12 639 läst ·
49 svar
13k läst
49 svar
OSB + gips + kakel ?
Det är väl OK ( än så länge) så länge du har plastmatta på väggen. Men du kan inte hänga upp kakel på det och hävda att du uppfyller samhällets krav,som i det fallet vid en utbyggnad.nino skrev:
Då är det ett lagbrott!
5. UNDERLAG
5.1 Generella krav
Vägg- och golvunderlag som avses utgöra
underlag för montering av keramiska plattor i
våtutrymmen skall i första hand vara av icke
fuktkänslig karaktär d.v.s. ha formstabilitet
efter nedfuktning. Om så inte är fallet skall
underlaget bytas ut till, eller kompletteras
med, icke fuktkänsligt material.
Kartongklädda gipsskivor skall inte användas
i våtutrymmen. Gäller golv och vägg.
5.1 Generella krav
Vägg- och golvunderlag som avses utgöra
underlag för montering av keramiska plattor i
våtutrymmen skall i första hand vara av icke
fuktkänslig karaktär d.v.s. ha formstabilitet
efter nedfuktning. Om så inte är fallet skall
underlaget bytas ut till, eller kompletteras
med, icke fuktkänsligt material.
Kartongklädda gipsskivor skall inte användas
i våtutrymmen. Gäller golv och vägg.
Ericc: så då menar du att GVK på länken http://www.gvk.se uppmanar till lagbrott?
Du måste hänvisa till BBR inte till BKRs regler
I BBRstår det ”Underlag för vattentäta skikt skall
vara lämpliga för denna användning."
Och vad som är lämpligt kan vi diskutera i timmar om utan att komma någonstans, det är först när det går till domstol som vi kan dra en helt korrekt slutsats om kartonggips kan eller inte kan användas i våtrum.
I BBRstår det ”Underlag för vattentäta skikt skall
Och vad som är lämpligt kan vi diskutera i timmar om utan att komma någonstans, det är först när det går till domstol som vi kan dra en helt korrekt slutsats om kartonggips kan eller inte kan användas i våtrum.
nino skrev:Ericc: så då menar du att GVK på länken [länk] uppmanar till lagbrott?
I BBRstår det Underlag för vattentäta skikt skall
Om du kikar lite på inlägg nr 30 så hänvisar jag ifrån PBL, BBR och till BBV.
Det räcker nog att diskutera i c.a 1 minut om kartonggips vara eller ej i våtrum när du har kakel på väggarna.
Och du kan släpa fram gvk-s regler och hävda det ena eller andra, men det spelar ingen roll.
Det är i slutänden BKR-s BBV som gäller vid kakel/klinkersättning. Allt enligt PBL och BBR.
Eric: ett försäkringsbolag ersätter en skada om det är byggd enligt gvk:s branchregler eller enligt bkr:s regler finns även regler för målafärgssystem i badrum. Hantverkaren (eller kunden) kan välja att bygga enligt en av dessa branchregler. Bygger du enligt gvk:s rekomendationer kan du ha osb+gips+våtrumsmatta+kakel, bygger du enligt bkr:s rekomendationer
så kan du ej använda dessa material, bkr godkänner dock rollade tätskickt i badrum vilket inte gvk gjör då de ej anser att dessa är säkra som tätskickt under kakel. Olika byggteknik och olika syn på vissa materials lämplighet gjör att olika brancher har olika regler. Men försäkringsbolagen godkänner ALLA branchregler
så kan du ej använda dessa material, bkr godkänner dock rollade tätskickt i badrum vilket inte gvk gjör då de ej anser att dessa är säkra som tätskickt under kakel. Olika byggteknik och olika syn på vissa materials lämplighet gjör att olika brancher har olika regler. Men försäkringsbolagen godkänner ALLA branchregler
Jag snickrar badrum åt de 2 största bygg/bad/plattsättar firmorna häromkring. När jag utför jobb åt firma 1 så har de "krav" att jag ska sätta plywood+vanlig gips. Det är så man bygger ett stabilt och bra badrum. VIsst jag får ha våtrumsgips men de tycker kostnaden blir för stor.På Detta sätter de våtrumsmatta för kakel.
Firma 2 har som krav att jag sätter våtrumsgips och inga träskivor.
reglat på 30 cc eller dubbla våtrumskivor. De i sin tur sätter duk och rollar tätskikt.
I mitt tycke är det skitsamma.. Vilket som duger.. Vad är problemet med vanlig gips ? Är tätskiktet bra så spelar det ju ingen roll.
Firma 2 har som krav att jag sätter våtrumsgips och inga träskivor.
reglat på 30 cc eller dubbla våtrumskivor. De i sin tur sätter duk och rollar tätskikt.
I mitt tycke är det skitsamma.. Vilket som duger.. Vad är problemet med vanlig gips ? Är tätskiktet bra så spelar det ju ingen roll.
Jag har fått besked från försäkringsbolaget nu (Länsförsäkringar), och det är helt okay att göra på det viset. Kakel-/klinkerkillerna lägger någon form av tät gummiduk som svetsas i skarvarna.
Enligt försäkringsbolaget har det varit stor turbulens med dagens regler och de är ändrade igen, eller ska ändras. Dessutom ska det också bli tillåtet att endast ha tätskikt runt bad/dusch, inte i hela badrummet. Reglerna börjar officiellt att gälla från 2011-01-01 men kommer att börja användas från 2010-07-01.
Enligt försäkringsbolaget har det varit stor turbulens med dagens regler och de är ändrade igen, eller ska ändras. Dessutom ska det också bli tillåtet att endast ha tätskikt runt bad/dusch, inte i hela badrummet. Reglerna börjar officiellt att gälla från 2011-01-01 men kommer att börja användas från 2010-07-01.
Hej. Inte för att jag misstror dig, men har du någon källa på detta? Länk till någon sida eller nått sånt? Visserligen ett gammalt inlägg men frågan är högsta grad intressant för min del.Royla skrev:Jag har fått besked från försäkringsbolaget nu (Länsförsäkringar), och det är helt okay att göra på det viset. Kakel-/klinkerkillerna lägger någon form av tät gummiduk som svetsas i skarvarna.
Med vänlig hälsning
Micke
Totem skrev:
Denna kanske: http://www.gvk.se/upload/kompletteringsregel-avseende-vatzoner-i-badrum-oktober-2010.pdf
Inklusive texten:
Traditionell gipsskiva med kartong
är godkänd att användas i både
våtzon 1 och våtzon 2
Redigerat av moderator:
Njae här har nog problemet blivit att någon på bolaget har tagit sig friheten och svarat på ett i mina ögon tveksamt sätt. Eller så har kunden klippt texten.
Svaret är helt beroende på vad vi pratar om underlag. Det finns flera tveksamma uttalanden i denna tråd bl.a. från Dajje och Ericc. Det är helt korrekt att alla svenska försäkringsbolag har i en branschgemensam överrenskommelse ålagts att godkänna både BKR, GVK och MVK men då får man självklart följa dessa och tillverkarnas anvisningar och inte heller blanda friskt mellan organisationerna och dess krav.
Så svaret är "det beror på". Beror alltså på vilket tätskikt som är tänkt....
När det gäller ersättning för badrum felaktigt utfört så är det upp till bolaget och dess skadechef hur man väljer att reglera. Vissa ersätter och regressar själv mot firman, andra nekar och kunden får själv kräva in ersättning. Finns inga garantier. Det är helt rätt att fråga skadereglerare eller förebyggare. Risken är dock att man får svar enligt hur skadorna ersätts för tillfället medan om man har otur kan detta ändras snabbt. Ett exempel direkt hämtat ur vardagen är att man ersätter lite mildare än villkoren tillåter och har gjort så i så många år att det blir självklarhet, 3 månader senare kommer för många skador i rad så att skadegraden höjs och skadechefen ändrar policyn till nästa dag att villkoret skall utnyttjas och skada ska nekas eller ev jämkas
Mvh Lorant
Svaret är helt beroende på vad vi pratar om underlag. Det finns flera tveksamma uttalanden i denna tråd bl.a. från Dajje och Ericc. Det är helt korrekt att alla svenska försäkringsbolag har i en branschgemensam överrenskommelse ålagts att godkänna både BKR, GVK och MVK men då får man självklart följa dessa och tillverkarnas anvisningar och inte heller blanda friskt mellan organisationerna och dess krav.
Så svaret är "det beror på". Beror alltså på vilket tätskikt som är tänkt....
När det gäller ersättning för badrum felaktigt utfört så är det upp till bolaget och dess skadechef hur man väljer att reglera. Vissa ersätter och regressar själv mot firman, andra nekar och kunden får själv kräva in ersättning. Finns inga garantier. Det är helt rätt att fråga skadereglerare eller förebyggare. Risken är dock att man får svar enligt hur skadorna ersätts för tillfället medan om man har otur kan detta ändras snabbt. Ett exempel direkt hämtat ur vardagen är att man ersätter lite mildare än villkoren tillåter och har gjort så i så många år att det blir självklarhet, 3 månader senare kommer för många skador i rad så att skadegraden höjs och skadechefen ändrar policyn till nästa dag att villkoret skall utnyttjas och skada ska nekas eller ev jämkas
Mvh Lorant