Min tanke är ångbroms och innanför horisontella 45x45 som installationsskikt. På det stående OSB och därefter gips. Jag vill sätta upp glespanel i taket innan OSB, så jag kan få isolerat tak så fort som möjligt.
Försöker tänka ut hur man skruvar OSB i den översta horisontella regeln, där takglesen hänger ner 28mm .
Försöker tänka ut hur man skruvar OSB i den översta horisontella regeln, där takglesen hänger ner 28mm .
- Skruva i de (45-28=17) mm som är kvar?
- Lämna mellanrum så man kan skjuta upp OSB mellan horisontell regel och gles?
- Sänka översta horisontella regeln i installationsskiktet en bit (typ 20 mm) från takstolen.
- Sätta 45x70 som översta horisontella regel?
Bästa svaret
När jag byggde garaget nyligen så körde jag på alternativet att sänka översta horisontella regeln 28mm. Använde en stump 28x70 som distans mot takstolarna när jag skruvade översta 45an. Petade också in en smal remsa 45-isolering ovanför denna innan jag skruvade dit första raden 28x70 i taket.
du behöver inte kortla mellan osb-skarvarna. Se bara till att förskjuta skarvarna ca en halv skiva när du sätter gips sen, då stabiliserar skivorna varandra
du behöver inte kortla mellan osb-skarvarna. Se bara till att förskjuta skarvarna ca en halv skiva när du sätter gips sen, då stabiliserar skivorna varandra
I innerhörnen satte jag en vinkelprofil, typ denna: https://www.byggmax.se/vinkelprofil-l50-p20871M -MH- skrev:
Satte den efter OSB men före Gips. Drog tätt med gipsskruv genom så blev det stabilt
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Jag har infälld el i installationsskiktet.M -MH- skrev:
Det var en elektriker som gjorde dragningen men han blev mycket lycklig över installationsskiktet.
Liten central på bakre väggen och därifrån slang kortast möjliga väg längs med väggarna till vägguttagen.
I taket endast slangar till den el som faktiskt ska vara i taket, dvs till belysningen, portmotorerna och uttag för en sladdvinda
M -MH- skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Halloj.M -MH- skrev:
Jag väntade faktiskt med att sätta upp den översta 45mm tills efter att elektrikern dragit slangen. Så jacken måttade jag in och gjorde själv då.
Om jag minns rätt så väntade jag också med den första och sista raden takgles
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden