Paul-Staffanstorp
frhe skrev:
Det låter som att du inte tror att det stämmer? Man kan ju tycka att hantverkare bör känna till denna lagen som ju reglerar deras arbete. Läs den gärna i så fall, den innehåller en hel del bra information om vilka skyldigheter man har som hantverkare.
Tack för det...
Jag kan ärligt talat säga att den sista raden med att man inte kan avtala bort saker hade jag inte koll på, men det talar ju lite emot sig själv eftersom man enligt t.ex BKRs branschregler kan avtala bort att vattenrören kommer upp genom golvet då det medför rent för stora ingrepp att ändra detta.

I många lägen ställer kunder även krav på att det ska göras billigt vilket tvingar hantverkaren att frångå viss fackmässighet och om detta är kravet för att få arbetet så kan man ju undra vem som inte tar arbetet.
Dock är man noga med att skriva avtal om sådant som jag då kallar fusk.

Vissa kunder vill ha hjälp med badrum men vill tvunget ha OSB på väggarna bakom våtrumsskivorna och ska man då som hantverkare neka dem att göra som de vill...
NOT !

Om man ska montera upp en köksinredning och påpekar för kunden att man bör öppna väggen och kortla för att få en helt säker upphängning, men de inte vill lägga de tusenlappar som krävs för detta...
Vad gör man då ??
Nekar att montera upp köket ??
NOT !

Tyvärr kommer man många ggr ikläm mellan lagar & dumsnåla människor. ;):blushing:

Paul-Staffanstorp
daije skrev:
va e detta för tjafs. gvk och bkr:s texter ÄR rekommendationer, INTE lagar. vist tusicken får man ha OSB+ gips, dock våtrumsgips. men det finns inget olagligt i att ha vanlig gips, inte ännu i alla fall.
- Vad skrev jag då ?? :rolleyes:
Läs gärna en gång till...

Paul-Staffanstorp skrev:
Ska ett våtutrymme renoveras/byggas fackmässigt så ska man följa branschreglerna som återfinns på www.bkr.se ...

[länk]

Här står det klart och tydligt att inga träfiberskivor eller kartongbeklädd gips får finnas i våtutrymmets väggkonstruktioner.

Nyfiken på vad dina s.k hantverkare säger när du visar dem detta... :rolleyes:

Har de ens behörighet att arbeta med våtutrymme ?? :o

Sen att man kan göra så är en helt annan sak, men som någon redan skrivit så lär du inte få ut en krona på försäkringen den dagen det händer något eftersom det inte är utfört fackmässigt enligt dagens branschregler.

Paul-Staffanstorp skrev:
Tack för det...
Jag kan ärligt talat säga att den sista raden med att man inte kan avtala bort saker hade jag inte koll på, men det talar ju lite emot sig själv eftersom man enligt t.ex BKRs branschregler kan avtala bort att vattenrören kommer upp genom golvet då det medför rent för stora ingrepp att ändra detta.

I många lägen ställer kunder även krav på att det ska göras billigt vilket tvingar hantverkaren att frångå viss fackmässighet och om detta är kravet för att få arbetet så kan man ju undra vem som inte tar arbetet.
Dock är man noga med att skriva avtal om sådant som jag då kallar fusk.

Vissa kunder vill ha hjälp med badrum men vill tvunget ha OSB på väggarna bakom våtrumsskivorna och ska man då som hantverkare neka dem att göra som de vill...
NOT !

Om man ska montera upp en köksinredning och påpekar för kunden att man bör öppna väggen och kortla för att få en helt säker upphängning, men de inte vill lägga de tusenlappar som krävs för detta...
Vad gör man då ??
Nekar att montera upp köket ??
NOT !

Tyvärr kommer man många ggr ikläm mellan lagar & dumsnåla människor. ;):blushing:
Visst är det så att kunden ofta står på sig, men läser man förarbetet till lagen och tolkningar av domslut så är det faktiskt så att man ej kan avtala bort fackmässigheten. Iom att BKR medger undantag i vissa fall så är ju de undantagen fackmässiga, men om en hantverkare går med på att strunta i tätskikt för att kunden absolut vill det så tror jag inte det följer lagen. Att lagen är tvingande beror ju på att kunden inte skall "övertalas" till avsteg från fackmässigheten så att hantverkaren sen kan skylla på kunden om det uppstår problem. Det är ju tyvärr inte så många som läser det finstilta i t.ex. ett hantverkarkontrakt så det hade varit lätt att smyga in en paragraf om att kunden avsäger sig rätten till ett fackmässigt utfört arbete. Jag har stött på flera hantverkare som vägrat göra avsteg från branschregler trots att jag sagt att jag tar på mig ansvaret och de har hänvisat till att de inte har laglig rätt att göra avsteg oavsett hur mkt jag lovar ta på mig ansvaret. Läser man ARNs beslut så finns det flera fällningar som handlar just om avtal och kontrakt som innehållit formuleringar som innebär avsteg från konsumentlagarna. I alla de besluten understryker man att avsteg från konsumentlagarna ej är tillåtna.

En annan intressant del av lagen är ju den som handlar om att hantverkaren är skyldig att informera kunden om att ett arbete inte kommer vara till nytta för kunden. Även här finns fällande domar där kunden sluppit betala för utfört arbete för att denne ej informerats om att det beställda jobbet var onödigt komplicerat eller dyrt. Trots att det gjordes på kundens önskan.

Paul-Staffanstorp
Var dag lär man sig något nytt...d^_^b

Jag får väl trösta mig med att jag än idag inte råkat ut för några tvister eller oegentligheter med några kunder utan hellre ligger på andra hållet och överdriver fackmässigheten så långt det bara går...:p
Hoppar hellre över fuskjobben så man slipper ha dåligt samvete... :blushing:

I Hantverkarformuläret finns väl en rad där man kan skriva att man avråder kunden till att göra på ett visst vis med hänvisning till bilagor.
Enligt mitt FB så är det väldigt liten risk att dom kommer att driva något mål mot en hantverkare som har ett underskrivet hantverkarformulär med bilagor som hänvisar till avrådan

Lika med kartonggips, man kan fortfarande bygga ett badrum med kartonggips och få ersättning MEN den kommer att bli lägre kanske tom mycket lägre

Mellan företag kan man avtala bort det mesta, men Huvuvdentreprenören vid tex ett nybygge av ett hus, har då garantierna mot Kunden

Gör en Hantverkare avsteg från branschreglerna är den han som har konstruktionsansvar.

Har hört (vet ej sanningshalten) att ett av de större byggföretagen i Sverige sätter kartonggips i badrummen, pga hälsoriskerna med de nya skivorna, och tar konstruktionsansvar, då har man ett badrum som inte är fackmannamässigt utfört men "försäkrat" ändå iaf upp till 10år

vanlig gips ÄR fortfarande tillåten, men blir nog bara det under en övergångsperiod.

Enligt GVK är den fortfarande godkänd med plastmatta som tätskikt och keramik som ytskikt, men det kommer som sagt att försvinna med tiden

Ericc
Jag vet inte var ifrån ni får era idéer men fel är det i alla fall.

Det är det här som är lite farligt när ena vågskålen är tom på tips, dvs att tydligen så får inte yrkesfolk som har dessa frågor som yrke uttala sig i roll som hantverkare.

Denna vecka har det sagts att eget "sunt förnuft????" bedömmer att icke godkänd brunn ligger kvar och kompletteras med icke godkänd lösning med förhöjningsring.
Och detta förslag får beröm av andra vilket förvånar mig kraftigt.

Nu kan vi även läsa att kartongklädd gips är OK både med bbv och gvk vilket är totalt vilseledande

Om en vecka kanske vi t.o.,m har elskåpet som sittbänk i duschen.

Och att ett av de större byggföretagen skulle välja kartonggips före t.e.x. humid p.g.a. hälsorisker är väl i häftigaste laget.

Att dom gör det för att dom bygger sina egna (ekonomiska skäl) badrum kan jag tänka mig men det kommer dom inte att kunna hålla på med länge till.

Men man kan göra avsteg ifrån branschregler och fortfarande göra det fackmässigt, men inte med låta gammal brunn ligga kvar söndervittrad av gamla propplösare eller ha kartongklädd gips.

T
Fortfarande så är det godkänt med vanlig pappgips enligt GVK när man antingen sätter våtrumsmatta eller plastmatta för klinker/kakel.

Sen att vissa intressegrupper/tillverkare/leverantörer som utgör BKR försöker motverka detta och sälja in sina egna produkter är en annan historia.

Ericc: Då tycker jag du ska gå in på http://www.gvk.se och klicka på Våtrumsskivor – kompatibilitetsprovade konstruktioner i vänstra spalten och läsa, sen kan du komma tillbaka med ett inlägg.

Redigerat:
är ni helt insnöade på bkr o gvk.

DOM REKOMMENDERAR. DERAS SKRIFT ÄR INTE LAG.

är det så svårt att fatta eller är detta forum fullt av teoretiker som knappt byggt en barkbåt utan att först kollat med sjöfartsinspektionen om den är godkänd.

helt otroligt.

heja tank 77

Ericc
tank77 skrev:
Fortfarande så är det godkänt med vanlig pappgips enligt GVK när man antingen sätter våtrumsmatta eller plastmatta för klinker/kakel.

Sen att vissa intressegrupper/tillverkare/leverantörer som utgör BKR försöker motverka detta och sälja in sina egna produkter är en annan historia.
Ska du sätta kakel /klinker enligt branschregler så gäller BBV och inte GVK.

Ericc
nino skrev:
Ericc: Då tycker jag du ska gå in på [länk] och klicka på Våtrumsskivor – kompatibilitetsprovade konstruktioner i vänstra spalten och läsa, sen kan du komma tillbaka med ett inlägg.
Vet inte om vi är på samma tråd men vi pratar väl kakelsättning i den här tråden i alla fall va?

Ericc: läs på lite mer, även GVK har branschregler för keramik

Ericc
daije skrev:
är ni helt insnöade på bkr o gvk.

DOM REKOMMENDERAR. DERAS SKRIFT ÄR INTE LAG.

är det så svårt att fatta eller är detta forum fullt av teoretiker som knappt byggt en barkbåt utan att först kollat med sjöfartsinspektionen om den är godkänd.

helt otroligt.

heja tank 77
Har inte talat om lag men om du vill så kan vi hårddra det lite.

I plan bygglagen (PBL) så och finns det krav på att utföra enligt BBR och i BBR finns det direktiv att utföra enligt "föreskrift".

Och föreskrift i det här fallet är BBV.

Hoppas ni fick svar nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.