklaren (inte maila), och säga att ni drar tillbaka budet om det inte kommer ett svar eller motbud inom 48 timmar.

• Gilla
TessanDoo och 1 till
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Mäklaren ville bara att besiktningen skulle ske före kontraktsskrivning, vilket är det förfarande som jordabalken förutsätter.
På vilket sätt förutsätts det att besiktningen görs före kontraktsskrivning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.